۲۴ ساعت

24 مارس
۳دیدگاه

لرزش دست ها – Hand Tremor

تاریخ نشر: یکشنبه ۵ حمل (فروردین) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۲۴ مارس ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – آسترالیا

لرزش دست ها و انواع آن

Hand Tremor

لرزش دست ها به انواع مختلف در نزد مریض به وجود می آید و می‌تواند در هر سن و سال باشد در صورتی که در سن جوانی باشد و تدریجا  به شدت خو بیفزاید بهتر است هرچه زود تر معالجه شود

اسباب و علل:

پر کاری غده تیروئید، مسموم شدن به گاز کربن منواکساید ،افزایش سطح آدرنالین خون ، کم بودن قندو شکر و کلسیم خون ،استرس‌ و اضطراب،  عصبانیت ها ، ورزش‌های شاقه و دوام دار قطع الکل و نوشیدن چای و قهوه ، نداشتن خواب و استراحت کافی ، معتاد شدن به ادویه خواب آور ، ادویه هایی که برای باز نگه داشتن برانش ها در مریضان نفس تنگ، ضربات وارده در مغز و سر که این حالت اکثرا در نزد بکسر ها به ملاحظه رسیده چنانچه محمد علی کلی از همین باعث وفات کرد . همه این دلایل در بوجود آوردن لرزش دست رول عمده دارد .

لرزش دست ها فعلا از جمله شایع ترین نوع لرزش در تمام این موارد را تشکیل می‌دهد.

لرزش دست ها ابتدا به صورت آهسته و تدریجی نزد مریض احساس می‌گردد که به نام :

HAND TREMOR

یاد می‌گردد که ابتدا از یک دست شروع و آهسته آهسته به دیگر نواحی مانند سر و گردن و تنه و نادرا صدای مریض را هم تغییر محدود می دهد . این نوع لرزش گاهی در نزد عده ای از جوانان که به مواد مخدر اعتیاد دارند دیده می‌شود.

نوت:

 مریضان این نوع لرزش هر گاه به اجرای کاری اقدام نمایند  لرزش دست های شان چند برابر شدت اختیار می‌کند گاهی  یک اندازه سرو گردن و وجه مریض هم

ضمیمه لرزش می‌گردد اما زمانی که مریض در حال استراحت است هیچ گاه لرزش  دست نزدش به ملاحظه نمی‌رسد.

یک نوع لرزش دیگر که نزد مریضان بالای ۶۰ _۶۵ سال و بالا تر از آن دیده می‌شود که به نام لرزش مرض پارکینسون یاد می‌گردد و به نام :

RESTIG TREMOR هم میگردد, علائم اولیه این مرض اکثرا به قسم مخفی سیر دارد و یک نوع لرزش کلاسیک بوده مریضان مصاب به آن هنگامی که نشسته می‌باشند انگشتان دست طوری حرکت می‌کنند که انسان فکر می‌کند پول میشمارند انگشتان وی به طرف عقب کمی رانده شده میباشد کندی حرکت یکی از ویژگی های این مرض است که حتی ۲ تا ۳ مرتبه اضافه تر می باشد . مریض قدم های کوتاه و آهسته برمی‌دارد قامتش کمی رو به جلو است خیلی آهسته قدم های کوتاه بر می‌دارد و این طور فکر می‌کند که پاهایش به زمین می چسبد .

ضمنا عدم تعادل در راه رفتن دارد .

سر و وجه و گردن مریض لرزش ندارند در باره اسباب و علل آن علاوه از سنین بالای ۶۵ کمبود یک ماده شیمیایی به نام لیفادوپا یا دوپامین را میدانند که از باعث یک اختلال در سیستم عملکرد قسمتی از مخچه مغز میباشد که وظیفه انتقال دهندگی سیستم عصبی را دارد.

در قسمت تداوی این مرض امروز یگانه ادویه ای که در سراسر جهان مورد استفاده قرار دارد ( دوپا ) می باشد که بنام :

LEVODOPA هم یاد می گردد، البته در قسمت جراحی مغزی هم یک سلسله نظریات مورد بحث و گفتگو می باشد .

با احترام :

داکتر علیشاه جوانشیر

۱۹ مارس ۲۰۲۴

سدنی _استرالیا

 

۳ پاسخ به “لرزش دست ها – Hand Tremor”

  1. admin گفت:

    تشکر داکتر صاحب از مطلب زیبا و معلومات مفید و ارزندهء تان ، مؤفق و مؤید باشید.
    باعرض حرمت
    قیوم بشیر هروی

  2. مهدی بشیر گفت:

    جناب داکتر صاحب جوانشیر عزیز تشکر از معلومات عالی تان . مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما