اکثریت اهل جنت را زنان تشکیل میدهد!
تاریخ نشر چهارشنبه ۳۱ اکتوبر ۲۰۱۲هالند
تتبع ونگـارش :
الحاج امــیـن الـدیــن» سعـیـدی – سعید افـغــانی«
مدیـــر مطـالعات سـتراتیژیک افغان ومسؤل مرکز کلتوری دحق لاره-جرمنی
اکثریت اهل جنت را زنان تشکیل میدهد!
*******
در روایات تاریخی آمده است در زمان صحابــﮥ کرام بحثی در مورد اینکه اکثریت اهل جنت را زنان تشکیل مید هد یا مردان بحثی صورت پذیرفت . در این میان حضرت ابو هریره با استناد به حدیث پیامبر صلی الله علیه وسلم گفت که اکثریت اهل جنت را زنان تشکیل میدهد وتعداد زنان نسبت به مردان در جنت زیاد میباشد.
در احادیث متبرکه آمده است :
«عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ رضی الله عنه عَنْ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم: أَوَّلُ زُمْرَهٍ تَدْخُلُ الْجَنَّهَ عَلَى صُورَهِ الْقَمَرِ لَیْلَهَ الْبَدْرِ وَالَّذِینَ عَلَى آثَارِهِمْ کَأَحْسَنِ کَوْکَبٍ دُرِّیٍّ فِی السَّمَاءِ إِضَاءَهً قُلُوبُهُمْ عَلَى قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ لَا تَبَاغُضَ بَیْنَهُمْ وَلَا تَحَاسُدَ لِکُلِّ امْرِئٍ زَوْجَتَانِ مِنْ الْحُورِ الْعِینِ یُرَى مُخُّ سُوقِهِنَّ مِنْ وَرَاءِ الْعَظْمِ وَاللَّحْمِ.» ( صحیح بخاری شماره : ۳۲۵۴)
از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: اولین گروهی که به جنت داخل میشوند به شکل ماه شب چهارده هستند سپس کسانی در مرتبه به آنها نزدیک اند مانند روشن ترین ستاره ای که در آسمان نور افگنی می کنند و دلهایشان یک دل است در میانشان اختلاف و دشمنی نبوده و برای هر کدام شان دو همسر است که از زیبایی مغز ساق پایشان از پشت گوشت دیده می شود.
فهم این حدیث مبارک به طور صریح واشکار میرساند که تعداد زنان نسبت به مردان در جنت بیشتر میباشند.
ولی ناگفته نماند که یک تعدادی از علما ء بدین باور اند که اکثریت اهل دوزخ را زنان تشکیل میدهد وتعداد زنان نسبت به مردان در دوزخ بیشتر میباشند.
این تعداد از علما ء نظریات خویش به حدیث ذیل استناد مینمایند .
« یا معشر النساء تصدقن وأکثرن الاستغفار فإنی رأیتکن أکثر أهل النار …»
( ای گروه زنان صدقه بدهید و زیاد استغفار کنید . من دیدم که شما بیشترین اهل جهنم هستید.)( روای حدیث امام بخاری حدیث شماره ۲۹۸ و۱۳۹۳ )(مسلم حدیث شماره ۸۰ ازجانب آبی سعید الخدری )(این حدیث را همچنان این حدیث از جانب ابن عمر روایت گردیده است که مسلم تحت حدیث شماره ۷۹ ودر ابن ماجه تحت حدیث شماره ۴۰۰۳ وأحمد (۲ /۶۶). وهمین حدیث از جانب أبی هریره روایت گردیده است در الترمذی تحت حدیث شمار ( ۲۶۱۳ میتوانید ملاحظه فرماید .
از فحوای حدیث فوق الذکر چنین معلوم میگردد که : اکثریت اهل دوزخ را زن تشکیل میدهد ، در صورتیکه اکثریت اهل دوزخ زن باشد ، پس طوری نتیجه گرفته میتوانیم که اکثریت اهل جنت را مردان تشکیل میدهد .
در ایجاد توافق بین دو حدیث متذکره علما ء و مفسرین مینویسند که : بیشتر بودن زنان در دوزخ به هیچ صورت بدین معنی نیست که تعداد زنان در جنت کمتر از مردان باشد.( برای معلومات بیشتر مراجعه شود به کتاب فتح الباری :(۶/۳۲۵) . از ابن حجر عسقلانی ).
شیخ ابن حجر عسقلانی می افزاید: راه توافق و جمع میان دو حدیث این است که تعداد زنان در جنت و دوزخ از تعداد مردان بیشتر است، روی این حساب تعداد زنان در جنت از تعداد مردان بیشتر است. ممکن است چنین گفته شود که حدیث ابو هریره دلالت بر این دارد که نوع زنان در بهشت بیشتر است. خواه زنان دنیا مورد نظر ایشان باشد یا از حور العین (۱) .
شیخ قرطبی در ایجاد توافق بین این دو حدیث مینویسد :« زنان پیش از شفاعت و پیش از بیرون آمدن موحدین گناهکار از دوزخ اکثریت اهل دوزخ را تشکیل میدهند. اما وقتی موحدین گناهکار بدلیل شفاعت شفاعت کنندگان و رحمت ارحم الراحمین از دوزخ بیرون میآیند، زنان در جنت اکثریت را تشکیل خواهند داد. » ( برای معلومات بیشتر مراجعه شود به تذکره قرطبی :صفحه :۴۷۵ . )
خلاصه باید گفت :
بنظر ورای تعداد کثیر از علما ء ومفسرین با استناد روایات اسلامی ومطابق به احادیث نبوی ،اکثریت اهل جنت را زنان تشکیل میدهد. این تعداد علما ء در استدلال خویش تعداد کثیری از احادیث نبوی را متذکر گردیده اند که همه این احادیث به رفتن زنان به جنت مژده داده است : از جمله در حدیثی که ازامام احمد وابن حبان روایت گردیده است آمده است :که پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید «اگر زنان نماز های فرضگانه خود رابجا ء اورند ، روزه ماه مبارک رمضان را روزه بگیرند ، مطیع شوهر خویش باشند وفرج (شرمگاه ) خویش را از نگاه نا محرم محفوظ بدارند ، رفتن جنت برایشان واجب است ، و آنان میتوانند از هر دوزاه که خواسته باشند داخل جنت گردند . « الذی أوجب الجنَّه للمرأه التی تصلى فرضها وتصوم شهرها وتطیع زوجها وتحصن فرجها، فهی تدخل الجنه من أی الأبواب شاءت.»
همچنان در حدیثی دیگری پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است : انعده از زنانیکه تعداد ی از اولاد های خویش از دست دهد ووفات گردد واین مادر بر موت فرزندان خویش صابر باشند داخل جنت میگردند .« أوجب الجنَّه للمرأه التی یموت عدد من أولادها فتصبر وتحتسب، رواه البخاری »
در حدیث دیگری پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید : زنیکه در اثنا ولدات به حق برسد از جمله شهد امحسوب میگردد .« والمرأه التی تموت فی أثناء الولاده تکون من الشهداء » ( راوی حدیث أحمد والنسائی وأبو داود میباشد ) .طوریکه مرتبه شهید در جنت علیا است .
همچنان درحدیث دیگری امده است که پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید :« رابع أوجب الجنه للأرمله التی تصبر على محنه موت زوجها وتجاهد لتربیه أطفالها الأیتام وتأدیبهم حتى یکبروا والحدیث رواه أبو داود. ) ( زنکیه بر مرگ شوهر خویش صابر باشد ، وبر تعلیم و تربیه اطفال یتیم خویش که الی به سن بلوغت برسند ، توجه واهتمام نماید ، رفتن جنت برایش واجب است ).
همچنان درحدیث دیگری باصراحت ذکرگردیده است : اگر زن وفات کند وشوهرش از آن راضی باشد ، آن زن داخل جنت میگردد . روای حدیث ترمیزی است : « أن کل زوجه تموت أو یموت زوجها وهو راضٍ عنها تدخل الجنَّه، وهو حدیث رواه الترمذی وحسّنه ونصه »
بنا طوریکه ملاحظه میگرد همه ای احادیث که در فوق بدان اشاره نمودیم همه براین دلالت میکند که دین مقدس اسلام برای زن وسایل وطروق متعداد ی رابرای رفتن زن به جنت مساعد ساخته که از فحوی احادیث متذکره به تمام وضاحت معلوم میگردد که تعداد اهل زنان درجنت نسبت به مردان بیشتر بوده ، وحتی پیامبر صلی الله علیه وسلم در حدیثی ، موضوع داخل شدن به جنت رابه رضایتمندی مادر خوانده وگفته است که : « الجنه تحت اقدم الامهات »جنت در زیر پای مادران است.
به فهم منطق ، برداشت من ازین نصوص شرعی چنین است که الله تعالی و دین الهی همه وسایل وامکانات را بدستر بشریت قرار داده است ، تا انسان را از انجام اعمال منکر در حذر بدارد ، وهمه تلاش خویش را بخرچ مید هد ، که انسان به امر خیر مبادرت ورزد، وخود را ازمنکرات در حذر دارد ، تا بدینوسیله از عذاب الهی درامان بماند ، و به سعادت دایمی و ابدی دست یابد ، ودر نهایت امر به منزل گاه مقصود خویش که جنت است نایل گردد .
بنآ دین مقدس اسلام درین راستا بندگان خویش را خواه مرد باشد یا زن ،از طروق مختلف آگاه ساخته و با خبر میسازد تا راه دین واقعی را انتخاب بدارند. مسلم اینکه مسلمانان درجنت همان را خواهند داشت که خواسته باشند و تصورکنند و یا خواست زیاد بودن و کم بودن آنرا داشته باشند. لذا این مفاهیم اکثریت درجنت ابعاد و ثغور دیگری خواهد داشت و بیشتر و ذهن وخواست انسان، مؤمن مسلمان جنتی تعلق خواهد داشت که چې آرزو وخواست دارد. و چون جنتی است الله تعالی خواست وی را انشاء الله برآورده خواهد ساخت. والله اعلم بالصواب – پایان
(۱) حور جمع حوراء به معنای زنی است که سفیدی چشمش بسیار سفید و سیاهی آن نیز بسیار سیاه باشد و یا به معنای زنی است که دارای چشمان سیاه چون چشم آهو باشد، و «عین» جمع کلمه «عیناء» به معنای چشم درشت وبزرگ .
محترم سعیدی نوشته اند که یکی از شرایط دخول زنها به جنت ” مطیع بودن از شوهر ” است. میشود لطف کرده بر مبنای مطالعات شان این مطیع بودن را با در نظر داشت شرایط محیط زیست شان ” جرمنی ” توضیح نمایند.؟
همچنان محترم سعیدی از حضور( ” جن ها ” که خداوند از آنها در آیت ۱۳۰ سورۀ انعام یاد کرده و گفته است که برای آنها از جنس خودشان ” یعنی جنس جن ها ” پیغمبر فرستاده ، چیزی ننوشته) ، میشود واضح سازند که ” جن ها ” در دوزخ میروند یا جنت.؟
مسآ لۀ دیگر وجود ملیون ها انسانی است که نه زن هستند و نه مرد ، خداوند آنها را خنثی خلق کرده است ، ورود این گروه از بندگان خداوند در جنت و یا دوزخ به چه معیار خواهد بود؟.
برادر دانشمند شریف حکیم !
از مطالعه با دقت مقاله و اینکه موردى توجه شما قرار گرفته است ،یک جهان تشکر ، خداوند برادر عالم ودانشمند ما مهدی بشیر راصحت وسلامتی نصیب فرماید که امکانات عالی را برای دیالوک ما افغانها در سایت وزین ۲۴ ساعت مساعد ساخته است .
اینک مختصرآ به جواب سوالات مطروحهء شما ذیلاً میپردازم:
زن ومرد بعد از عقد ازدواج هرکدام بالای یک دیگر حقوق دارند که هر دو جانب باید آنرا بطور دقیق مراعات نمایند. تساوی انسان و مردم و زن به معنای تساوی رسالت نیست.
زن ومرد مانند خانم – زوجه وشوهر، فضلیت بریک دیگری درانسانیت مطرح نیست وبوده هم نمی تواند . هدف از مطیع بودن مراعت کردن حقوق یکدیګر است. مرد برزن حقوق دارد و زن بر مرد(شوهر). درین راستا تفصیل زیاد میطلبد که ایجاد وقت زیاد را میکند. زن و مرد مسلمان درین راستا با قبول حقوق و وجایب یکدیګر آنرا به پیشانی باز قبول دارند و عمل میکنند. زندګی برای هردو جانب یک رسالت است ، و این اطاعت از یک دیګر اطاعت از اوامر الهی و ادای رسالت است و این برخورد مسلمان متدین اعم از زن و مرد برایش اطاعت یکدیګر فرق نمی کند.
مرد درتعریف اسلام از خانواده در رأس فامیل قرار دارد و دربرابر فامیل مسؤولیت های بیشتر دارد. نگذارید این مسؤولیت بیشتر را به به زن که از توان و ساختار طبیعی آن بالا باشد نباید سنګین ساخت. اطاعت زن درمسایل طبیعی ادای وظایف زن و منکوحه و زوجه را نباید به مفهوم منفی کلمه بکار برد. مرد حق ندارد درین راستا سؤاستفاده کند و با قاضی داخلی و آئینه ء ایمان و عقیده با تمام جامعه و خانم و فرزند وپدر و برادر باید روش عالی وانسانی داشته و درین راستا اطاعت از یک دیګر به همین مفهوم عام است و باید مراعات شود. زن بدون اجازهء شوهر حق برامدن از خانه و درمحیط که عفت اش درخطر باشد حق رفتن را ندارد. درجامعه اسلامی باید امنیت چنان تأمین باشد. زن زمانیکه بدون محرم به خارج سفر میکنند مثلا در عربستان سعودی درمیدان هوایی به همراهی پولیس و مؤظف زن از محل وادارهء دولتی کشور مطبوع همراه میشود. این و دهها مورد که این اطاعت اساس ومنطق و جنبهء عملی داشته و برای خود زوجه و خانم نیز بهتر و خوب است. این اطاعت برای زن مسلمان متدین به مفهوم درست کلمه و مطابق هدایت الهی است. تفصیلات زیاد است. مراجعه شود به کتاب مقام زن دراسلام – مؤلف امین الدین سعیدی – سعیدافغانی
جـــن
ما عادت کرده ایم که همه چیز را درمعیار ها وچوکات همین فهم پنج حواس محدود انسانی گنجانیدن میخواهیم. درحالیکه مفاهیم پیچیدهء وجود دارند که دراکثر موارد بدون فهم پله های پایین بعضی از بس ها دانستن پله های بالایی کمی گرنګی و سنگینی میکند. این به این معنا نیست که از یک جای باید شروع و آغاز نه کرد. واین هم به این معنا نیست که همه دانشمند وعالم متولد شده اند و باید همان ها حق بحث را داشته باشند. درمسایل شرعی بخش از مسایل به نصوص شرعی ثابت به دلایل عقلی محدود انسانی کمی سنگینی کرده و دربعضی موارد به عقل ما ومنطق سخن ضرورت نیست. چه برای مسلمان همان نص شرعی اساس سخن است. اما دربعضی موارد دیگر میتوان به دلایل عقلی نیز التفاف وتوجه کرد. هست تفاسیر یکه برعلاوهء نصوص شرعی به دلایل عقلی نیز متمرکز میشوند. اینکه نماز صبح چهار رکعت دو رکعت سنت و دو فرض را درکدام عقل ومنطق سخن خواهیم گنجانید. چنین نص و هدایت است و باید قبول کرد. بحث ما دور رفت واپس به موضوع سوال شما.
در مورد جن باید گفت جن ، موجود غیر مادى و شاید نیمه مادى است . و در هر حال جن ازانسان نیست ولى بنا به صراحت آیات قرآن ، در اکثر احوال ، همطراز و هم عرض انسان است .
جن از آتش خلق گردیده است ، طوریکه انسان از خاک خلق گردیده است « و لقد خلقنا الانسان من صلصال من حماء مسنون و الجان خلقناه من قبل من نار السموم » (همانا ما انسان را از گل و لاى ساخورده تغییر یافته ، خلق نموده ایم وجن را از آتش گدازنده خلق کردیم ).
جن مانند انسان مکلف به اعمال است «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون ). براى جن و انس از جنس خودشان پیامبرانى مبعوث شده اند، چنانکه در روز قیامت ؛ خداوند به انس و جن در مقام ملامت خواهد گفت (یا معشر الجن و الانس الم یاءتکم رسل منکم یقصون علیکم ایاتى و ینذرونکم لقاء یومکم هذا ) (این گروه جن و انس ! آیا براى هدایت شما از جنس خودتان رسولانى نیامدند که آیات مرا براى شما بخوانند و شما را از مواجه شدن با این روز سخت بترسانند )
جن و انس هر دو نیکوکار و گناهکار دارند و گناهکارانشان اهل دوزخ مى باشند چنانچه خداوند مى فرماید( و لقد ذراءنا لجهنم کثیرا من الجن و الانس لهم قلوب لایفقهون بها… اولئک هم الغافلون )
جن مانند انسانها مى میرند و از بین مى روند. و گروهى جاى گروهى را مى گیرند.
– آنها به رسول خدا – صلى الله علیه و آله – و به کتاب او ایمان آوردند چنانکه مى فرماید: « قل اوحى الى انه استمع نفر من الجن فقالوا: انا سمعنا قرانا عجبا یهدى الى الرشد فآمنا به ولن نشرک بربنا احدا .
(اى رسول ما! بگو مرا وحى رسیده که گروهى از جنیان آیات روشن قرآن را (هنگام قرائت من ) استماع کرده اند و پس از شنیدن ، گفته اند که ما از قرآن ، آیات عجیبى مى شنویم . این قرآن خلق را به راه خیر و صلاح هدایت مى کند. بدین سبب ما بدان ایمان آورده و دیگر هرگز به خداى خود مشرک نخواهیم شد)
– درجنت مطابق روایات واحادیث نبوی معیوبین پیر وسالخورده مریض وعلیل وجود نداشته همه انسانها بطور سالم بدون هیچگونه معیوبیت داخل جنت میگردند .
مسلمان جنتی چون درجنت همه خواسته هایش پوره وبراورده میشود خود و ماحولش به همان قسم خواهد بود که توقع کند. ختم