خیر وشر
خیر وشر
بسم الله الرحمن الرحیم
وَعَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ
وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
تتبع ونگـارش :
الحاج امــیـن الـدیــن « سعـیـدی – سعید افـغــانی »
مدیـــر مطـالعات سـتراتیژیک افغان
و مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره-جرمنی
تاریخ نشر چهار شنبه ۳۱ جوزا ۱۳۹۱ – ۲۰ جون ۲۰۱۲
نکات پند وعبرت آمیز در آیـــﮥ متبرکه :
۱ – بسیاری اوقات انسان چیزی میخواهد وآرزو بدست اوردن آن را دارد ، در حالیکه او چیز بر ضرر اش تمام میشود.
۲ – در بسیاری از اوقات انسان از چیزی بد اش می اید ویا از آن بد میبرد ، در حالیکه آن چیز بخیر ومنفعت اش تمام میشود.
۳ – خیر و شر رویدادها و اتفاقات زندگی ما است و محسوس ظاهری نیست بلکه ممکن است چیزی دارای خیر ظاهری باشد در حالیکه باطنش آغشته به شر باشد ویا برعکس آن .
– پروردگار با عظمت ما بما انسانها می اموزاند که انسانها در فهم خیر وشر باید تعمق بیشتر بخرچ دهیم ، وبه ظاهر اشیاء دل خود را خوش نسازیم .
۵ – در همه امور وروز گار زندگی خود را به الله بسپاریم وبا تمام قوت باید معتقد باشیم که تنها اوست که به خیر و شر حقیقی امور آگاه است و او جز خیر برای بنده اش چیزی دیگری نمی خواهد.
۶ – در آیــﮥ متبرکه برای ما انسانها می آموزاند که : با یک خیر کوچک نباید چنان مغرور شد که خود را کم کنیم وبا یک شر ویا یک مشکل نباید غمگین ومتاثر شویم ، باید در هردو حالات شکرگزار الله باشیم وبا اعتقاد راسخ باید بگویم خیر وشیر از جانب الله است، او ذاتی است که بهتر می فهمد و ما از عواقب امور نا آگاه هستیم.
یادداشت :
اساسآ شر در مقابل خیر است و خیر در مورد ما انسانها به چیزی گفته می شود که با وجود ما وخواست ما هماهنگ وموافق بوده باشد وآن موجب پیشرفت و تکامل واقعی ما قرار گیرد .
وشر چیزی است که با وجود وخواست ما موافق وناهماهنگ باشد وموجب عقب ماندگی و انحطاط اصلی ما گردد.
علماء خیر و شر رابر سه گونه تقسیم مینمایند :
۱- خیر مطلق که هیچ گونه بدی در آن وجود نداشته باشد. مانند ذات پروردگار که خیر مطلق است.
۲ – شر مطلق آنست هیچگونه نقطه مثبت در آن وجود نداشته باشد .که چنین چیزی در اصلا نمیتواند در دار هستی وجود داشته باشد.
۳ – خیر و شر نسبی که بین دو قسم بالا است.
دیدگاه بگذارید