۲۴ ساعت

06 فوریه
۱ دیدگاه

پروفیسور غلام محمد میمنه گی

تاریخ نشر دوشنبه ۱۷ دلو ۱۴۰۱– ششم فبروری ۲۰۲۳ هالند

پروفیسورغلام محمد میمنه گی فرزند عبدالباقی خان میمنگ باشی از ملیت ازبک در سال ۱۲۵۲ هجری در شهر میمنه چشم به جهان گشود  .

پدرش یک شخص مبارز ملی بود و از استعمار انگلیس و نیرنگهایشان کاملا آگاهی داشته و از آنها عمیقا متنفر بود .

چون امیر عبدالرحمن خان از این موضوع آگاهی حاصل نمود عبدالباقی خان را به همراه چند تن از هم مفکوره های وی از میمنه طور نظر بند به کابل خواسته و تحت مراقبت مامورین خاص دربار خود قرار داد بعداز یک مدت کم همه آنها را به جرم مخالفت با امیر به دار آویخته از بین برد .

غلام محمد در آن زمان هنوز هفت ساله نشده بود که از طرف امیر ظالم با مادرش یکجا از میمنه به کابل آورده شد.

میمنه گی دراین دوره تعلیمات ابتدائیه علوم مروجه را نزد استادان داخلی و محلی آن دوره فرا گرفت .

وی علاقه خاص در همان دوره خورد سالی خود به هنر رسامی داشت ،هنوز طفل خورد سالی بود که برای دوباره رفتن به زادگاهش یک نامه برای عبدالرحمن ظالم نوشت که این نامه توجه خاص وی را بخود جلب کرد ؛ زیرا در نامه  یک پرنده نهایت زیبا و قشنگ را رسم نموده بود ، امیر عبدالرحمن با دیدن این نقاشی ازاستعداد و لیاقت غلام محمد حیرت زده شد و فورا امرکرد که‌ در گوشه باغچه ارگ سلطنتی برایش جاه و منزل داده شود تا بتواند به نقاشی های خود به وجه احسن بپردازد .

بعدا اورا برای رسامی و دیگر کارهای دولتی در دربار خود استخدام نمود و روز به روز علاقه اش به او زیاد می‌گردید و وی را کارمند رسمی خود ساخت .

داکتر شخصی  امیر که یک فرد انگلیسی بنام جان کری بود که هم کار مند سفارت انگلیس بود و هم طبیب خاص امیر عبدالرحمن.

جان کری نیزعلاقه خاص به غلام محمد میمنه گی داشت و می‌دانست که آینده خوب و درخشان را در مقابل دارد بناعا از هر گونه کمک های هنری و فرهنگی نسبت به غلام محمد دریغ نمی‌کرد،  که نتیجتا میمنه گی به وجه اعلا کمال خود رسید و به صفت یک نقاش چیره دست به یک هنرمند مشهور عرصه های  نقاشی ، مینیاتوری ، تصویر گری و ضمنا یک سیاستمدار توانا و یک مبارز مشروطه خواه دلاور مبدل شد.

هنوز ۱۹ ساله بود که بصف معلم رسم و سایر هنر های زیبا و ظریف در مکتب  حبیبیه مقرر شد در ضمن در این دوره با محمد طرزی پدر ژورنالیزم افغانستان همکاری های دوستانه خود را شروع کرد و برای مصور ساختن جریده سراج الاخبار با نقاشی های زیبا و معنادار خود آن جریده را مزین می ساخت .

چون میمنه گی ازپلان و اهداف شوم انگلیسی ها آگاهی کامل داشت و از سیاست آن دورها شدیدا متنفر بودعضویت حزب مخفی مشروطه خواهان که بنام (حزب سری ) یاد می‌گردد را قبول کرد و به مبارزه شروع نمود و یک سلسله کاریکاتور های حساس و ژرف را با چنان ظرافت های هنری کار می‌کرد که همه رفقایش اورا تمجید و تحسین می‌کردند تا آنکه امیر حبیب‌الله خان که بعد ازمرگ عبدالرحمن خان به پادشاهی رسیده بود از افکار و کردار میمنه گی به غضب شد و اورا با یک عده همکارانش حبس نمود و میمنه گی مدت ۱۳ سال را در زندان به بسیار وضع خراب و پر مشقت گذراند تا آنکه امیر حبیب‌الله خان ترور شد و امیر امان‌الله غازی قدرت سیاسی را در دست  گرفت که در اولین اقدام کاری خود تمام یاران مشروطه خواه را در هر کاری که بودند از زندان آزاد ساخت و همه را مورد نوازش خاص خود قرار داد و میمنه گی را جهت تکمیل تحصیلات عالی و مسلکی به کشور آلمان فرستاد .

میمنه گی در کشور آلمان  چهار نوع رسم ، نقش و نگار ، کندن کاری بر روی سنگ و فلزات و شیشه را به وجه احسن آموخت و در بین کسانی که از کشورهای مختلف جهان در آلمان همکلاس های او بودند نمره اول را حاصل نموده بود و از همین استعداد و نبوغ فوق العاده او بود که مقامات علمی و عالی مترقی هنری کشور آلمان برایش درجه پروفیسوری را اعطا نمودند و شهرت جهانی پیدا کرد .

میمنه گی بعد از ختم تحصیلات عالی از کشور آلمان در سال ۱۳۰۱با کسب تجربیات علمی و فنی و اندوخته های آموزشی مدرن همان عصر دوباره وارد کشور شد و قاعده هنری و آموزشی علمی مدرن را بنام  صنایع نفیسه در کابل ایجاد کرد و خودش به حیث امر عمومی آن مقرر شد

در آنجا رشته های هنری، رسامی،  مجسمه سازی ،کندن کاری، و قالین بافی را به شاگردان و هنردوستان تدریس می‌کرد ضمنا در رشته هنر رسامی و نقاشی اختراعات و نوآوری های نوین را در مورد کاربرد رنگ ها از خود ایجاد کرد و آثار گرانبهایی از نگاه تکنیک کار و آمیزش رنگ ها را نهایت استادانه و ظریفانه بوجود آورد.

مشهورترین آن بنام تابلوی زیبای ( طوفان) میباشد که فعلا در موزیم های معتبر دنیا مانند انگستان ،آلمان و هندوستان موجود است ضمنا یک عده آثار دیگر وی هم در نزد عقارب و فامیلش نیز موجود میباشد .

مرحوم میمنه گی صد ها شاگرد تربیه کرده و همه آنها را به شهرت رسانیده است . میمنه گی به زبان‌های آلمانی، انگلیسی ،ازبکی ،فارسی و پشتو کاملا وارد بود و علاوه در قریحه شعر و شاعری نیز استعداد خوبی داشت .

این راد مرد مبارز راه حق و عدالت با وجود تحمل مشکلات زیاد با قلم و مویک و اشعار ناب خود همواره  مصدر خدمت هموطنان خود بوده و بالاخره در سال ۱۳۱۴در شهر کابل در منزل شخصی خود در باغ نواب در سن ۶۲ سالگی وفات نمود ودر حضیره عاشقان و عارفان کابل به خاک سپرده شد و به جاودانگان پیوست روحش شاد .

داکتر علیشاه جوانشیر

سدنی – استرلیا

 

یک پاسخ به “پروفیسور غلام محمد میمنه گی”

  1. admin گفت:

    جناب محترم داکتر علیشاه جوانشیر تشکر از معلومات تان . روح پروفیسورغلام محمد میمنه گی شاد. شما سلامت باشید. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما