.
spacer
مطالبی که در این صفحه نشر میشود عقاید نویسنده گان محترم آن است و نظر ۲۴ ساعت نمیباشد.
 
spacer
spacer
صفحه اول
افغانستان
سیاسی
تبصره بر خبر
معرفی چهره های فرهنگی
کتاب و کتابدوستان
مقالات جالب و پژوهشی
گفتگو ها
بیان حقایق
مسایل جهان و منطقه
طنز،نورانی ،ترجمان، بشیر
نمایشنامه ها
طنز
کارتونهای هژبر شینواری
آثار هنری بشیر بختیاری
باچه آزره تقدیم میکند
داستان
دنیای شعر و شاعران
اشعار حاجی محمد کاظمی
اشعار مرحوم استاد صابر هروی
اشعاراستاد غلام حیدر یگانه
اشعار قیوم بشیر
اشعار حشمت امید
اشعار انجنیر حفیظ اله حازم
اشعار نورالله وثوق
اشعار سجیه الهه احرار
اشعار فریده اکبری
اشعار صالحه وهاب واصل
اشعار محمد اسحاق " ثنا "
اشعار خواجه عبدالله احرار
اشعار نعمت الله پژمان
اشعار ودود فضلی
اشعار زهره صابر «هروی»
اشعار ظفر خان " اهتمام "
اشعار همایون شاه عالمی
اشعار و نوشته های سید محمد اشرف فروغ
جوانان
کودکان و نوجوانان
از دفتر خاطرات
معرفی کتابهای جدید
فرهنگ مردم
لهجه ها و اصطلاحات محلی
با کشور تان آشنا شوید
به مشکلات مردم توجه کنید
نقد بر کتاب ،مقالات، فلم و..
زن و زندگی - زن و مشکلات
جالب و خواندنی
مشاهیر جهان
هنری و فرهنگی
گزارشهای ولایتی
مطالب انتخابی و ارسالی شما

دوستان و نویسنده گان گرامی!

درصورتیکه خواسته باشید نوشته های تان در این سایت نشر شود میتوانید بعد از تیپ کردن آنرا از طریق

Word

به این ایمیل آدرس

mehdibashir@gmail.com

بفرستید

سایت ۲۴ ساعت از شما و در خدمت شماست.

استفاده از مطالب سایت ۲۴ ساعت با ذکر مأخذ آن آزاد است و ممانعتی ندارد

سایت ۲۴ ساعت را به دوستان تان ایمیل کنید تا آنها هم در مورد آن اظهار نظر کنند

قابل توجه نویسنده گان محترم !

مطالبی که برای نشر میفرستید و میخواهید که بنام مستعار نشر شود بهتر است خود را برای سایت ۲۴ ساعت معرفی کنید تا نوشته تان طبق میل تان نشرشود.

 

 
به پول زکات مسجد ساخته نمیشود!

تاریخ نشر جمعه سوم  سنبله ۱۳۹۱ -  ۲۴ آگست ۲۰۱۲ هالند

تتبع ونګارش :

امــیــن الـدیــن « سعـیـدی - سعید افـغــانی »

مـدیـــر مرکزمطـالعات سـتراتیژیک افـغان

ومسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جــرمـنی

به پول زکات مسجد ساخته نمیشود!

***************

الحاج  امـین الدین «  سعیـدی- سـعـیـد افـغـانی »
الحاج امـین الدین « سعیـدی- سـعـیـد افـغـانی »
زكات درلغت به معني پاكي است  چون زکات باعث پاك شدن وتزكيه نفس مي گردد:
خداوند پاک در سوره   توبه آیه ۱۰۳ میفرماید : « خذ من اموالهم صدقه تطهرهم وتزكيهم بها » ( ازاموال مومنان صدقه وزكات بگير كه بدينوسيله ايشان را پاك مي نمائي وتزكيه مي كني).

 تزكيه وتطهير مومنان به وسيله زكات ازجانب پروردگار شامل افراد جامعه ومومنان است چرا كه زكات نفوس افرادرا از گناه وپليدي بخل، سنگدلي ، خودخواهي وطمع وساير رذايل اخلاقي واجتماعي كه باعث حسادت وتعدي ودشمني وجنگ وعداوت میشوند پاک ومنزه میگرداند .

بنابر اهمیت این موضوع است که : خداوند پاک در قرآن عظیم الشان  درآيات متعدد به مسلمانان  هدایت فرموده است كه به دادن زكات اقدام فرمایند .

قابل توجه ودقت است در آیات متبرکه مسلمانان امر به نماز شده در جنب آن به  مومنان  تاکید بعمل آمده است که به پرداخت زکات  نیز اقدام نمایند . (فا قيموا الصلاه وآتوا الزكاه )«نماز را به نحواحسن بخوانيد وزكات بدهيد» .

این بدین معنی است که : مسلمانان نمي توانند وظيفه خود را به نحو احسن نسبت به برادران مسلمان خویش انجام دهد ،  مگربوسيله اقامه نماز واداي زكات .
قرآن عظیم الشان در تعریف  مفهوم اینکه برادر دینی کیست ، میفرماید :« فان تابو واقاموا الصلاه وآتوا الزكاه فاخوانكم في الدين » (سوره توبه :آیه ۱۱ )  «اگر توبه كردند وپشيمان شدند ونماز را به نحو احسن خواندند وزكات را پرداخت كردند آنگاه برادر ديني شما هستند»

قرآن عظیم  الشان اشخاصیکه  از پرداخت زکات آباء میورزند تهدید نموده میفرماید :«ولا يحسبن الذين يبخلون بما آتاهم الله من فضله هوخيرا لهم بل هو شر لهم وسيطوقون ما بخلوا به يوم القيامه » ( سوره ال عمران آیه : ۱۸۰ ) «آنان كه نسبت بدانچه خداوند از فضل ونعمت خود بديشان عطا كرده است بخل مي ورزند و(زكات مال را پرداخت نمي كنندودرراه مصالح جامعه دست به بذل وبخشش نمي زنند)گمان نكنند كه اين كار براي آنها خوب وبه سود ايشان است بلكه اين كار براي آنها بد وزيان وضررآنها تمام مي شود ودر روز قيامت به آنچه بخل ورزيده اند به صورت طوق به گردن آنها آويخته مي شود).

پيامبرصلی الله علیه وسلم اشخاصیکه  از دادن زكات  اباء می ورزند ، به فقر وتنگ دستي وداشتن زندگي تلخ تهديد مي كند و مي فرمايد: (وما منع قوم الزكاه الا منعوا القطر من السماء ولولا البهائم لم يمطروا)ابن ماجه «هر قومي كه از پرداخت زكات خودداري كند از نزول باران از آسمان محروم مي شوند واگر به خاطر حيوانات نمي بود به كلي از باران محروم مي شدند».

زکات در اسلام چگونکی جمع اوری وشیوه توزیع آن  از جمله  موضعاتی است که حکم  آنرا پروردگار خودش در قرآن عظیم الشان با صراحت ووضاحت بیان داشته است وهیچ کسی نمیتواند به ذوق و دل  وبه هر تر تیب که خودش بخواهد آنرا به زعم وفکر خویش  تأویل  و در آن اجراات نماید ویا آنرا به مصروف برسند ولو اګر برای اعما ر وترمیم مسجد وسایر عبادتگاه  های مسلمین نیزباشد. که متاسفانه برخی از علما ء در افغانستان به وتاویل وتفسیر اصناف تعیین شده وفرمولبندی شده ای که قرآن بدان اشاره فرموده است می پردازند وآیه متبرکه به زعم خویش تفسیر مینمایند .

در حالیکه قرآن عظیم الشان با تمام صراحت ووضاحت  در  (سوره توبه آیه : ۶۰  ) مي‌فرمايد:

« إنَّما الصَّدَقَاتُ لِلفُقَرَاءِ وَالمَسَاکِينَ وَ العَامِلِينَ عَلَيهَا وَ المُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُم، وَ فِي الرِّقَابِ وَ الغَارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللهِ وَ ابنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِن اللهِ و اللهُ عَلِيمٌ حَکِيمٌ»
« بدرستيكه زکات مخصوص فقراء ،  و مساکين،  و کارگزاران آن ،  و کساني که جلب محبتشان (براي اسلام) مي‌شود و (آزاد کردن) بندگان، و (پرداخت قرض های ) قرضداران  و (صرف) در راه خدا و واماندگان در راه مي‌باشد. اين يک فريضه الهي است و خدا دانا و حکيم است.»

در آیه متبرکه بوضاحت اصناف کسانیکه زکات برایش تخصص یافته بیان گردیده است ومسوولین امور را از تصرف خارج از تخصص اصناف منع نموده است . قرآن  ، این اصناف که مال زکات برایشان تخصص می یابد قرار ذیل فورمولبندی نموده است :

۱ - فقرا یا ( فقير مفرد ) به کسي گفته مي‌شود که هيچ مالي ندارد.
۲ - مسکين به کسي گفته مي‌شود که مالش کفايت زندگي روزمره اش  نمي‌کند.
۳ - کساني هستند که حکومت آنها را مسئول جمع‌آوري زکات کرده است. ( مامورین وکارمندان بخش زکات)
۴ - برده‌اي که با سيدش قرارداد کرده که در بدل  پرداخت مبلغي آزاد شود.
۵ - کساني که قرضدار هستند  و توانايي پرداخت  قرض های خویش  را ندارند.
۶ - مجاهدین  اسلام.
۷ - مسافري که مي‌خواهد به شهر يا کشورخوش برگردد ولي مالي براي برگشت ندارد.
بنآ اگردر حکم آیه متبرکه دقت بعمل اریم ، بوضاحت تام در  خواهیم  یافت که بناء مسجد ویا ترمیم وتزِین مسجد  ، شامل حال اين هفت  گروه نميباشد ، پس برای مسولین امور مسلمین ازلحاظ حکم قرآنی وحکم پیامبر صلی الله علیه ، جائز نمیباشد که اموال زکات  را به تاویل وتفسیر خویش ، برای اعما ر ترمیم وحتی تزین مساجد بمصرف برساند .  پایان

 
 

مؤسس و مسؤول
سایت
محمد مهدی بشیر

سال تأسیس

۴ میزان ۱۳۸۶

  خورشیدی

26  سپتامبر 2007

  میلادی

Tel:0031644388706

spacer

spacer