۲۴ ساعت

27 آوریل
۱ دیدگاه

حب الوطن من الایمان

تاریخ نشر یکشنبه ۲۷ اپریل ۲۰۱۴ هالند

الحاج امــیــن الـدیــن « سعـیـدی - سعید افـغــانی »

الحاج امــیــن الـدیــن « سعـیـدی – سعید افـغــانی »

حب الوطن من الایمان

تتبع ونگارش :

الحاج امین الدین «  سعیدی-سعید افغانی  »

مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغانومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی

یکی از جملات زیبا وپُر مفهوم که حتی تعدادی از علمای دین در افغانستان  به ګمان اغلب بدون داشتن کدام قصد بد و سوء آنر در بیانات ونوشته های خویش به عنوان  حدیثی به پیامبر صلی الله علیه وسلم نسبت  میدهند. «حب الوطن من الإیمان» ) دوست داشتن وطن نشانه ای ایمان است. ) ولی اگر در سند این قول و موضوع تحقیق  وبرسی بعمل اید هیچگونه سندی تائیدی برحدیث بودن این مقولۀ خوب  عربی وجود ندارد،  واز جملۀ  احادیثی موضوعی و و روایت نه شده از پیامبر اسلام میباشد ( تفصیل موضوع : « کشف الخفاء» (۱۱۰۲).
عبد الرزاق صنعانى از علمای معروف اسلامی ومحدثی مشهوری مینویسد :

حدیثی « حب الوطن من الایمان »  از جمله احادیثی  موضوعی  میباشد .
شیخ ألبانی  عالم شهیر جهان اسلام می گوید: حدیثی «  حب الوطن من الایمان »   حدیث موضوعی است، (مراجعه شود به  ضعیف الجامع والسلسله الضعیفه – (۱/ ۱۱۰ ) رقم ( ۳۶).
بادرنظرداشت دلایل فوق  که بدان اشاره بعمل آمد ، قبل از اینکه این جمله را به مثابه حدیث بشماراریم  از جمله مقوله های عربی بوده ، واین مقوله در
مسایل نقلی  شرع  قابل استدلال و حجت مانند حدیث شده نمیتواند ونیست.  
ولی این بدین معنی  نیست که از پیروی وعمل به فهم  آن دست برداریم ، زیر در این هیچ جای شک نیست که ، وطن‌دوستی با ایمان هیچ منافاتی ندارد و وقتی  اگر به سایر ارشادات دین مقدس اسلام  توجه نمایم  دوستی وطن ، خدمت به  وطن ،حتی به معنای جایگاه و مکان و سرزمین آباء و اجدادی را نیز ستوده و به محبت و علاقه‌مندی واعمار آن تاکید وهدایت میفرماید ،  چرا که اساساً انسان، رابطهٔ مادّی و معنوی بخصوصی  با زادگاه خود دارد و همین پیوند عاطفی، باعث علاقهٔ انسان  به وطن ابایی واجدادیش میگردد .
از جانب دیگر  وطن‌دوستی، ومحبت  با وطن و زادگاه  عمل منطقی  و موافق عقل نیز است؛ چون وطن‌دوستى معلول حب ذات می‌باشد. پس در حقیقت بحث از وطن‌دوستى، بررسى یکى از نتایج و معلولات خود دوستى (به معناى عمومى آن) می‌باشد.

 خواننده محترم !
توجه فرماید در جمله با زیبای خاصی گفته شده است :«  حب وطن از ایمان است» وطن‌دوستی، نشانه و از آثار ایمان به الله  است،. یعنی کسی که ایمان به الله  دارد، وطنش را هم دوست دارد   وکسیکه ایمان به الله دارد هیچ وخت دست به خیانت ووطن فروشی واعمال خاینانه  نمی زند ، ولی هر کسیکه  ایمان به  الله  ندارد، به دروغ شعار «وطن، وطن» سر می‌دهد.
 

پایان

 

یک پاسخ به “حب الوطن من الایمان”

  1. admin گفت:

    جناب استاد محترم سعیدی عزیز مانند همیشه مطلب زیبا وعالیست . تشکر از شما .مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما