۲۴ ساعت

30 آگوست
۳دیدگاه

رنج نبودن کانالیزاسیون و آب مردم کابل را

تاریخ نشر شنبه ۳۰  آگست ۲۰۱۴ هالند

k1

رنج نبودن کانالیزاسیون و آب مردم کابل را به امراض مختلف تبدیل نموده است.

نوشته محترم  کریم پوپل

۲۶اگست۲۰۱۴

محترم کریم پوپل

محترم کریم پوپل

کابل با نداشتن کانالیزاسیون به یک شهر متعفن پراز گرد و غبار بی آب و منبع امراض تبدیل شده است. کنون فاضلاب  شهر کابل تا فاصله ۱۵ متر در زیر زمین رسیده است. چاه که به فاصله ۱۵ یا ۲۰ متر در داخل شهر حفر شود رنگ آن زرد مملو از دها امراض کیماوی و بکتریائی است. اکنون مردم از آبهای سپتیک استفاده نموده چاهای به حفر ۱۰۰-الی۱۷۸ متر زیز زمین حفر می‌کنند. که خلاف موازین شهری بوده افراد عادی حق استفاده از آبهای سپتیک را ندارند. زیرا این آب در حفظ طبیعت نگهداشته می‌شود. در غیر کابل به یک شهر گرم مملو از صدها مشکلات دیگر تبدیل خواهد شد.

کابل پس از سال ۲۰۰۱ با یک شهر چهارمیلونی تبدیل گردید که روزانه حدود چهار میلون لیتر ادرار ۳میلون کیلو مواد غایطه حدود دومیلون کیلو سایر کثافات از قبیل آب شستن بدن، آب مخلوط با مواد کیماوی فابریکات، موسسات. کسبه کاران وکثافات منازل وغیره در شهر اضافه می‌شود. در اکثر کوچه‌های کابل لباس بدن مردم آن کوچه بوی مواد غاطه می‌دهد. در تابستان زمانیکه باران می‌بارد این مواد غایطه و آبهای کثیف توسط آب باران به تمام مناطق کابل پخش می‌شود. زمانیکه سطح خشک می‌شود. این مواد به گرد تبدیل شده تمامی فضای شهر را مملو از مکروبها می‌سازد. لازم است مردم و دولت هر چه زود تر اقدام نموده خودرا نجات دهند.

در کابل صدها بلند منزل اعمار گردیده که اصلاً موضوع کانالیزاسیون آن مد نظر گرفته نشده چاه‌های غیر علمی غرض فاضلاب اعمار شده است. این بلند منزلها منبع کثیف نمودن آبهای شهر گردیده است. این تعمیرات مجهز با کمود وشاور بوده در هر بار با ۲۰۰ گرام ادار یا نیم کیلو مواد غایط ۲۰ لیتر آبرا کثیف ساخته به شهر می ریزاند. این آبها بدون فلتر باقی مانده روزانه افزود می‌شود.

چه باید کرد تا نجات یابیم؟ ؟

این معضله در کشورهای پیش رفته نیز وجود داشته است. ولی غرض بیرون رفت از این معضله راه‌های را دریافته از این مشکلات موفقانه بیرون آمده‌اند. برای رفع این عمل ۳ چاره وجود دارد.

۱. جمع‌آوری تمام مواد غایط توسط یک کمپنی از تمام شهر انداختن آن در داخل تانکرهای بزرگ آهنی می‌باشد. از گاز این مواد غایطه غرض تهیه گاز و گرم نمودن آب مرکز گرمی   برای استفاده منازل کار گرفته می‌شود. کشور هندوستان همین اکنون این عمل را دریک شهر تطبیق نموده است.

۲. دولت ۴ کانال بزرگ را در شهر حفر نماید. مردم در کوچه‌ها به مصرف خود کانالها را الی کانال دولتی اعمار نمایند. این چهار کانال در پلچرخی تصفیه شده به دریای کابل ملحق شود.

۳. راه سوم راه اساسی است که مصارف بیشتر را تقاضا می نماید. طوریست که درزیر دریای  کابل اولاً یک تونل عمومی حفر گردد . سپس  ۴ تونل اساسی  در چهار گوشه شهر حفر گردد ، سپس صدها تونل کوچک در کنار کوچه‌ها باید حفر گردد. در مقابل در پلچرخی مرکز تصفیه آب و حوض‌های تصفیوی ساخته شود تا این آبرا پاک نموده به دریای کابل تسلیم نماید.

k2

Tunner borning machine

چگونه راه سوم تطبیق شود آیا شهر خراب شود؟

جواب شهر را هیچ چیز نمی‌شود. شهر و سرکهای شهر به حالت عادی باقی می‌ماند. مردم اصلاً نمی داند که در کدام حصه شهر تونل سازی در حال فعالیت است. کنون ماشینهای کندن تونل به شکل عمودی و افقی اختراح گردیده است. مولدین این ماشینهاا کمپنی‌های آلمان کانادا آسترلیا و علی بابا چین می‌باشد. این کمپنی‌ها چنین ماشین‌ها  را با حفر قطر ۱۹ متر در زیز زمین تولید می‌نماید. طوریکه اولاً ماشینهای تونل سازی را در یک حصه شهر به عمق ۵۰ یا ۱۰۰ متر منتاژ می‌نمایند. سپس این ماشین مانند کور موش می‌تواند تمام شهر را تونل کاری کند. شما این نوشته را به این ویدوها عملاً مشاهده کنید.

. TBM ۹۰۰ دیدن این ویدو شمارا معتقد می‌سازد. شما درین ویدو مشاهده نمائید که ماشین خودش پلیت‌های مدور سمنت را باهم بافت داده خودش سمنت می‌نماید. مواد خاک وسنگ را به بیرون می‌اندازد. لطفاً انگشت دست چپ خودرا بالای citral  گذاشته با موس نوشته پائین را کلک کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=qx_EjMlLgqY

 

.https://www.youtube.com/watch?v=QaTN_R1b00I

۳.https://www.youtube.com/watch?v=z38JIqGDZVU

 

k3

 

۳ پاسخ به “رنج نبودن کانالیزاسیون و آب مردم کابل را”

  1. admin گفت:

    جناب پوپل گرامی ، نوشته ریبا و واقعی است . امیدوارم ارگ نشینان آینده بفکر کانالیزاسیون و آب مردم کابل شوند و مشکل هموطنان مارا رفع نمایندو پول ها را به بانکهای خارج انتقال ندهند. موفق باشید.
    مهدی بشیر

  2. حفیظه بنیادی گفت:

    نبود یک سیستم کانالیزاسیون در مرکز افغانستان یک معضله بزرگ و مشکلی است که در برابر سردمداران افغانستان قرار دارد حل این معضله خیلی مشکل است درین چند سال اخیر اعمار بلند منزل های غیر قانونی و نداشتن سیستم منظم کانالیزاسیون مشکلات زیادی را به بار آورده است چون این بلند منزل ها عاری از سیستم تصفیه کانالیزاسیون است که دارای چاه جذب نروجه و سیستم سپتیک را دارند که اکثراء از طرف شب توسط تانکر ها تخلیه شده در نزدیکی پل چرخی به دریا کابل که در ۹ ماه فاقد آب است رد می شود چه خوب است اگر درین باره غور شود و مردم کابل را که خطر جدی آلودگی آب تهدید می کنند نجات بدهند گر چه کار سیستم کانالیزاسیون کابل راه حل را دارد مگر با هزینه هنگفت و کار پر تلاش موئسولین که در رآس کار قرار دارند اگر دل سوزانه کار شود هیچ چیز غیر ممکن نیست

  3. قاسم گفت:

    یک راه حل نسبتن مفید و کم مصرف میتواند ساختن دستگاه تصفیه محیطی و یا هم ساختن دستگاه تصفیه غیر متمرکز باشد. با ساختن این سیستم هر منطقه فاضلابش در همان منطقه تصفیه شده و بعد از تصفیه اب ان به در دریای کابل بریزد.
    سیستم تصفیه ی غیر متمرکز میتواند خیلی کوچک هم ساخته شود که هر خانه بخصوص بلند منزل ها باید برای خود تهیه کند

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما