۲۴ ساعت

۲۸ اسد
۵دیدگاه

استرداد استقلال افغانستان

تاریخ نشر یکشنبه  ۲۸ اسد ۱۳۹۷ –  ۱۹ آگست  ۲۰۱۸–  هالند

استرداد استقلال افغانستان

یاداشتی در مورد موضعگیری بعضی افراد در فیسبوک!

کی ها این روز را با تبریک گفتن و کی ها آنرا با تخریب کردن استقبال می کنند؟

نوشتۀ : محترمه پوهندوی استاد شیما غفوری

********************

در تاریخ هر مملکت روزی که کافۀ ملت برای استرداد استقلال و حفظ نوامیس ملی به پا خیزد و خون خویش را بخاطر یک هدف والا بریزد، قابل تمجید وارج گذاری است. 

صرف نظر از اینکه کی و از کدام قوم جامعه  در رأس آن قرار داشته است.در این ارتباط نظر به موضعگیری بعضی ها در شبکۀ فیسبوک چند سوال را مطرح می نمایم و به جواب آن میپردازم:

سوال اول:

 آیا ۲۸ اسد ۱۲۹۸مطابق ۱۹ اگست ۱۹۱۹ نتیجه چنین قیام  مردم بوده است؟

بلی بدون شک.

 شواهد تاریخی نشان می دهد که مردم افغانستان  از هر قوم و ولایت، اعم از زن  و مرد به خاطر شکستاندن طلسم استعمار انگلیس به پا برخاستند. ثبوت این حقیقت نتیجه این جنگ است، ثبوت این حقیقت مجبوریت امپراطوری عظیم انگلیس برای شناسایی استقلال سیاسی افغانستان،  به حیث اولین حلقه در زنجیر دراز استعمار انگلیس میباشد. ثبوت این حقیقت موجودیت ۲۸ اسد می باشد. اگر این روز نتیحۀ به پاخیزی همه مردم افغانستان نمیبود، آیا افغانستان فقیر با داشتن اسلحه کم و از مود افتاده در مقابل بزرگترین قدرت زمان با اسلحه مدرن و وافر میتوانست شجاعانه بایستد و  موفقانه بایستد و تا حصول استقلال بایستد؟

هر عقل سلیم و فارغ از دغدغه های قومی و سیاسی میتواند برای این سوال فقط یک جواب را بیابد که آن عبارت است از:

هرگز نه!

 تاریخ گواه آن است که در این قیام به رهبری شاه امان الله غازی اراده و عمل جانبازانه تمام مردم از هر قوم افغانستان  شامل بود.

سوال دوم: در مورد ملی بودن و فرا قومی بودن شخصیت امان الله خان میباشد.

 شخصی که در زیر ریش استعمار انگلیس ملت افغانستان را برای جهاد نهایی بر ضد آنها سازماندهی نمود، آیا میتواند شخصیت یک بعدی بوده باشد؟ هرگاه امان الله خان فرا قومی نمی اندیشید، آیا مردم افغانستان به وی اعتماد می کرد؟ آیا  در این جنگ نابرابر در عقب وی صف می کشیدند و خون خویش را فدای وطن می کردند؟ بازهم جواب چنین است:

 هرگز نه!   

پس سوال پیدا میشود که چرا یک عده این روز را تخریب می نمایند؟ آیا اینها واقعاً با آزادی سیاسی افغانستان در آن زمان مخالفت دارند؟

 بر مبنای بررسی ام در دوسال اخیر در فیسبوک اشخاصی  که کارکرد های شاه امان الله را تخریب می نمایند، و وی را بعضاً مربوط به یک قوم معرفی می کنند، تا آن جایی که حتی استراد استقلال کشور را هم منفی جلوه می دهند. اساساً این اشخاص شامل سه گروپ میباشند:

 گروپ اول- کسانی اند  که معتقد به مبارزه ملی نه، بلکه در گیر مبارزه قومی اند بعضی با دین برخی هم بی دین. آنهایی اند که می خواهند بلوای امیرحبیب الله کلکانی را در سال ۱۹۲۹ در مقابل امان الله خان، این شاه ترقی خواه رنگ قومی ببخشند تا این عمل وی را مشروعیت بدهند و روی این تراژیدی تاریخی را با آبی به نام «رد کردن تمام کار های میهنی شاه امان الله» بشویند. و الا بلواگران باید نفرین مردم افغانستان را تا ابد به دوش بکشند.

و گروپ دوم کسانی اند که از جانب خارجی ها به شکستاندن روحیه  استقلال خواهی  و از بین بردن اتفاق مردم حتی در برابر این بزرگترین دست آورد مشترک مردم افغانستان، مؤظف اند.

و گروپ سومی کسانی اند که برای دل خوش ساختن دوست های فیسبوکی شان لایک می گذارند.

برای رد افکار خصمانه در مقابل این بزرگترین دستاورد مشترک مردم افغانستان باید دوباره به حافظه تاریخ  مراجعه کرد:

نخست اینکه انگیزه بلوا بر ضد امان الله خان به صورت قطع جنبه قومی نداشت، بلکه ریشۀ ارتجاعی در نقاب مذهبی را دارا بود. عقب گرایان فناتیک با حمایت استعمار انگلیس که بر ضد ریفورم های شاه امان الله خان قیام را سازماندهی کردند، زیر تاثیر موعظه های (لارنس های) انگلیس قرار داشتند، لارنس- انگلیس کافریکه  بیست سال متواتر در معتبر ترین مسجد مسلمانان در پایتخت کشور امامت کرد و در اخیر هم نامۀ را از خود بجا گذاشت که مقتدیانش باید نماز های بیست ساله را از سر بخوانند، زیراکه به امامت یک کافر انجام شده است.  انگلیسها توانستند مردم را با فوتو شا پ های عکس ملکه ثریا و تبلیغات پیر بغدادی که خودش انگلیس، ملای لنگ و امثالهم به نام مذهب بر ضد شاه امان الله تحریک نمایند. زیرا انگیسها درک نموده بودند که احساسات مذهبی همان نقطه ضعیف پاشنه اکیلیس مردم افغانستان است. و باید به یاد داشت که در این مخالفت مذهبی بر ضد شاه امان الله اشخاصی از اقوام مختلف شامل بودند. یعنی محیط فکری برای سرنگونی دولت امانی از طرف انگلیسها با تبلیغات  مذهبی آماده گردیده بود که باعث سقوط شاه امان الله و برقراری دولت چند ماهۀ حبیب الله کلکانی و بالاخره استقرار مهرۀ اصلی آنها گردید.

لقب شاهانه حبیب الله با جنبۀ مذهبی آن یعنی «امیر حبیب الله خادم دین رسول الله» نیز نمایندگی از شورش مذهبی آن زمان می کند، نه از شورش قومی.

دوم:  روایت است که حتی شخص حبیب الله کلکانی دریشی غازی امان الله را در الماری عقب چوکی خویش نگهداشته بود و هر صبح اول در مقابل آن می ایستاد و در مقابل آن  سلامی میزد. از این معلوم میشود که وی خود هم به بزرگی این شاه استعمار شکن احترام داشت.

پس بیائید که این جال جدید فریب دشمنان را بدریم و این روز خجسته را که حاصل خونریزی نیاکان ما اعم از تاجک، پشتون، ازبک، هزاره، ایماق، بلوچ و دیگران است، گرامی بداریم و این امانت  مقدس تاریخی را برای  نسل های آینده به سلامت بسپاریم.

شیما غفوری

 

۵ پاسخ به “استرداد استقلال افغانستان”

  1. admin گفت:

    درود به خواهر گرامی محترمه پوهندوی استاد شیما غفوری ، تشکر از مقاله عالی تان . باید به عرض برسانم که کسانیکه شاه امان الله را تخریب می نمایند و یادی از قهرمانی هایش در استراد استقلال کشور نمیکنند همین ملا ها یا به اصطلاح مجاهد نما ها اند که طی چهل سال اخیر با تعدادی از ارگنشینان متعصب فقط بفکر خود و دار و دسته شان اند. روح شاه امان الله شاد و لعنت به این جنایتکاران . موفق باشید. مهدی بشیر

  2. استاد گرانقدر پوهندوی شیما جان غفوری سلام و علیکم !
    قبل از همه خوشحالم مطلب تاریخی شما استاد عزیز را از طریق سایت وزین ۲۴ ساعت به خوانش گرفتم . مطالب ای که در مورد استرداد استقلال افغانستان به خامه خویش رقم زده اید بسیار عالی و ارزنده است من شخصا” از آن استفاده بردم . این چنین مقاله و مطلب را فقط کسانی میتواند تحریر نماید که عشق میهن در سینه دارند . تحلیل شما بسیار دقیق و با محتوا است و طبقه بندی روی تجلیل و تخریب را استادانه انجام داده اید .
    تنها در مورد لارنس بعدا” در یک فرصت مساعد میخواهم مطلبی بنویسم حتما” شما آنرا از طریق سایت محترم ۲۴ ساعت به خوانش خواهید گرفت.
    یکبار دیگر قلم و احساس تان را تقدیر میکنم خداوند متعال شما استاد گرامی را در پناه خویش داشته باشند

  3. شیما غفوری گفت:

    از جناب محترم مهدی بشیر متصدی سایت وزین ۲۴ ساعت متشکرم که این مقاله را به زودترین فرصت و به خوانا ترین شکل و تصنیف رنگارنگ خدمت میهن دوستان نموده اند و همچنان از جناب محترم شامحمود محمود از بابت پیام محبت آمیز شان ابراز سپاس می نمایم و چشم به راه لطف بیشتر شان در مورد لارنس میباشم، بدون شک باعث غنای معلومات خوانندگان و این جانب خواهد شد.

  4. قیوم بشیر «هروی» گفت:

    درود بر شما خواهر گرامی و سپاس ا زمقاله زیباو پرمحتوای تان ، در امان حق باشید.
    با عرض حرمت
    قیوم بشیر هروی

  5. غفوری شیما گفت:

    محترم آقای بشیر هروی، بعد از عرض سلام و احترام متشکرم از این‌که نظر تان را در مورد این مقاله در اینجا شریک ساخته اید. خوشحالم که با این مضمون حرف دل هموطنانم به صدا آمده است.

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما