۲۴ ساعت

28 ژوئن
۲دیدگاه

ALZHEIMER – DISEASE

تاریخ  نشر دوشنبه  هفتم  سرطان ۱۴۰۰ –  ۲۸  جون ۲۰۲۱ هالند

الزایمر(یادفراموشی) عبارت است از یکنوع اختلال تخریبی در عملکرد نسج دماغ میباشد که بافت‌ها و سلول‌های نسج دماغ نظر به کبر سن تدریجا به طرف تخریب شدن رفته و مریض مصاب با آن توانایی‌های ذهنی و دماغی خود را آهسته آهسته ازدست می‌دهد و برایش یکنوع اختلال حافظه و زوال عقلی بوجود می آید.

زیرا در نسج دماغ در حدود پنج میلیارد نیرون های عصبی وجود دارد که وظیفه آنها انتقال یک سلسله سیگنال‌های الکتریکی از مغز به سایر اعضای بدن مانند عضلات و ماهیچه‌های بدن میباشد که این موضوع زیادتر در نزد اشخاص بالای سن ۶۵ و بالاتر از آن بمشاهده رسیده و یادفراموشی که بوجود می‌آید به نام یاد فراموشی حقیقی یاد می‌گردد.

یکنوع یاد فراموشی دیگر وجود دارد که بنام یادفراموشی های کاذب موقتی و زود گذر هم یاد می‌گردد  که اکثر مصابین آن را اشخاص جوان بین سن  ۲۰ تا ۴۰ ساله تشکیل می‌دهد و علت اصلی آنرا افسردگی ه،  استرس ، مشکلات روحی و روانی

نا بسامانی امور زندگی، مشکلات خواب و کمبود ویتامین  (دی ۳ ) و ویتامین ( ب ۱۲) و فولیک اسید ، مرض شکر فشار خون ، بلند بودن کلسترول خون ، نرسیدن مواد قندی و اکسیژن کافی به نسج دماغ ، امراض قلبی و عروقی ظرفیت وارده به نسج دماغ و یا افرادیکه چندین مرتبه سکته های مغزی را گذشتنده باشند ، جوانانیکه به الکهول ، مواد مخدره چرا و بنگ و سایر مواد نشه آوار معتاد شده باشند واقعات آن بیشتر از دیگران دیده شده است .

یاد فراموشی هایی که در همچو حالات بوجود می آید اکثرا از نوع کاذب و زودگذر بوده که تداوی مناسب و عزم و اراده قوی شخص مصاب یادفراموشی به وجه احسن بهبودی می‌نماید اما شرطه مهم آن است که ترک عادت را جدی بگیرد .

اما در نوع یادفراموشی های حقیقی مصابین آن را اکثرا کهن سالان و بالای ۶۵ و بالاتر از آن تشکیل می‌دهند چون نزد این طبقه  یکنوع اختلال تخریبی در عملکرد نسج دماغ صورت گرفته مریضان مصاب به آن نمی‌توانند خاطرات تازه و حتی یک روز پیش خود را به یاد بیاورند .

این نوع مریضان ابتدا نمی توانند نام افراد فامیل خود را به خاطر بیاورند و فراموش می‌کنند  راه منزل و سرک خانه گم می‌کنند

اختلال حافظه زیاد نزد آنها و جود دارد رشته سخن اکثرا نزد آنها منظم نمی‌باشد از خاطرات جدید چیزی نمی‌دانند ولی از خاطرات قدیمی تا اندازه ای می‌توانند چیزی بگویند  .

این دسته مریضان کهن سال قابل ترحم و مهربانی بوده  هیچگاه با انها از در خشونت و عصبانیت کار گرفته نشود در مراقبت و نگهداری آنها خیلی دقت گردد زیرا مریضان مظلوم و عاجز بوده و ذات خداوند توانا از از کسانی که به این دسته مصابین کمک می‌نمایند نهایت خرسند می‌گردد و از حضرت محمد (ص) روایت شده که پیرمردان در نزد خانواده‌هایشان مانند پیغمبر می‌باشند میانشان .

همچنان از حضرت علی (ع) که فرموده‌اند: دانشمندان را به خاطر علمش بزرگسالان را به خاطر سنشان احترام نمایید که ذات خداوند (ج) و پیغمبرش حضرت محمد (ص) از شما خشنود گردد.

نوت؛

خوشبختانه تا جایی که من معلومات حاصل کرده ام مردم کشور عزیزمان افغانستان چه در داخل کشور و چه در خارج که به قسم مهاجر بسر می برند اکثرا از سالمندان خود به وجه احسن مراقبت می‌نمایند که اجرشان با خداوند ( ج) باشد اما در کشور های اروپایی و سایر کشورهای جهان اکثر نگهداری سالمندان در بین اعضای فامیل را یک نوع مزاحمت نزد خود دانسته و آنها را دور از منزل در نرسنگ هوم ها  (خانه سالمندان ) و دیگر جاهای که از سالمندان نگهداری می‌نمایند می فرستند .

و گاه گاهی از آنها بازدید می‌نمایند که این موضوع چشم دید خودم میباشد که در کشور استرالیا سیدنی مدت یک‌ونیم سال طور داوطلبانه (بدون معاش) در شعبه فیزیوتراپی مشغول به خدمت شان بودم و خاطرات خوبی از آن دوره کاری ام  دارم .

نوت؛

برای اینکه در سنین کهولت تا اندازه ای خود را وقایه یادفراموشی در امان نگه داشته باشید به هدایت های زیل توجه نمایید:-

سالمندان کوشش نمایند که از مواد غذایی چرب ،نمکهای شیرین حدالامکان کمتر استفاده نمایند و در رژیم غذایی روز مره از سبزیجات تازه حبوبات میوه های تازه ،شیر ، ماست کم چرب ، گوشت های سفید مرغ و ماهی استفاده نمایند

چهار مغز ،تخم مرغ،بادام ، کشمش ، خرما ،و زردک زیادتر استفاده نمایند .

خصوصا خرما در تقویه ی حافظه های کوتاه مدت بسیار مفید هست،زردک برای تقویه حافظه نور چشم به سبب داشتن ویتامین‌ها  ) بسیار مفید است . A وE)‌

ضمنا کهنسالان برنامه های رنگارنگ تفریحی مانند آببازی پیاده روی ساپورت های آزاد ،شطرنج مطالعه کتب نظر به ذوق ، شنیدن موسیقی های آرام کلاسیک ، تغییر در سبک زندگی مسافرت با فامیل و سایر سرگرمی هایی که فکرشان را خوش نگه می‌دارد مصروف باشند .

با احترام

داکتر علیشاه خوانشیر، متخصص امراض داخله

سیدنی استرالیا

 

۲ پاسخ به “ALZHEIMER – DISEASE”

  1. admin گفت:

    جناب داکتر علیشاه خوانشیر به سلامت . معلومات عالیست. موفق باشید. مهدی بشیر

  2. محمد یوسف جلال گفت:

    داکتر صاحب مطلب ارزنده مفیدی را ارایه داشته اند. صحتمندی وموفقیت نصیب شان باد.

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما