۲۴ ساعت

12 مارس
۱ دیدگاه

چرا طالبان مذاکره را رد کردند؟

تاریخ نشر شنبه  ۲۲ حوت ۱۳۹۴ – ۱۲مارچ  ۲۰۱۶ هالند
 
چرا طالبان مذاکره را رد کردند؟

نوشته ی از نقیب عبید

هیئت های گروه چهار جانبه افغانستان، چین، ایالات متحده امریکا و پاکستان در آخرین جلسه خود در کابل اعلام نمودند که در هفته اول ماه مارچ مذاکرات رو در رو بین دولت افغانستان و طالبان آغاز می گردد. در حالیکه هفته دوم ماه مارچ در حال ختم است، طالبان هر نوع مذاکره با دولت افغانستان را رد کردند .

اعلامیهء که چند روز قبل از آدرس طالبان نشر گردید در سه شرط قبلی شان پا فشاری نمودند. شرط اول خروج کامل نیروهای خارجی، دوم خارج شدن سران طالبان از لیست سیاه و شرط آخری آزادی زندانیان طالبان می باشد.

دولت افغانستان و جامعه جهانی از چندین سال بدینسو سعی می کنند گروه طالبان را به میز مذاکره بیاورند. ولی سعی و تلاش ها تا امروز نتیجه یی در قبال نداشته است. پرسش اصلی درینجاست .
چرا طالبان جنگ را انتخاب می کنند؟
چرا طالبان مذاکره را رد می نمایند؟
آیا واقعا سه شرط بالا بخاطر آنها مهم است؟

فکر می کنم سه عامل زیر باعث شده طالبان مذاکره را رد کنند .
۱ – طالبان از نظر مالی قوت گرفتند.
امروز طالبان در تمام نقاط زیر سلطه خود از مردم بنام عشر و زکات پول اخذ می نمایند. اخیراً وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان تأیید نمود که شبکه های مخابراتی روشن، ام تی ان، اتصالات و افغان بسیم به گروه طالبان حق می دهند. همین طور از شرکت ها و تاجران بزرگ کشور، طالبان بنام عشر و زکات پول اخذ می نمایند. من این شرکت ها را به هیچ وجه تقبیح نمی کنم، شرکت ها مجبور هستند بخاطر امنیت خدمات و کارکنان خویش به طالبان حق بدهند، چونکه دولت نمی تواند امنیت آنها را تأمین نماید. یک هفته قبل که خودم در افغانستان بودم شایعاتی جدی وجود داشت که طالبان از بندر های افغانستان نیز حق می گیرند. گفته می شود که تخریب پایه های برق در منطقه دند غوری نیز به وخامت گراییدن مناسبات شرکت برشنا و طالبان بر سر پول بوده است. طالبان از شرکت برشنا حق می خواهد، در برابر شرکت برشنا جواب منفی می دهد، بعدا طالبان پایه های برق را تخریب می نمایند .
بر علاوه کشور هاییکه منفعت شان را در جنگ و تخریب افغانستان می بینند، گروه طالبان را تجهیز و تمویل می نمایند. کشور همسایه پاکستان سالانه میلیون ها دالر بخاطر تمویل طالبان هزینه می کند. عربستان سعودی و بالخصوص بعضی از سرمایه داران وهابی این کشور بر ضد ایران بخاطر وهابی و سلفی بودن گروه طالبان این گروه را حمایت مادی می نمایند. روسیه نیز درین اواخیر با طالبان تماس گرفته است. روسیه داعش را دشمن استراتیژیک خود می داند، ازین لحاظ بر ضد گروه داعش، طالبان را حمایت می کند .

با کلام خلص :
امروز گروه طالبان یک دولت موازی را در خاک افغانستان تشکیل دادند، در اطراف شهر ها در بین مردم نفوذ قابل ملاحظه یی را دارا هستند، درین گروه مشکل مالی دیده نمی شود، در حساب بانکی سران طالبان میلیون ها موجود است، سران طالبان زندگی مرفه دارند، ازین لحاظ نمی خواهند صلح کنند. اما متاسفانه اولاد های غریب بنام جهاد کشته می شود ..
بنابر این اگر جامعه جهانی واقعا در برابر مردم افغانستان نیت خالصانه دارند، اگر به واقعیت می خواهند طالبان به میز مذاکره بنیشیند، نخست باید کشور هاییکه حامی طالبان هستند، تحریم گردد. ثانیا منابع مالی داخلی آن نیز قطع گردد، منابع مالی داخلی زمانی قطع می گردد که گروه طالبان در داخل ضربه شدید را متقبل شوند. تا زمانیکه منابع مالی طالبان قطع نگردد طالبان صلح نخواهد کرد .

۲ – طالبان خواست استقلالیت خود را به نمایش بگذارند .
اخیراً سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بین المللی در أمریکا گفت: سران طالبان در خاک پاکستان زندگی می کنند، از خدمات صحی ما استفاده می نمایند و علاوه نمود پاکستان در بین طالبان نفوذ دارد. من فکر می کنم عدم اشتراک طالبان در میز مذاکره به معنی جواب به پاکستان بود. طالبان با رد مذاکرات خواست استقلالیت خویش به را نمایش بگذارند. یعنی ما مستقل حرکت می کنیم.
۳ – بازی خصمانه پاکستان
پاکستان پیوسته تاکید می کند که گروه طالبان بعد از مرگ ملا عمر به چند دسته تقسیم شده اند. دولت افغانستان نیز این موضوع را تأیید می کند. ممکن درینجا یک بازی خصمانه دیگر پاکستان موجود باشد. پاکستان می خواهد یک گروپ کوچک و بی صلاحیت طالبان را به میز مذاکره بکشاند و گروه اصلی را به جبهه جنگ حمایت کند، به این ترتیب به جهانیان بگوید که ما حامی تروریزم و طالبان نیستیم، نفوذیکه در طالبان داشتیم بخاطر صلح افغانستان استفاده کردیم ..
نتیجه :

فکر می کنم بخاطر صلح دائمی در کشورم راه درازی موجود است. محمد اشرف غنی ریس جمهور افغانستان تابستان گذشته را بقاه افغانستان خواند، اما من تابستان پیشرو را مهم تر از تابستان گذشته می دانم. در صورتیکه در تابستان پیشرو دولت مرکزی اراده سیاسی نشان داده، طالبان را سرکوب نماید، در سال های آینده طالبان مجبورا به میز مذاکره خواهند آمد. وگرنه روز های سختی انتظار دولت و مردم افغانستان را می کشد .

نقیب الله عبید


 

 

یک پاسخ به “چرا طالبان مذاکره را رد کردند؟”

  1. admin گفت:

    تشکر از دوست عزیز و گرامی نقیب الله عبید، مطلب جالب و سوال عالی را نموده اید . به نطر بنده که طالب ها چرا مذاکره را رد کردند ، جون در قدم اول برادران آنها یعنی غنی و کرزی در پشت پرده با آنها ملاقات های خصوصی دارند و آب را به اصطلاح خیت میکنند تا ماهی بگیرند . کرزی وغنی کسانی اند که به دستور باداران سعودی آدمخور وهابی و کثیفستان جنایتکار میخواهند که چندین سال توسط این طالبان جنایتکار مردم را در حملات انتحاری به شهادت برسانند و یا هم آواره نمایند. همین بی کفایت ها آنها را از زندان ها آزاد کردند و بازهم دیگران را آزاد خواهند کرد . بدبختانه دولت وحشت ملی ع و غ هم از سر همین قماش اند و آنقدر بی غیرت اند که میبینند که غنی و کرزی به این وحشی ها دالر میدهند و با تفرقه انداختن و فریب مردم وقدرت طلبی صدای خود را نمیکشند. اگر چین و امریکا و حتی خود افغانستان خواسته باشند در طرف دو روز از سراسر افغانستان این برادران جانی خود را نیست و نابود میکنند و آنوقت باید خود این فاسد ها هم از کشور خارج شوند و مردم دیگر فریت این تفرقه انداز ها و متعصبین را نمی خورند و به مقابل شان ایستاده میشوند وهمه متحد و یکپارچه قدرت تقلبی را از ع و غ میگرند. و این کمسیون به اصطلاح صلح که همه اعضای آنها فامیلی ع وغ اند بیکار میشوند. چتلستان هم جرات نمی کند که دیکر بنام طالب به کشور ما کسی را بفرستد. و مذاکره بازی شان هم ختم میشود . شما زنده وسلامت باشید . مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما