۲۴ ساعت

06 جولای
۱ دیدگاه

قوای مسلح افغانستان باید یک نهاد

تاریخ نشریکشنبه ششم  جولای  ۲۰۱۴ هالند

محترم کریم پوپل

محترم کریم پوپل

قوای مسلح افغانستان باید یک نهاد مستقل  عاری از کنترول دولت عمل کند

نوشته کریم پوپل 

 قوای مسلح افغانستان باید یک نهاد ملی فاقد ذهنیت سیاسی  بلکه مانند  یک نهاد  اداره کننده دولت  افغانستان عمل کند.

 در طول تاریخ افغانها با تقبل  مشکلات  قوای مسلح خویشرا به بنیاد گذاشته اند. . ولی پس از تبدیل یا تعویض قدرت , قدرت مندان  قوای مسلح  را  که  بنفع  شخصی خود ندیده اند  اولاً آنرا در معرض تاراج قرار داده سپس  ازبین برده اند. واین برای مردم درد آور است.

 شرایط اساسی در یک قوای مسلح  نهفته در مهارت  افسران متجرب و تحصیل کرده است. که توسط این افسران اردو وسلاح آن درست مورد استفاده قرار می گیرد. ولی دیده شده دولتها با تبدیل قدرت این فسران را سبکدوش نموده اند. وپس ازسالهای متمادی قوای مسلح جدید به ضم خود ساخته اند. علت آن خوف از دست دادن  قدرت بود.

کنون در افغانستان قدرت به مردم تعلق گرفته است هررئیس جمهور حق دارد قانوناً چهار سال حکومت نماید. لازم است الی آرامش جنگهای داخلی قوای مسلح منحیث  یک نهاد مستقل عمل کند. از خود شورای داشته باشد . که این شورا حق تبدیل تقرر  را در داخل  داشته از میان طبق پالیسی دولت یک نفر را وزیردفاع  سازند. طبیعی است که در مرحله اول انسانهای مسلکی , ماهر و شریفی در صدر مقرر گردد. تا این افراد شریف دیگران را مانند خود وطن پرست دلسوز وصادق تربیه کند.

ضرورت است . قوای مسلح در بسا حالات اضطرار دولت را کنار زده خود کنترول دولت را بدست آورند. درینصورت عمر این نهاد خیلی طولانی میشود.

کنون  شما به چشم سر مشاهده می کنید . که با مخالفت کاندیدان ریاست جمهوری وضع بطرف تشنج میرود.  ممکن اینها از قوای مسلح بنفع خود استفاده نمایند. زیرا طی چهارده سال گذشته تنظیمهای جهادی مخفیانه در میان قوای مسلح طرفداران خودرا بنا نموده اند. ولی اگر قوای مسلح یک نهاد مستقل میبود. نمی توانند کاندیدان  مداخله نماید و تغیرات در وضع کشور بیاورند. زیرا در اندک بی امنی قوای مسلح آنها را بر کنار می کند. آنها مجبور میشوند مطابق به معیار  و و قت داده شده فعالیت نمایند.

بودیجه قوای مسلح را همه ساله  پارلمان  تصویب نموده پس از توشیح رئیس دولت به بانک انداخته شود. کوشش شود قوای مسلح کمافی سابق به تاسیس فارمهای زراعتی و دامداری بپردازد تا بتواند حصه ار اعاشه را خود پوره کند.

لازم است جناب حامد کرزی چنین خدمت را به ملت افغانستان نموده و این قوت ملی را برای همیشه در حفاظت نگهدارد .

(این جملات صرف یک پیشنهاد است)

کریم پوپل

نویسنده ویکی پیدیا دانشنامه آزاد

 

یک پاسخ به “قوای مسلح افغانستان باید یک نهاد”

  1. admin گفت:

    پوپل گرامی پیشنهاد خوبیست ،متاسفانه قوای مسلح فعلی ما ۹۰ فیصد از تفنگسالاران و جهادی ها اند که مفت رتبه های از جگرن تا مارشال را بدست آوردند. آنها هر گز حاضر نمیشوند که رتبه های باد آورده شده را از دست بدهند. آنها همیشه در خدمت کسانیکه آنها را مقرر کرده میباشد. موفق وسلامت باشید. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما