۲۴ ساعت

24 دسامبر
۱ دیدگاه

فشار خون – HYPERTENSION

تاریخ نشر : یکشنبه ۳ جدی ۱۴۰۲ خورشیدی – ۲۴ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی – ملبورن – آسترالیا

HYPERTENSION

فشار خون 

تعریف : قلب انسان مانند یک پمپ می باشد که با انقباض و انبساط خود خون را بداخل عروق می رساند. عروقیکه خون را به سایر نقاط بدن انتقال می دهند نیازمند به یک اندازه فشار مناسب می باشد که ما آنرا بنام فشار خون یاد می نماییم.

فشار خون بر دو نوع میباشد : فشار ستولیک یا فشار اعظمی و فشار دیاستولیک یا فشار اصغری .

در باره علت اصلی فشار خون چنین نظریه است که رسوب مواد کلسیمی و کولسترولی در داخل عروق را سبب می دانند که از باعث موجودیت رسوب آنها شراین تنگ می شودو تصلب شراین بوجود میآید. بر علاوه یک سلسله ادویه های که برای تداوی آرتریت های مفاصل ، آسیب های کلیوی و امراض روحی و روانی ، استرس و اضطراب ، چاقی ، ازدیاد وزن و ضمنا موضوع ارثی را نیز ذیدخل می دانند.

فشار خون در حالت نورمال در نزد یک شخص کامل بین ۱۲۰ و ۸۰ قبول شده و بالاتر از ۱۴۰ و ۹۰ نزد شخص نورمال نبوده و فشار خون دارد . در همچو موارد اکثرآ خود مریض از داشتن آن خبر نداشته و به صورت تصادفی در اثر یک سلسله معاینات دیگر تشخیص می گردد. چون فشار خون را به یک قاتل خاموش هم یاد می نمایند ، زیرا به صورت آرام و تدریجی بلند شده و باعث تخریب عملکرد کلیه و قلب میگردد.

علایم و نشانه های فشارخون : علایم آن عبارت از سردردی ، سرگیچی ، دلبدی ، وزوز گوش ها ، احساس کسالت ، مرمر دست ها و پا ها را می توان یادآور شویم.

برای جلوگیری و وقایه از مصاب شدن هدایات ذیل را مد نظر بگیرند و زیادتر اشخاص اضافه وزن ، چاق و داشتن شکم کلان و آندسته ایکه سویه کولسترول و تری کلیسراید اضافی در خون دارند بناآ از محدود کردن نمک در غذای یومیه چه در خانه باشد ، چه از بازار خریداری می نمایند ، کم کردن وزن ، محدود کردن از مواد مخدرده چه سگرت ، تنباکو و قلیان ، پرهیز از غذا های چرب و شیرین ، چاکلیت و کیک های چرب و شیرین ، حلوا ، کلچه ، همرگز ، ساسیچ ، پیتزه ، پنیر های چرب ، شیر فول کریم ، گوشت قرمز ، استفاده از نوشابه های گازدار و پرخوری های زیاد جدآ خودداری نمایند.

ضمنآ از گرفتن بعضی ادویه ها که برای سرماخوردگی ها داده می شود هم در نظرگرفته شود، نقسه مهم اینکه هیچگاه خودسرانه ادویه ایکه از طرف دوکتور معالج برای فشار داده شده آنرا قطع ننمایند که عوارض وخیم در قبال دارد. در پهلوی تداوی طبی از موادیکه دارای مقدار زیاد پتاسیم و مکنیزیم  می باشد استفاده بیشتر نمایند مانند زردآلو ، کینو ، مالته ، کیفی قرون ، استراپوری ، انگور ، انار ، انواع آلو ها و لیمو و از سبزیجات ، از گلپی ، بروکلی ، سالری ، شبت ، نان های سبوس دار استفاده نمایند . هرگاه مقدار ویتامین دی کم در معاینات مکمل خون داشته باشند حتمآ آنرا تکمیل نمایند و اقلآ در هر شش ماه یک مراتبه معاینات مکمل خون داشته باشند و اگر کولسترول و تری کلیسراید بلند باشد حتمآ تداوی عاجل شروع نمایند و در منزل حتمآ کسانیکه مصاف به فشار خون می باشند باید یک عدد آله فاشر خریداری نمایند و طریقه گرفتن آنرا باید خوب بدانند . نقطهء مهم دیگر اینکه حتمآ یک برنامه معین ورزشی داشته و اقلآ بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در هفته سه روز را فراموش ننمایند و کوشش شود که یک سبک زندگی خوب داشته باشند.

البته تداوی منظم طبی دوکتوران معالج خود را غفلت نورزند.

داکتر علیشاه جوانشیر

متخصص داخله

سدنی – آسترالیا

 

یک پاسخ به “فشار خون – HYPERTENSION”

  1. admin گفت:

    جناب داکتر صاحب جوانشیر عزیز از مطلب معلوماتی و مفید صحی تان ممنونم ، با آرزوی همکاری مداوم تان سعادتمندی جناب عالی را تمنا دارم.
    باعرض حرمت
    قیوم بشیر هروی

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما