۲۴ ساعت

28 آگوست
۱ دیدگاه

جلوه های هنر

 تاریخ نشر پنجشنبه ۲۸ آگست ۲۰۱۴ هالند

scan0004

محترم نصرالدین سلجوقی

محترم نصرالدین سلجوقی

دیروز چهارشنبه  ۲۷ آگست ۲۰۱۴ جناب دانشمند گرامی آقای نصر الدین سلجوقی لطف کردند یکی از آثار زیبا و با ارزش شانرا بنام جلوه های هنر شامل : آثار و احوال خطاطان و نقاشان از عصر تیموری تا سدۀ روان را توسط پست برایم فرستادند.

در گوشه یکی از صفحات آن چنین نوشته اند : ( بسمه تعالی ، بمطالحه برادر گرامی جناب آقای محمد مهدی بشیر هروی و کتابخانه سایت ۲۴ ساعت تقدیم است .

این  کتاب زیبا که در اسد ۱۳۸۶ در هزار جلد در چاپ خانه توانا شهر هرات  نشر شده دارای هشت فصل و ۳۶۵ فصل میباشد که قرار ذیل است :

فصل اول  هنر خطاطی و خوشنویسی شامل ۳۵ مطلب .

فصل دوم  صنایع ظریفه شامل  ۵ مطلب

فصل سوم  نقاشی در عهد تیموریان  شامل  ۱۴ مطلب

فصل چهارم  خوشنویسان  عهد تیموری شامل ۶۱ مطلب

فصل پنجم  خطاطان و خوشنویسان معاصز شامل  ۵۵ مطلب

فصل ششم  نقاشان معاصر شامل ۳۸ مطلب

فصل هفتم حکاکی و سنگتراشی شامل ۵ مطلب

فصل هشتم  مهندس حاجی محمد اسماعیل بنایی  شامل  ۱۰ مطلب

همچنان در این کتاب از جناب نعمت الله سروری رییس عمومی اطلاعات و فرهنگ هرات باستان امتنانیه بمناسبت نشر این کتاب عالی نشر شده است .

باید اضافه کرد که زندگینامه مولف جناب سلجوقی عزیز نشر شده که چند سطری را بطور مختصر  تقدیم شما عزیزان مینمایم.

نصر الدین سلجوقی فرزند حاج محمد عمر مطیح سلجوقی متولد سال ۱۳۳۱ گذر پایحصار هرات تعلیمات ابتدایی و ثانوی خود را در مکتب موفق و لیسه جامی هرات و تحصیلات عالی را در رشته زبان و ادبیات دری در دانشگاه کابل به پایان رسانید.

وی اضافه از هفده سال در مربوطات ریاست مخابرات هرات و وزارت مخابرات در کابل کار کرده است. واز کشور های هند ، تایلند و جاپان در دوره کارش دیدن کرده است.

وی مانند هزاران هموطن ما با خانواده اش به ایران مهاجرت کرده و مدتی هم  در مدارس مهاجران افغان به تدریس مشغول شد  و بعدآ در وکالت التجاری و سر کنسولی افغانستان در شهر مشهد مدت هشت سال ایفای وظیفه نموده است.

آثار جناب سلجوفی در دوران مهاجرت در ایران و آیرلند جنوبی عبارت اند از ( کیهان نور ) گزیده شعری شاد روان جناب مطیح سلجوقی پدر مرحومش  و هنر موسیقی و تیاتر در هرات که در ایران به نشر رسیده است. همچنان رساله موسقی و تیاتر در دیار هجرت ، فرهنگ افغانستان ، هنر نقاشی و خطاطی به زبان انگلیسی بوده .

جناب سلجوقی اکنون با خانواده اش در کشورآیرلند زندگی میکند. وی با ورود خود به این کشور با همکاری تعدادی از افغانهای مهاجر به تاسیس انجمن فرهنگی افغانان مقیم آیرلند پرداخت .

در این کتاب مقدمۀ در دو صفحه بقلم خودش نشر شده است .

همچنان در این کتاب نمونه های زیبایی از خطاطی ، نقاشی ، عکسهای از خطاطان و خوشنویس ها های معاصر و نمونه خط های شان ، عکسهای از نقاشان معاصر و نمونه نقاشی هایشان ، عکسهای از معمار ها و کاشی کاران به نشر زسیده است.

بنده مطالعه این کتاب نفیس را  به علاقمندان  کتاب توصیه میکنم  .ضمن عرض سپاس از جناب دانشمند محترم  سلجوقی عزیز نسبت ارسال این کتاب زیبا موفقیت بیشتر ایشان را آرزو میکنم. موفق وسلامت باشید.

باعرض حرمت

محمد مهدی بشیر

 

یک پاسخ به “جلوه های هنر”

  1. admin گفت:

    جناب دانشمند محتزم جناب آقای سلجوفی عزیز، بازهم جهانی سپاس از کتاب زیبا تان. موفق وشلامت باشید. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما