۲۴ ساعت

21 اکتبر
۲دیدگاه

غسل دادن مرد به زن

تاریخ نشر دوشنبه  ۲۱ اکتوبر ۲۰۱۳ هالند

الحاج امــیـن الـدیــن « سعـیـدی – سعید افـغــانی »

الحاج امــیـن الـدیــن « سعـیـدی – سعید افـغــانی »

غسل دادن مرد به زن
تتبع ونگارش :

الحاج امــیـن الـدیــن» سعـیـدی – سعید افـغــانی«

مدیـــر مطـالعات سـتراتیژیک افغانو مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره-  جرمن

قبل از همه  باید گفت که غسل دادن  به مرده بالاى  زنده ها لازم  است ، برخی علماءغسل مرده را  فرض  کفائى  وبرخى دیگر از علماء  آنرا واجب  میداند .

ـ  علماء بدین باور اند که بهتر است کسیکه مسؤلیت غسل میت را بدوش میگرد اگر از جمله اشخاصی باشد  که میت بران وصیت کرده است، بهتر خواهد بود. 

ـ همچنان بهتر است غسال  توسط  خویشاوندان نزدیک (محارم)  ، صورت یابد. 

ـ زنان زن را و مردان مرد را غسل می‌دهند، به استـثـناء همسران (زن و شوهـر) که جایز است همدیگر را غسل دهند

ـ جایز است برای زن و مرد جنس مخالف خود، زیر عمر هفت سال را غسل دهند

ـ سنت است که غسال قبل از غسل وضو بگیرد

ـ بهتر است ، غسال اگردر حین غسل میت  دستـــکش داشته باشد بهتر خواهد بود .

ـ اگر شخص محرم (کسی که در احرام حج می‌باشد) فوت کند برای شستن بدن وی نباید از کافور استفاده ‌شود.

ـبرای شهید (در جهاد و میدان مبارزه) غسل داده نمی‌شود. 

یادداشت ضروری :

 سقط ( موجود انسانی مرده متولد شده از شکم مادر )غسل ندارد مگـر در حالات ذیل :
۱ در اثناى  تولد  آواز  بدهد  ویا حرکت  کند.

۲ سقط مرده  تولد  شد وخلقت  آن تام بوده باشد واگر خلقت آن  تام  نبود براى آن غسل  داده  نمیشود بلکه  بالاى آن  آب انداخته  میشود ودر یک  پارچه   پیچانیده  میشود  ولازم  است  بالاى  آن نام  نهاده  شود.

تیمم  قایم  مقام  غسل است  در نبودن  آب  ویا براى  مرده  هائیکه   دادن  غسل آن  امکان  پذیـر  نباشد. مثلآ : کسى به اثر آتش بمیرد و خوف ریختن گوشت  او  به غسل  متصور باشد واگر  ریختن  گوشت او   متصور  نبود آب  را بالاى  مُــرده  با ندازند و  حاجت  به مالیدن  نیست.

غسل دادن مرد به زن

در شرع اسلامی غسل دادن و تکفین و تدفین زن توسط شوهر جایز بوده وهیچ ګونه ممانعت شرعی ندارد، و اینکه برای از علماء میفرمایند که : با مرگ یکی از زوجین محرمیت بین آنها باقی نمی ماند این رأی نادرست است.

شیخ  البانی رحمه الله در «کتاب الجنایز» می گوید: « زن و شوهر می توانند یکدیگر را غسل دهند و هیچگونه مانعی شرعی وجود ندارد. زیرا اصل بر جواز است و علاوه بر آن، دو حدیث در تایید آن آمده است:
۱- «لوْ کُنْتُ اسْتَقْبَلْتُ مِنْ أَمْرِی مَا اسْتَدْبَرْتُ مَا غَسَّلَ النَّبِیَّ صلی الله علیه وسلم غَیْرُ نِسَائِهِ».حضرت بی بی عائشه گفت: آنچه را که هم اکنون برایم روشن است اگر قبل از این می دانستم، رسول خدا را جز همسرانش، کسی دیگر غسل نمی داد. احمد، دارمی، ابن ماجه (۱۴۶۴)، ابویعلی، دارقطنی و بیهقی.
۲- «رَجَعَ إِلَیَّ النَّبِیُّ صلی الله علیه وسلم مِنْ جَنَازَهٍ مِنْ الْبَقِیعِ وَأَنَا أَجِدُ صُدَاعًا وَأَنَا أَقُولُ وَا رَأْسَاهُ قَالَ بَلْ أَنَا یَا عَائِشَهُ وَا رَأْسَاهُ قَالَ وَمَا ضَرَّکِ لَوْ مُتِّ قَبْلِی فَغَسَّلْتُکِ وَکَفَّنْتُکِ وَصَلَّیْتُ عَلَیْکِ وَدَفَنْتُکِ».
یعنی: عایشه می گوید: «رسول الله صلی الله علیه وسلم پس از اقامه نماز جنازه در بقیع، نزد من آمد. من سر درد شدیدی داشتم و فریاد می زدم. وای سرم! رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: من نیز سر درد دارم و افزود: به تو چه ضرری می رسد، اگر قبل از من بمیری، من تو را غسل می دهم، کفن می کنم و بر تو نماز می خوانم و دفنت می کنم». ابن ماجه (۱۴۶۵)، حاکم، بیهقی و حاکم آن را با شرایط بخاری و مسلم صحیح میداند».
و استاد سید سابق رحمه الله در کتاب «  فقه السنه»  می گوید: « حنفی‌هاگفته‌اند: مرد نمی‌تواند جسد مرده همسرش را غسل دهد و اگر به جز شوهر کسی نباشد که او را غسل دهد، شوهر باید او را تیمّم دهد. ولی مفاهیم احادیث خلاف‌گفته آنان را اثبات می‌کند».
جمهور فقها غسل دادن جسد زن از طرف همسرش را جایز می‌دانند، زیرا روایت شده است‌که علی رضی الله عنه فاطمه همسرش را غسل داد و دفن نمود. دارقطنی و بیهقی آنرا نقل‌کرده‌اند.
و در «  نهایه الارب »  آمده که حضرت ابوبکر رضی الله عنه وصیت کرد که همسرش اسماء بنت عمیس او را غسل دهد و در کنار قبر رسول‌خدا صلی الله علیه وسلم او را دفن کنند.
بنابراین  طوریکه از فهم احادیث بر می اید در این مورد هیچگونه ممانعتی وجود ندارد که : زوجین جسد یکدیگر را پس از مرگ بشویند و کفن نمایند.  ختم

 

۲ پاسخ به “غسل دادن مرد به زن”

  1. admin گفت:

    دانشمند محترم جناب سعید ی صاحب ، تشکر از مقاله زیبا تان . موفق باشید. مهدی بشیر

  2. دوست بابک گفت:

    محترم سعیدی صاحب : هغه مړی چی په اوبو کی پیداشی او هغه زنانه وی او هغه زنانه مړی چی په صحرا او غرونو کی چی نیم بدن یی ځناورو خوړلی وی او هغه زنانه مړی چی په یو خای کی پیدا شی خو معلومه نه وی چی هغه مسلمانه ده یا د کوم بل دین پیروانه او د بالغ زنانه اولاد مړی چی په هغه ځای کی نوری زنانه نوی او همدا شان هغه بالغ نارینه مړی چی پرته له مور یا خور یی هلته هیڅ نارینه نه وی ددغو دغسل به څنګه کوو؟

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما