۲۴ ساعت

20 مارس
۱ دیدگاه

نوروز باستان و سال نو را گرامی میداریم

تاریخ  نشر سه شنبه  ۲۹ حوت  ۱۳۹۶ –  ۲۰ مارچ  ۲۰۱۸–  هالند

نوروز باستان و سال نو را گرامی میداریم

هیات اجرائیه انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

جشن ملی – تاریخی نوروز و حلول سال نو ( ۱۳۹۷ ه ، ش ) به تمام کسانیکه ازین جشن و ازین روز تجلیل مینمایند و بمردم شریف افغانستان در داخل و خارج و منجمله افغانان مقیم اروپا ، همسلکان عزیز و اعضای محترم انجمن ، مبارک و پر میمنت باد.

استقبال از نوروز باستان و سال نو ، با تمام مصایب و آلام ، ارج گذاری به تاریخ کهن ، ارزشهای ملی و باور به تغیر ، امید و رستاخیز است که بهار و رستگاری مصداق عینی و طبعیی ان میباشد.

گذار بسال نو به مفهوم ان است که متاٌسفانه سال دیگر به غمها و الام مردم ایزادوتراژیدی خونبار افغانستان درین سال کماکان با حوادث هولناک تروریستی و نقض خشن حقوق بشری ، رقم خورده است.

بهترین تجلیل و استقبال ازنوروز و سال نو ، این خواهد بود :

– تا در تحلیل ، تشخیص و تعریف زخم خونین افغانستان به اتکا با تعقل و خرد ورزی تلاش نماییم .

– تا با عقلانیت سیاسی و تدبر تجویز و چه میتوان کرد ها را مشخص بسازیم و در پرتو ان با صداقت و دلسوزی بوطن در جهت خواست واقعی و تاریخی مردم بخاطر صلح و گذار بشاهراه ترقی گام بگذاریم.

افغانستان که تراژیدی خونبار ان معلول و محصول مداخله خارجی است ، کماکان در معرض جنگ اعلام نا شده پاکستان و دسایس الحیل ایران و بحساب جنگ های نیابتی قدرتهای رقیب منطقوی و بین المللی قرار داشته و در دور جدید “ بازیهای بزرگ ” و اغاز دوباره ” جنگ سرد ” ، بمثابه معبر ورود و کنترول بر اسیای میانه ، قربانی میدهد.

افغانستان اماج ذهنیت تکفیری بر خاسته از دیوبند ، قم و ارعابیون عرب و قربانی تروریسم شریر بین المللی است  که طَی سالیان متمادی و در سال رو به اختتام همه روزه در مجموع کشور مردم را بخاک و خون کشانیده و کربلا ها بر پا مینمایند و در نتیجه ان :

– حق حیات و زندگی مردم با تهدید مواجه و کشور را از حق گذار به صلح و شاهراه ترقی محروم میسازند .

– فقر و تیره روزی ، بیکاری ، اعتیاد گسترده و مصایب بیشمار و جانکاه منجمله مهاجرت و بیجا شدنها دامنگیر اکثریت مردم گردیده است .

– تبدیل افغانستان به یکی از مناطق نا امن جهان .

-بار مضاعف بدبختی را زنان و کودکان بدوش می کشند .

انچه را تروریستان و منجمله طالب و داعش انجام میدهند ، عبارت از :

– تکرار فاجعه های حقوق بشری و جنایات هولناک همانند تراژیدی فرخنده.

– جنایات علیه بشریت و جنایات ضد بشری.

– جنایات جنگی میباشد که عاملان جنایتکار و حامیان آنان در خانه های امن پاکستان مورد حمایت قرار دارند .

مقدرات تاریخی افغانستان چنان رقم خورده است که موقعیت ناب جیوپولیتیک ، منابع طبعیی و ابهای ان ، بالاثر مداخلات بیرونی و ضعف داخلی باعث تیره روزی مردم ما گردیده است .

مقابله با تمام این مصایب ، چالشها و بحران روبه تزاید مشروعیت حقوقی و سیاسی ، در پرتو حاکمیت عقل و از طریق تمکین به قانون و رفتن به حاکمیت قانون،با اصلاحات و تغیر میسر خواهد بود،هرگونه نسخه پردازیهای عجولانه و ماورای قانون و خیال دیموکراسی در وجود دولت ضعیف و ناکارا و یا خلای قدرت دولتی ، تکرار حوادث خونین دهه هفتاد را در قبال خواهد داشت .

قومی ساختن جنگ و تشدید مسائل قومی در وجود :

– مرکز گرایان قانون ستیز

– و مرکز گریزان بی قانون

و تقسیم افغانستان به ” ساحات نفوذ ” و ” جزایر قدرت ” ، خطرات جدی است که در راستای اهداف استعماری و “ کنفدریشن با پاکستان ” و ” سوریه سازی ” دامن زده میشود.

پاشنه اشیل افغانستان ، فقدان دولت مقتدر ملی قانون محور و عدالت گستر میباشد که در عدم موجودیت ان ، صلح ، تحقق دیموکراسی و تطبیق اهداف کلان اقتصادی یک سراب خواهد بود .

موجودیت و تداوم کشور کثیر القوامی افغانستان بقول شاه امان الله در گرو وحدت ملی ان است و این مامول در وفاق و اتحاد اقوام با هم برادر و برابر در برابری و برادری واقعی و تحقق حقوق شهروندان افغان ممکن میگردد.

فلسفه نوروز و سال نو بما می اموزد که با تمام غبار های تاریک به امید و تغیر باید باورمند باشیم و جانبازیهای منسوبان قوای مسلح ، بیداری نسبی نسل جوان که تا هفتاد فیصد جامعه راتشکیل میدهد و پیشتازان و قهرمانان عرصه های سپورت ، موسیقی و سایر بخش ها ، از تسلیم نا پذیری مردم و امید ها مژده میدهند که :

انجمن حقوق دانان افغان در اروپا همصدا و همگام با امید ها و ارمان مردم ، کماکان بخاطر بلند نگهداشتن صدای حق و حقوق افغان و افغانستان به استقبال سال نو میرود و استدعا میدارد :

ازین فرخنده فروردین و فرخ پیک نوورزی

نصیب “ ملت افغان ” سعادت باد و پیروزی

با احترام

هیات اجرائیه انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

 

یک پاسخ به “نوروز باستان و سال نو را گرامی میداریم”

  1. admin گفت:

    تشکر از پیام دوستان هیات اجرائیه انجمن حقوقدانان افغان در اروپا ، سال نو ونوروز باستانی را بشما ، خانواده های محترم و هموطنان عزیز تبریک عرض میکنم. امیدوارم که سال نو ۱۳۵۷ خورشیدی سال مملو از خوشی وسلامتی ، صلح وامنیت برای مردم وکشور عزیز ما باشد. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما