۲۴ ساعت

20 مارس
۱ دیدگاه

نگرش تعصب آمیز به زبان های ملیت ها

تاریخ نشر چهارشنبه  ۲۰ مارچ  ۲۰۱۳ هالند

صادق پیکار عصیانگر

صادق پیکار عصیانگر

نگرش تعصب آمیز به زبان های ملیت ها

صادق پیکار 

***

همه ز بانها وسیلۀ تفاهم میان انسانهاست و زبان برای انسانهایی که به آن زبان حرف می زنند و گفتنی های شانرا به وسیلۀ آن با یک دیگرتبادله می کنند، مانند نفس کشیدن، غذا خوردن، آب نوشیدن و لباس پوشیدن اهمیت دارد. اطفال نو زاد با همان زبان خاص خودشان از گرسنگی و احتیاج شان به غذا کار می گیرند.

از سوی دیگر می بینیم که حیوانات و پرندگان هر کدام زبان خودرا دارند و هر نوع حیوان به زبان خاص خود حرف می زند. حیوانات برای رفع گرسنگی و دفع خطر از صدا ها یی کار میگیرند که برای شان مانند زبان اهمیت دارد و جالب اینکه هر کدام به زبان یک دیگر سخت احترام دارند و هیج گاه، مانند انسانها، به زبان حیوان نوع دیگر ( واضح تر بگویم ملیت دیگر) به دیدۀ تعصب نگاه نکرده اند.

در این سالهای اخیر ،متعصبین و درز افگنهایی بی فرهنگ میان ملیت های ساکن در افغانستان به منع و تحریم واژه هایی مروج و مورد کار برد دست به کار شده اند و هویت شانرا از حیوانات هم بد تر و پایین تر ثبت تاریخ کرده اند.

نگرش تعصب آمیز از سوی هر ملیت به زبان مورد کار برد ملیت دیگر و تحریم کار برد زبان مروج شان یک اقدام غیر انسانی است. هر انسان حق دارد، به هر زبانی که مطلب خودرا ادا کرده می تواند، حرف بزند. در یکی از شبنامه ها که تحریم واژه ها ی فارسی را محکوم کرده، در همان شبنامه خود شبنامه نویس استعمال واژۀ “دری” را تحریم کرده است که این هم یک نگرش تعصب امیز است.

همه زبانهارا بایدارج گذاری کرد که و سیلۀ حیاتی بشریت می باشند.

زبان چیزی نیست که تحریم شود و یا در وجود آدمی با پیچکاری ترزیق شود. زبان و واژه ها  داشته ها و ثروت های حیاتی اند، اگر هزار مرتبه غرق کرده شوند باز هم روی آب قرار می گیرند.

جامعه بین المللی به نامها و واژه های زبان یکدیگر شان نیاز مندی دارند، و تحریم بکار برد آن واژه ها مشکلات تفاهم را به وجود میآرد.

حکومت افغانستان اگر میخواهد زبان های مروج ملیتهای افغانستان را سچه بسازد و واژه های بیگانه را از آن بزداید، نخست شروع کند به تحریم “ بسم الله الرحمان الرحیم” که کاملاً یک زبان اجنبی است. ثانیاً رئیس جمهور نامش را که “حامد” است عوض کند و بعداً واژه هایی مانند “بانک، سرویس، هوتل و امثال آنرا عوض کند و درآخر فرمان صادر کند که نماز ها به زبان پشتو خوانده شود و یا دین اسلام را تحریم نماید چراکه به زبان عربی و صادر کرده عربستان سعود یست.

حالا اگر در یکی ازولایات کشور افغا نستان که زبان اکثریت باشندگان آن پارسی است و بجای نام “پوهنتون”  واژه “دانشگاه” را بکار می برند، کار شایستۀ میکنند، چراکه دانشگاه واژه پارسیست و پوهنتون پشتو. تحریم همچو واژه ها از سوی حکومت کارغیر خرد مندانه است و باید از آن دست بردارد.
 صادق پیکار
 

یک پاسخ به “نگرش تعصب آمیز به زبان های ملیت ها”

  1. از سایت و مطالب آموزنده آن یک دنیا سپاس.
    یک انتقاد عاجزانه دارم خدا کند که بپذیرید.
    پست و الکترونیک هر دو واژه گان بیگانه است
    و ایمیل همچنان ولی ایمیل اختصار همان پست الکترونیک است بهتر نیست منطقی باشیم.
    با احترام کوچک تان {عیار}

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما