۲۴ ساعت

16 دسامبر
۱ دیدگاه

نقرس – GOUT

تاریخ نشر : شنبه ۲۵ قوس ۲۴۰۲ خورشیدی – ۱۶ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی – ملبورن – آسترالیا

 نقرس – GOUT

نقرس عبارت از یکنوع آرترایت یا التهاب مفصلی است که باعث ازدیاد اسید اوریک در خون بوجود می آید . عواملیکه باعث ازدیاد اسید اوریک میگردند مواد غذایی می باشند که حاوی مقدار زیاد اسید امینه پورین می باشند که در غذا های یومیه وجود دارند. در صورتیکه مقدار آن از حالت نورمال بیشتر گردد هایپراوری سیمیا را در خون بوجود می آورد و کلیه ها نمی تواند که مقدار اضافی را به خارج اطراج نماید . در این حالات مقدار اضافی اسید اوریک به قسم کریستل های سوزن مانند دربافت های نرم اطراف مفاصل ته نشین می گردند که گاهی در یک مفصل و زمانی در چندین مفصل میباشد که مفصل قسمآ پندیده ، سرخ ، گرم ، حساس و شدیدآ دردناک میگردد.

مانند مفصل کلان شصت پا ، مفصل زانو ، مفصل آرنج ، مفصل مچ دست و انگشتان ، گاهی در نرمی گوش که بنام توپوس یاد میگردد. عناصر دفاعی وجود WBC در همچو حالات همه را به قسم عناصر بیگانه و دشمن قیاس نموده فورآ به مجادله و جنگ علیه آنها اقدام نموده همه آن را بلع می نماید و از بین می برد که متآسفانه باعث مرگ خود آن ها میگردد . این طور حالات اکثرآ در واقعات حاد مرض نقرص اکثرآ بملاحظه می رسد : که در نیمه های شب به گفته مردم عوام وقف اذان مرغ خروس می باشد . شخص مصاب دفعتآ از خواب بیدار و یک درد نهایت شدید را در انگشت کلان پای خود ملاحظه می نماید در حالیکه قبل از از خواب شب کاملآ نورمال بود. انگشت شصت پای ولی فوق العاده حساس ، دردناک ، پندیده ، سرخ ، گرم و التهابی شده است . این درد از یک روز تا چند روز گاهی با تداوی و بدون تداوی شفایاب میگردد، لیکن حملات تکراری آن بعد از ۶ ماه ویک سال دوباره به سراغش می آید . این مرض در حدود %۹۰ مردان و %۱۰ زنان را مصاب می سازد.

اسباب و عوامل مرض :

این مرض اکثرآ مرض ثروتمندان و پرخوران گوشت چه حیوانی وچه طیور میباشد و تاریخ شاهد مرگ یک تعداد شاهان ازمصاب بودند به این مرض بوده، ضمنآ مصرف الکول ، بیر ، فشار خون ، بلند بودندکولسترول ، ادویه های ادرار آور بمصرف مکمل های آهن گرفتن مقدار زیاد ویتامین  C ،  ویتامین B3  که جلو خروج اسیداوریک را از دوران خون می گیرد. اختلالات کلیوی و کبدی استفاده از لوبیا ، سمارق ، نخود ، گلپی ، سبزی پالک همه در جمله اسباب و عوامل شامل می باشند . ضمنآ موضوعات ارثی و فامیلی هم رول عمده دارد.

رژیم غذایی مفید عبارت از آلو بالو ، گیلاس ، انجیر ، انگور ،تربوط ، نارنج ، آلو بخارا ، لیمو ، پرتقال ، اناناس و سیب میباشد. ضمنآ مریض روزانه از ۳ الی ۴ لیتر آب بنوشند  و قبل از خواب یک گیلاس آب حتمی می باشد:

در قسمت تداوی دو نقطه مهم مد نظر می باشد.

اول کوشش شود که تولید اسیداوریک کم شود و دوم اینکه اطراح اسید اوریک بیشتر گردد. ضمنآ اگر وزن اضافی داشته باشد کم گردد.

اما تداوی اساسی چه در مراحل حاد و چه برای وقایه از حملات تکراری باید مریض تحت مشوره داکتر معالج خود باشد .

با احترام

داکتر علیشاه جوانشیر

متخصص داخله

سدنی – آسترالیا

۱۶ دسامبر ۲۰۲۳

 

یک پاسخ به “نقرس – GOUT”

  1. admin گفت:

    محترم داکتر صاحب جوانشر عزیز از مطلب معلوماتی ، ارزنده ومفید تان ممنونم ، سعادتمند باشید.
    باعرض حرمت
    قیوم بشیر هروی

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما