۲۴ ساعت

23 نوامبر
۱ دیدگاه

جوانی دانه یا Acne

تاریخ نشر : پنجشنبه ۲ قوس ۱۴۰۲ خورشیدی – ۲۳ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی – ملبورن – آسترالیا

جوانی دانه یا Acne

 این مرض اکثرا پوست جوانان و نوجوانان را در قسمت های پوست روی ، سینه ،پشت ،شانه ها و بازوها مصاب می‌سازد که باعث بوجود آوردن دانه های خورد با سر سفید ، دانه های سیاه و بخار های سرخ رنگ و دانه های چرک که اکثرا در روی و کمتر در سینه و بازو ها و شانه ها میباشد بملاحظه می‌رسد.

علت به وجود آمدن این نوع دانه ها که در صورت و نواحی دیگر میباشد اکثرا از باعث بسته شدن مجرای غده‌های چربی ساز میباشد که در صورت اندفاعت کیست ها و نودول ها می‌باشند بمشاهده می‌رسد .

عامل مهم اینکه در این موضوع دخیل است افزایش هورمون تستسترون  است که یک هورمون جنسی است .در این مرض پیاز موی غدههایی که تولید کننده چربی که محتویات خود را جهت طراوت و شادابی جلد افراز می‌نماید.

آنها تحت تاثیر هورمون جنسی تستسترون بوده و با آن ارتباط مستقیم دارد از همین سبب به سرعت نشرونمو  میباشد .زیرا با تولید هورمون جنسی نشر و نمو  غده وات چربی ساز از حالت نرمال خود کرده بیشتر می‌گردد.

این مرض زیاد تر در سنین نو جوانی بیشتر در نزد طبقه ذکور و اناث بمشاهده می‌رسد.  در زمانهای قدیم فکر میشد که جوانی دانه بعد از ازدواج شفا یاب می‌گردد مگر این نظریه درست نیست به علت اینکه هورمون های جنسی نزد همه جوانان وجود دارد اما بافت های طبیعی پوست جلد در نزد بعضی از آنها طوریست که می‌تواند آنها را از مصاب شدن به این مرض محافظت نماید .

اسباب و عوامل مرض:

علت اصلی را افزایش هورمون تستسترون میدانند اما عوامل دیگر مانند جگر خونی ها ، استرس‌ و اضطراب، چرب کردن روی و موی ، لبنیات چرب ، چاکلت های چرب و کاکودار و غذاهای چرب  و شیرین و گرفتن مواد پروتئینی که حوای مقدار تستسترون می‌باشند که جوانان جهت زیبایی جلد ازان کار می‌گیرند کمبود ویتامین‌های(A,E)زنک ، هوای گرم و مرطوب تماس با نور  آفتاب ، چرب کردن روی و موی و استفاده از مواد آرایشی همه از جمله در مصاب با مرض دخیل می‌باشند.

نوت:

خانم هایی که از مواد آرایشی استفاده میکنند باید قبل از خواب روی خود را با آب شیر گرم بشویند .روی بسیار مهم است و در ۲۴ساعت دوبار بیشتر روی خود را نشویند و زمانی که عرق می‌نمایند بهتر است شاور بگیرند .

تداوی :

تداوی مرض هفته ها ، ماه ها و حتی یک سال را در بر می‌گیرد و اگر تداوی منظم طبی نمایند در ۳ الی ۴ ماه شفا یاب می‌گردند مگر جوانان آرزو دارند که هر چه زودتر شفا یابند اکثرا حوصله خود را از دست می دهند مگر با حوصله و تدابیر درست در صورتی که از کندن و فشار دادن و ترکاندن ابله و زخم خود داری نموده باشند بقایای اسکار آن در وجه به ملاحظه نمی رسد .

در قسمت تداوی یک قسم‌مرحم ها و مایع های غلیظ وجود دارد که اکثر از مرکبات تتراسایکلین ها می باشند که روزانه ۲ تا ۳ مرتبه‌ از آن تطبیق می‌گردد.

با احترام

داکتر علیشاه جوانشیر

سدنی- استرالیا

 

یک پاسخ به “جوانی دانه یا Acne”

  1. admin گفت:

    جناب داکتر صاحب سپاس از مطلب خوب معلوماتی تان ، سعادتمند باشید.
    قیوم بشیر هروی

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما