۲۴ ساعت

04 آوریل
بدون دیدگاه

تبصره ای بر جوابیهء شاعر پاکنهاد

تبصره ای بر جوابیهء شاعر پاکنهاد بشیر هروی

مشکور کابلی – فرانکفورت

تاریخ نشر  چهار شنبه ۱۶ حمل ۱۳۹۱ –  چهارم  اپریل  ۲۰۱۲ 

به نام خداوندی که در این نزدیکیست

مشکور کابلی

مشکور کابلی

دوست عزیز ونهایت گرامی بشیر هروی عزیز را از صمیم قلب سلام میرسانم!!

از اینکه تبصره شکسته و ریخته حقیر را قابل نقد و بررسی دانستید بر خود بالیدم و از این روی خواستم باب این گفتگو را مفتو ح نهاده تا هم بر علمم افزوده و هم در اثر مجالست و مصاحبت با نیکان روانم را صفا بخشم  .

نکته اول : اینکه نیک فرمودید بیایید بجای مطرح کردن سوال ها ، درصدد پیدا کردن جواب ها برآییم ! بنده این نکته را به شکل موجبه جزئیه میپذیرم و هم در جهت تکمیل فرمایش شما عرض  میکنم :

 اصولا جایگاه پرسش در دانستن و رشد مادی و معنوی انسان ها غیر قابل انکار هست خداوند سبحان در قرانکریم گفتمان های فراوانی را در قالب پرسش و پاسخ بین افراد و گروه های مختلف مطرح نموده هست!

پرسش های قرانی در حدود ١٢۶٠ مورد می رسد

بین خدا و ملایکه ، بین خدا و ابلیس ، بین خدا و پیامبران ، پیامبران و مردم ، موسی و خضر ، بهشتیان و جهنمیان … که با استفاده از آرایه ادبی استفهام زیباترین گفتمان ها را به تصویر می کشد، روش استفهام زیبایی خاص به کلام میافزاید ، تاثیر شگرفی بر روح و روان آدمی میگذارد ، عواطف و احساسات را بر میانگیزد و حس کنجکاوی را بر انگیخته و هم ارضاء میکند استفهام از زیباترین هنر های بلاغی و روش های عالی تربیتی در روش های قرآنی برای هدایت انسان ها به حساب می آید

از همین روی هست که رسول اعظم اسلام ص و اهلبیت طاهرینش ع بر اهمیت فوق العاده پرسش در رشد و هدایت انسان مسلمان تاکید نموده اند ؛

پیامبر اسلام میفرمایند :

العِلمُ خَزائنُ ومَفاتِیحُهُ السُّؤالُ ، فَاسألُوا رَحِمَکُمُ اللّهُ فإنّهُ یُؤجَرُ أربَعهٌ : السائلُ ، والمُتَکلِّمُ ، والمُستَمِعُ  والُمحِبُّ لَهُم .

دانش گنجینه هایى اسـت و کـلـیدهاى آن پرسش است ؛ پس ، خدایتان رحمت کند ، بپرسید ، که با این کار چهار نفر اجر مىیابند : پرسشگر ، پاسخگو ، شنونده و دوستدار آنان .(تحف العقول : ۴۱منتخب میزان الحکمه : ۲۶۰)

السُّؤالُ نِصفُ العِلم

پرسش نیمى از دانش است .(کنزالعمّال : ۲۹۲۶۰منتخب میزان الحکمه :۲۶۰) و ایشان تاکید می نمایند که درست سوال کردن خودش راه جواب را هموار میکند  حُسنُ المَسألَهِ نِصفُ العِلم .پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم :خوب پرسیدن ، نیمى از دانش است .تحف العقول : ۵۶ منتخب میزان الحکمه : ۲۶۰

– امیر المؤمنین علیٌّ علیهالسلام در تبیین انواع سوال ها در جایی که مردى عرب از آن حضرت سؤالى مشکل آفرین پرسید، فرمودند:

 سَلْ تَفَقُّها ، ولا تَسْأل تَعَنُّتا ؛ فإنّ الجاهِلَ المُتَعَلِّمَ شَبیهٌ بالعالِمِ ، وإنَّ العالِمَ المُتَعَسِّفَ (المُتَعَنِّفَ) شَبیهٌ بالجاهِلِ المُتَعَنِّتِ.

به قصد یاد گرفتن بپرس ، نه براى آزردن و خطا گرفتن ؛ زیرا جاهلى که درصدد آموختن باشد همانند عالم است و عالمى که در بیراهه قدم نهد همچون جاهلى است که به قصد خطا گرفتن می پرسد .نهج البلاغه : الحکمه۳۲۰ منتخب میزان الحکمه :  ۲۶۰

– امیر المؤمنین علیٌّ علیهالسلام :أعلَمُ النّاسِالمُستَهتَرُ بِالعِلم .امام على علیهالسلام :داناترین مردم ، کسى است که آزمند دانش باشد .غرر الحکم : ۳۰۷۹ منتخب میزان الحکمه : ۴۰۶به این دو حدیث دیگر از پیامبر اکرم(ص) در باره سوال کردن دقت کنید :

-“اسئل، تعلم: بپرس تا بدانی”

-“القلوب اقفال و مفتاحها السوال”. بر دلهای مردمان قفلهای زده شده که این قفلها با سوال باز می شود

نکته دوم ؛ چنانچه دوست فرهیخته جناب بشیر هروی نیک و بهتر از بنده کم سواد میدانند ؛ استفهام انواعی دارد ؛ استفهام حقیقی و استفهام مجازی ، استفهام صریح و یا استفهام غیر صریح و مقدر ، و پرسش ها به حسب مورد خصوصا پرسش های مجازی معانی مختلفی دارد مانند استفهام های ( انکاری ، تقریری ، توبیخی ، اعجابی ، نفی ، تعظیمی ، تشویقی ، امری ، تمنا و طلب ، تذکر و هشدار ، استبعاد ، تهویل ، تحقیر ، تنبیه و استهزاء و.. بعضی از سوالاتی که   مطرح شد معانی خاص همراه خود را دارند و جواب ها هم قرین و هم ناله پرسش هاهستند.

نکته سوم ؛ اینکه سوال می شود ؛ بر کدام مبنا جمع شویم ؟ این بنیادی ترین سوال برای رسیدن مقاصد متعالیست !

راهبرد و استراتژی فعال و پیشگام فقط بر اساس مطالعات علمی و میدانی دقیق صورت میگیرد و نقش این سوال برای تدوین و تبیین استراتیژی عبور از عصر فتنه به عصر ثبات بسیار کلیدی می نماید!

چرا چپی ها نتوانستند افغانستان را به بهشت موعود سوسیالیسم تبدیل نمایند ؟

 چرا جهادی ها یک یک پیروزی بزرگ را تبدیل به یک شکست بزرگتر نمودند؟  چرا طالبان با فرصت های طلایی و امکانات فراوانی که داشتند نتوانستند به اهدافشان برسند ؟ و چرا معجون تکنوکرات های غربزده و چپی های وازده و جهادی های خدا زده و طالب های گند زده زیر چتر کرزی دنیا و آخرت سوخته ، به هیچ وجه  تا حالا دل کسی را شاد نمیکند؟

نکته چهارم ؛جناب هروی عزیز !

نسلی سوخته و سرگردان از خود می پرسند :

به که دل باید سپرد ؟ به کجا باید رفت ؟ به که باید پیوست ؟

آیا راه علاج ، راه اندازی شبکه های تلویزیونی و یا تاسیس احزاب و موسسات غیر انتفاعیست؟

انتخابات و پارلمان و دولت سازی و … به کجا انجامیده هست ؟؟؟

آیا همه نماینده مردم اندو برای علاج درد مردم به دولت و مجلس می روند و یا ..؟

آیا تلویزیون ها و رسانه ها برای اطلاع رسانی و رشد و توسعه مشغول اند و یا …؟

نه رسانه های خبری خبر مردم را میگویند و نه بخش های سیاسیش از منافع مردم این سرزمین میگویند و نه تلویزیون های دینیش که باید روح و ریحان بکارند و سرو و سمن درو کند ، بد بختانه کینه و نفرت میکارند و نزاع و جنگ درو میکنند!!!

این نسل فریاد می زند :

در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود

از گوشه  ای برون آ ای کوکب هدایت

شاعر عزیز جناب بشیر!

 من از شما و از خودم و از همه می پرسم ، راستی از خود خدا ! می پرسم :

خدایا ! ! ای مهربان و ای هدایت گر تو بگو

چگونه به سرزمینی برسیم که غم ها از دل ها از همه دل ها ، شسته شود ؟؟؟

و مردمان سرزمین من بتوانند با همت خویش و از انعام فراوانی که تو بر ما ارزانی نموده ای بدون تبعیض و تحقیر استفاده نمایند و مثل دیگران به هویت خویش ببالند و به تذکره خود و پاسپورت و به پرچم و بیرق خود . . . 

خدایا !! چگونه چراغ های علم و دانش در این سرزمین روشن میشود تا چونان گذشته ما قبه الاسلام و تاجدار شرق و قلب گرم و شاد و آرام آسیا باشیم نه بازیچه جاسوسان سازمان سیا؟

خدا به ما پاسخ میدهد!

آری خدا به ما به روشنی پاسخ میدهد!

باید سخن خدا را شنید !!

او میگوید :

ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم

باید تغییر کرد ! باید تغییر داد ! باید تغییر را و تحول را از خود و خانواده خود شروع نمود !

تغییر نظام اجتماعی در تغییر ورزاء و وکلاء مسیور نیست ! شهروندان این سرزمین زمانی میتوانند روی آرامش را ببینند وشاهد شکوفایی این سرزمین باشند که در اندیشه های فاسد خویش تغییر ایجاد کنند ؛ قوم گرایی و تحزب و سیاست بازی بر خلاف اندیشه توحیدی ماست ،

قولوا لا اله الا الله تفلحوا !!

برتری جویی های حزبی و تعصبات قبیله ای ریشه تمام جنگ ها و نارسایی های مردم این سرزمین است باید به اسلام و توحید تمسک نمود و این نماز و پرستش خداست که ما را از طاغوت نجات میدهد!

و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا

قوم و حزب در برابر و در عرض توحید نمی گنجند !

جمع شدن ها بر مدار حزب و قوم ما را از صراط مستقیم و مسیر شهداء منحرف نمود و عمده رهبران ما را جاسوس کشور های خارجی ساخت !

خداوند جواب می دهد ! او میگوید :

ولو ان اهل القری امنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض

و اگر مردم شهر ها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند قطعآ برکاتی از آسمان و زمین برایشان می گشودیم باید تقوا و ایمان را معیار کار خویش قرار بدهیم

با انسان های متقی و مومن متعهد شویم و بپیوندیم نه با زن باره گانی که برای اطفاع غریزه جنسی خویش دایم در مسیر کابل و دوبی سرگردان اند و هم در آخر این حدیث شریف را در ایام شهادت بی بی دوعالم حضرت زهرای مرضیه س از ایشان جهت حسن خاتمه به شما عزیز و سایر عزیزان تقدیم می نمایم .!

من اصعد الی الله خالص عبادته ، اهبط الله الیه افضل مصلحته !

هر کس به سوی خدا خالص ترین عمل خویش را بفرستد ، همانا خداوند هم بهترین مصلحتش را بر وی نازل میکند باید نیت خویش را برای خدا خالص کرد و این مهمترین نصیحت پیامبران برای امت هایشان بوده است

بشیر عزیز!

چنار ها  دو باره  سر به  فلک  خواهند  کشید

و غچی ها دو باره بر بام خانه ما خواهند آمد

و سرک  های   ما  هم   پاک   خواه د شد

و بر کنار گلزار شهداء  جمع خواهیم شد

و بر پایان شب سرد و سیاه فتنه فاتحه ای خواهیم خواند

پایدار و سربلند باشید

تذکر ! مدت هاست که حقیر کمتر مینویسد ، خطا های املایی و لغزش های محتواییش را ببخشید.

 
بدون دیدگاه

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما