۲۴ ساعت

27 سپتامبر
۱ دیدگاه

پیام تسلیت

تاریخ نشر سه شنبه ششم میزان   ۱۳۹۵ – ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶ – هالند

پیام تسلیت

( انا لله و انا الیه راجعون)

      با اندوه فراوان خبر فوت پروفیسر قیام الدین راعی برلاس فرزند محمد اسماعیل مخدوم، که در شهر استانبول جمهوری ترکیه زنده گی می نمود را دریافت نمودیم. درگذشت متوفی اقارب، شاگردان ، دوستداران علم و فرهنگ افغانستان و خانوداه را به سوگ نشاند.  

     این شخصیت فرزانه بعد از اتمام تحصیل، کار خویش را با تعلیم به اولاد این وطن در دانشکده ادبیات دانشگاه کابل آغاز کرده مجدداً غرض بلند بردن سویهٔ دانش خویش جهت ادامهٔ تحصیل به جمهوری ترکیه اعزام گردید. ایشان  در سال ۱۹۷۸ از دانشگاه استانبول دوکتورای خویش را بدست آورده دوباره بحیث استاد در دانشکده ادبیات مشغول به تدریس گردید.

     گفتنیست مرحوم مغفور راعی برلاس همچنان به حیث استاد دانشگاه استا نبول طی سال های ۱۹۸۰ الی۱۹۸۸، محرر و نطاق رادیوی اروپای آزاد و رادیوی آزادی بخش اوزبیکی : طی سال های ۱۹۸۸-۱۹۹۷ مونشن – جرمنی، سفیر کبیر افغانستان در جمهوری مردم چین _ پیچنگ : از سال های۲۰۰۲-۲۰۰۵ و مدیر عمومی روابط فرهنگی وزارت امور خارجه افغانستان در سال های ۲۰۰۵-۲۰۰۸ وظیفه انجام داده و به زبان های  دری ، اوزبیکی ، تورکی ، انگلیسی ، چینی و آلمانی تسلط داشته است.  از وی آثار چون :

۱- شرح احوال، آثار و چگونگی زبان ادبی ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیدل فاکولته ادبیات کابل ۱۹۶۶
۲- تئوری ادبیات و نقد ادبی ، فاکولته ادبیات کابل ۱۹۶۷
۳- تاریخچه معارف افغانستان، جلد دوم تعلیمات عالی، پوهنتون کابل ۱۹۶۸
۴- ساختار اتنیکی افغانستان در روشنی واقعیت ها

 و مقالات بیشمار حاوی مطالب سیاسی، تاریخی ، اجتماعی و ادبی در بارهٔ افغانستان، منطقه  و جهان به زبانهای دری، تورکی و انگلیسی به یادگار مانده است

     بدینوسیله ما شاگردان متوفی ، وفات این شخصیت علمی را ضایعه بزرگ دانسته و برای ملت، خانواده و دوستداران متوفی، ابراز تسلیت عرض نموده و برای زنده یاد بهشت برین از بارگاه ایزد منان تمنا می نماییم.

از شمار دو چشم یک تن کم  ++++ و ز شمار خرد هزاران بیش

 با تقدیم احترامات فایقه

پروفیسر داکتر عنایت الله شهرانی ،

و  داکتر فیض الله ایماق

 

یک پاسخ به “پیام تسلیت”

  1. admin گفت:

    بنده مراتب تسلیت و همدردی خود و همکاران سایت ۲۴ ساعت را نسبت وفات مرحوم پروفیسر قیام الدین راعی برلاس به خانواده محترم عزادار ، تقدیم میکنم . خداوند استاد راعی برلاس را مغفرت کند و به بازماندگان ، دوستان و اقاربش صبر جمیل عنایت فرماید . روحش شاد و یادش گرامی باد . مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما