۲۴ ساعت

20 نوامبر
۲دیدگاه

میلاد ناجی بشریت!

تاریخ نشر سه شنبه ۲۹ عقرب  ۱۳۹۷ – ۲۰ نوامبر  ۲۰۱۸–  هالند

میلاد ناجی بشریت!

نوشتۀ :محترم استاد شاه محمود محمود

میلاد پیامبر اسلام حضرت محمد ص برمسلمانان جهان مبارک باشد. امروز دوازدهم ربیع الاول سال ۱۴۴۰ هـ ق مصادف است با ۱۴۴۸ یا ۱۴۴۷ مین ( به تقویم میلادی ) سال میلاد پیامبر اسلام.

برگزاری محافل و تجلیل از روز میلاد حضرت پیامبر اسلام در کشور ما در گذشته با صداقت و دیانت معنوی جشن گرفته میشد . ظاهراً جشن میلاد آن حضرت دقیق در هر رکعت نماز های پنجگانه که میخوانیم نهفته است . اگر صادقانه نگاه کنیم بیشتر از این تجلیل نخواهد بود که به سنن و گفتار آن حضرت مراجعه نموده و خود را با افعال و کردار شان ملبس سازیم .
میلاد پیامبر در حقیقت پس از قرنها، انتظار عالم خلقت به سر آمد و بزرگ هدایتگر انسانها پا به عرصه و جود نهاد. برترین مخلوق خدا ظاهر شد، باران «رحمه للعالمین» باریدن گرفت، چشمه رافت و هدایت فیضان کرد و نور محمدى عالم ملک و ملکوت را منور نمود. در شهرى مکه که شرافتش را از و لادت او دریافت کرد، چشم به جهان گشود .
گقته می شود که اهل سنت در طول تاریخ و تاکنون مراسم میلاد پیامبر را نیک می‌شمرده‌اند، و بسیاری از علمای اهل سنت (مانند ابن اثیر، ابن جوزی، شمس‌الدین سخاوی و ابن کثیر) کتاب‌هایی ویژه میلاد پیامبر نگاشته‌ اند .
میلاد یامبرى که براى کرامت بخشیدن به انسانها مبعوث شده و غایت بعثت او انحصار در تتمیم مکارم اخلاقى دارد، میلاد او نیز همواره با کرامت همراه بوده است . برنامه انبیاء تکریم انسانهاست. و چون دین اسلام اتم و اکمل ادیان است و پیامبر -اکرم انبیاء- براى تتمیم کرامتها پا به عرصه وجود نهاده است، لذا در عالم وجود، میلادى کریم تر از این میلاد رخ نداده است .
منابع دست اول شناخت زندگانی حضرت محمد ص عبارت است از قرآن، گفته‌های پیامبردر قالب حدیث و آنچه از کردار وی به صورت سنت ثبت شده‌است. همچنین زندگی‌نامه‌هایی تحت عنوان سیره نبوی در قرن های دوم و سوم هجری (۸ و ۹ میلادی) نگاشته شده‌است ، قابل‌اطمینان‌ترین منبع برای بازسازی زندگی آن حضرت ، قرآن است. قرآن اشاراتی اندک و غیر منسجم دربارهٔ زندگی حضرت محمد ص دارد، اما در مواجهه با رخدادهای تاریخی متغیر روزگار آ» حضرت ، تصویری باثبات و صریح از او به دست داده و دربرگیرندهٔ اطلاعات نهان فراوانی از زندگانی ایشان است .
ثانیاً آثار تاریخی مورخان در قرن سوم و چهارم هجری در دنیای اسلام می‌باشد که شامل زندگی‌ نامه‌های سنتی نوشته‌ شده توسط مسلمانان و گفتارهای منسوب به اوست (سیره نبوی). قدیمی‌ترین زندگی‌نامه از حضرت محمدص، نوشتهٔ ابن اسحاق با عنوان «زندگی رسول خدا» (نوشته‌شده در ۱۲۰ تا ۱۳۰ سال پس از درگذشت پیامبر اسلام ) است که متن اصلی آن از بین رفته‌است، ولی بخش‌هایی از آن در آثار نوشته‌ شده توسط تاریخ‌ نگاران بعدی همانند ابن هشام و طبری برجای مانده‌ است.
همچنان توصیه میکنم برای معلومات بیشتر منابع دری – فارسی ذیل را مرور نماید:

۱ – سرگذشت یتیم جاوید ؛ نویسنده : محمد شوکت‌التونی، ترجمه : صلاح‌الدین سلجوقی، چاپ کابل . کتابی است که زندگی پیامبر اسلام را تا سن ۲۵ سالگی با دقت و موشگافی علمی بررسی و به رشته تحریر درآورده است . چاپ دوم آن با ویرایش محمد کاظم کاظمی، نشر عرفان، در ایران انتشار یافته است .
۲ – سیره ابن هشام ؛ اصل کتاب بنام سیره النبوه از ابن اسحاق (وفات ۱۵۰ هـ ق = ۷۶۸م ) میباشد بعدا” این کتاب توسّط ابن هشام (وفات ۲۱۳ هـ ق ) گردآوری و مطالبی به آن افزوده شد. اکنون این کتاب به سیره ابن‌هشام مشهور است.
۳ – المغازی ؛ تاریخ غزوه های پیامبر، از محمد بن عمر واقدی، ترجمهٔ : محمود مهدوی دامغانی ، تهران: مرکز نشر دانشگاهی .
۴- زندگانی محمد (ص) پیامبر اسلام؛ابن هشام ؛ ترجمۀ، سید هاشم رسولی محلاتی، تهران ، انتشارات کتابچی، ۱۳۷۹ .
۵ – تاریخ الرسل و الملوک یا تاریخ الامم والملوک معروف به تاریخ طبری ازمحمد بن جریر طبری ؛ ترجمه ابوالقاسم پاینده ، در ۱۵ جلد سال ۱۳۵۲ هـ ش در تهران انتشار یافت . همچنان تاریخ طبری را ابوعلی بلعمی به دری ترجمه و تلخیص کرده‌است و چون از خود مطالب دیگری افزوده‌ و تغییرات دیگری نیز داده‌است، کتاب او نسبتاً تألیفی نو به حساب می‌آید و به نام خود او تاریخ بلعمی نامیده شده‌است.
۶- الکامل فی التاریخ ؛ ابن اثیر، ترجمه : ابوالقاسم حالت و عباس خلیلی ، تهران .

آثار نویسندگان غیر مسلمان به زبان دری
۱ – محمد پیغمبری که از نو باید شناخت ؛ نویسنده : کنستان ویرژیل گئورگیو (Constantin Virgil Gheorghiu ) ، ترجمه : ذبیح الله منصوری، نشر زرین، تهران ، ۱۳۹۲ هـ ش.
۲ – محمد ستاره که درمکه درخشید، نویسنده محقق فرانسوی ؛ ساواری ؛ ترجمه : عنایت الله شکیباپور، پشاور.
۳- محمد و قران، جان دیون پورت، ترجمه : سید غلام رضا سعیدی، تهران، ۱۳۳۸ هـ ش .
۴- نسب نامه خلفا و شهریان و سیرتاریخی حوادث اسلام ، زامباور، ترجمه: داکتر محمد جواد مشکور، تهران، ۱۳۵۶ هـ ش .
۵ – تاریخ تمدن اسلام و عرب ، جرجی زیدان و دکتر گوستاولوبون، ترجمه : هادی خاتمی بروجری، تهران، ۱۳۵۲ هـ ش .
۶ – تاریخ عرب؛ فلیپ ک.حتَی، ترجمه: ابوالقاسم پاینده، دو جلد، تهران، ۱۳۴۴هـ ش .

 

۲ پاسخ به “میلاد ناجی بشریت!”

  1. admin گفت:

    برادر محترم و دانشمند گرامی جناب استاد شاه محمود محمود ، میلاد پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد (ص ) بشما و تمام مسلمانان جهان مبارک باد .
    تشکر از مقاله زیبا تان. موفق وسلامت باشید. مهدی بشیر

    • ممنون برادر عزیز محمد مهدی جان بشیر . این روز با سعادت را به شما همچنان مبارک باد میگویم لطف خداوند متعال بر شما و فامیل محترم تان ماندگار باشد بابت انتشار دوباره این متن در سایت وزین ۲۴ ساعت یک دنیا سپاسمندم

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما