.
spacer
مطالبی که در این صفحه نشر میشود عقاید نویسنده گان محترم آن است و نظر ۲۴ ساعت نمیباشد.
 
spacer
spacer
صفحه اول
افغانستان
سیاسی
تبصره بر خبر
معرفی چهره های فرهنگی
کتاب و کتابدوستان
مقالات جالب و پژوهشی
گفتگو ها
بیان حقایق
مسایل جهان و منطقه
طنز،نورانی ،ترجمان، بشیر
نمایشنامه ها
طنز
کارتونهای هژبر شینواری
آثار هنری بشیر بختیاری
باچه آزره تقدیم میکند
داستان
دنیای شعر و شاعران
اشعار حاجی محمد کاظمی
اشعار مرحوم استاد صابر هروی
اشعاراستاد غلام حیدر یگانه
اشعار قیوم بشیر
اشعار حشمت امید
اشعار انجنیر حفیظ اله حازم
اشعار نورالله وثوق
اشعار سجیه الهه احرار
اشعار فریده اکبری
اشعار صالحه وهاب واصل
اشعار محمد اسحاق " ثنا "
اشعار خواجه عبدالله احرار
اشعار نعمت الله پژمان
اشعار ودود فضلی
اشعار زهره صابر «هروی»
اشعار ظفر خان " اهتمام "
اشعار همایون شاه عالمی
اشعار و نوشته های سید محمد اشرف فروغ
جوانان
کودکان و نوجوانان
از دفتر خاطرات
معرفی کتابهای جدید
فرهنگ مردم
لهجه ها و اصطلاحات محلی
با کشور تان آشنا شوید
به مشکلات مردم توجه کنید
نقد بر کتاب ،مقالات، فلم و..
زن و زندگی - زن و مشکلات
جالب و خواندنی
مشاهیر جهان
هنری و فرهنگی
گزارشهای ولایتی
مطالب انتخابی و ارسالی شما

دوستان و نویسنده گان گرامی!

درصورتیکه خواسته باشید نوشته های تان در این سایت نشر شود میتوانید بعد از تیپ کردن آنرا از طریق

Word

به این ایمیل آدرس

mehdibashir@gmail.com

بفرستید

سایت ۲۴ ساعت از شما و در خدمت شماست.

استفاده از مطالب سایت ۲۴ ساعت با ذکر مأخذ آن آزاد است و ممانعتی ندارد

سایت ۲۴ ساعت را به دوستان تان ایمیل کنید تا آنها هم در مورد آن اظهار نظر کنند

قابل توجه نویسنده گان محترم !

مطالبی که برای نشر میفرستید و میخواهید که بنام مستعار نشر شود بهتر است خود را برای سایت ۲۴ ساعت معرفی کنید تا نوشته تان طبق میل تان نشرشود.

 

 
آیا فدرالیسم خطری دیگری علیه «وحدت ملی» ما نیست ؟

آیا

   فدرالیسم

خطری دیگری علیه  «وحدت ملی» ما نیست ؟

سید ولید صاعد

مونتریال اگست ۲۰۱۱

تاریخ نشر جمعه ۱۸ سنبله ۱۳۹۰ - نهم سپتامبر ۲۰۱۱ 

سید ولید صاعد
سید ولید صاعد
  از  یک دهه بدینسو در بحث های سیاسی و اجتماعی  از فدرالیسم به مثابه یک سیستم سیاسی برای آینده افغانستان سخن رفته و در این اواخر یک تعداد از قلم زنان مقالاتی بر له و یا علیه این سیستم تحریر داشته اند . تعدادی نظرات شان را مبنی  بر اینکه فدرالیسم به حیث یک سیستم سیاسی ، برای افغانستان مفید و ضروری بوده و گره گشای همه مشکلات و نابرابری های جامعۀ ما خواهد بود ،  در قید قلم آورده اند و عده ای  هم مخالفت و عدم قناعت شانرا از این سیستم برای آینده افغانستان ابراز داشته  اند .

نگارنده این مقال را نیز عقیده بر این است که فدرالیسم به هیچ وجه حلال مشکلات ما و یک سیستم قناعت بخش برای جامعه ما نبوده بر عکس بر مشکلات حدیدۀ ما  افزوده  و افغانستان را به سوی تجزیه خواهد کشانید . جایگزین کردن سیستم فدرالی مستلزم یک سلسله پیش شرط های میباشد و نمی توان آنرا  در هر جامعه ای تلفیق نمود ، بناٌ با برگزیدن این سیستم در افغانستان ما با مشکلاتی تازه ی مواجه خواهیم شد . یکی از پیش شرط های عمده و اساسی برای برقرای یک سیستم فدرالی در هر کشوری موجودیت یک احساس ملی میباشد . سوال اساسی در این جاست که آیا  بعد از خروج قوای اشغالگر شوروی سابق از خاک ما و آتشی  که توسط رژیم مزدور آن مبنی بر اختلافات قومی ، منطقوی ، زبانی و حتی مذهبی بر افروخته شد ، آیا از وحدت ملی چیزی باقی مانده است ؟ چه بر همگان هویداست که دولت دست نشانده خلق و پرچم تا آخرین حد توان کوشید تا با بر افروختن این آتش نفاق و دامن زدن هرچه بیشتر اختلافات در بین اقوام و ملیت های افغانستان به بقای شرم آور خویش بافزاید و در این راه از هیچ گونه سعی و کوشش دریغ نورزید که ما امروز نتایج این سیاست خانه برانداز  را در تمام ساحات زندگی مردم خویش به صورت آشکارا احساس می نمائیم .

ترکیب تمام اقوام افغانستان در یک دولت ملی در سال ۱۷۴۷ و تشکیل لویه جرگه باعث جهت گیری و رشد ناسیونالیزم در افغانستان گردید ولی یکی از عواملی  که باعث همبستگی اقوام و ملیت های افغانستان در مواقع اساس و استراتژیک جهت  دفاع از خاک و نوامیس گردیده دین اسلام می باشد که ما نقش اساسی و کلیدی   ناسیونالیزم افغانی  با پشتوانۀ مذهبی آن را در جنگ علیه تجاوز بیگانه به چشم مشاهده نمودیم . سوال در این است که  بعد از کوتای هفت ثور وتجاوز قوای روس و جنگهای داخلی و غیره از وحدت ملی در افغانستان چه  بر جا ماند است؟

تجاوز بیشرمانۀ روس بر خلاف تجاوز قوای انگلیس بر تمام ساحات زندگی اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و دینی ما  تأثیرات منفی از خود به جا گذاشت و آنها را دگرگون نمود . امپریالیزم روس که به هدف یک جنگ ایدئولوژیکی بر کشور ما حمله نموده بود بر تمام نهاد های زندگی افغانی حمله برد . به خاطر استفاده جوئی سیاسی و تضعیف مقاومت ، اختلافات قومی ، زبانی ، مذهبی ، سیاسی  را دامن زد و تمام اقوام مختلف و برادر افغانستان را معروض به برادر کشی و جنگ داخلی نمود  که تا امروز اثرات منفی و ویرانگر آنرا می بینیم .  اگر تاریخ کشور خود را ورق بزنیم ما شاهد دوره هائی هم در تاریخ خود هستیم  که هیچ گونه تصادم و زد خورد قومی و مذهبی و زبانی در آن دیده نمی شود ، پس این اختلافات و برادرکشی  ها ناشی از کمبود یک دولت ملی مقتدر و دستبازی بیگانه  در کشور ما بوده و می باشد .

فقدان یک دولت ملی و مردمی مقتدر جهت رسیدن به همه امور اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی  بخاطر از بین بردن اختلافات منطقوی یکی از انگیزه های هرج و مرج و نا امنی میتواند باشد که با روی کار آمدن یک چنین دولت غمخوار و مقتدر ، چنانچه ما در تاریخ سیاسی خود شاهد یک چنین دورۀ هستیم ، میتوان به بهترین سیستم سیاسی که ضامن امن و آرامش و حلال همه مشکلات  و نابرابری های جامعۀ ما باشد  دست یافت .  در کشور جنگ زدۀ افغانستان با اقتصاد ورشکسته و عدم خود کفائی اقتصادی ، با مشکلات سیاسی  و اجتماعی که دارد  پیشکش یک چنین سیستم سیاسی بر بنای فدرالیسم پیشنهاد خیلی حساس بوده  اقوام و ملیت های افغانستان را با خودمختاری ئی که حاصل خواهند نمود و با پشتیبانی کشور های بیگانه و همجوار بیشتر از پیش بر روی هم  کشانیده  مشکلات سیاسی و اجتماعی ما را تا سرحد تجزیه و ویرانی بیشتر به پیش خواهد برد .

معضلات و مشکلات سیاسی اقتصادی قومی و اجتماعی را میتوان با توزیع عادلانۀ قدرت و با احترام گذاشتن به ارزش های هرقوم و گماشتن نمایندگان واقعی هر ملت در رأس قدرت حل نمود . در ساختار سیاسی باید به تمام اقوام امکان کار و خدمت داده شود . مشکلات اقتصادی را میتوان با از بین بردن تفاوت های شهر و روستا و با مدرنیزه کردن روستا ها و رشد وانکشاف تعلیم و تربیه و امکانات درمانی حل نمود چه عدم رشد فرهنگ و آموزش یکی از عوامل تهدید کنندۀ وحت ملی به حساب میرود.

در اینجا سوالاتی در ذهن هر افغانی که با برقراری سیستم فدرالیسم موافقت ندارد و برای وحت ملی و یکپارچگی اقوام و ملیت های افغانستان می اندیشد ، خطور خواهد نمود که  نمونۀ از آنها را در ذیل میاوریم و آرزو مندیم جوابی قناعت بخشی هم از سوی آن عده هموطنانی که از سیستم فدرالی پشتیبانی می نمایند ، دریافت نمائیم .

۱ـ با برقراری احتمالی یک سیستم فدرالی در افغانستان تنظیم مالیات ایالات فدرالی چگونه صورت خواهد گرفت ؟ آیا دخل و خرچ ، با در نظر داشت عدم موجودیت یک احساس مسوولیت در برابر دارائی های عامه و سرمایه های ملی در کشور ، کار ساده خواهد بود ؟ در کشوری که حکمرانان هرگاهی سرمایۀ شخصی و سرمایه های ملی را از هم تفکیک نتوانسته اند آیا مشکلات تازۀ از این بابت در کشور به وجود نخواهد آمد ؟

۲ـ تنظیم و تقسیم عادلانۀ درآمد های مالی و منابع زیر زمینی جهت رشد و پیشرفت های اقتصادی ، اجتماعی ، صنعتی و غیره چگونه صورت خواهد پذیرفت ؟

۳ـ آیا تقسیم قدرت بین ایالات و ولایات به صورت عادلانه و مساویانه صورت خواهد پذیرفت ؟ آیا ایالات بزرگتر از کمک و نفوذ بیشتر برخوردار نخواهند گردید و بدین ترتیب نابرابری ها و مشکلات تازۀ در کشور ایجاد نخواهد شد ؟

۴ـ آیا در همسایگی کشور پاکستان که دارای یک سیستم فدرالی غیر دموکراتیک بوده در آنجا حقوق ملیت ها و گروپ های قومی پایمال میگردد و هر روز هرگونه تبعیض سیاسی ، اقتصادی ، زبانی و فرهنگی دامن زده می شود ، فدرالیسم افغانستان رنگ  و هوای فدرالیسم آنکشور را نخواهد گرفت و از این راه خطرات جدی تری برای وحدت ملی ما ایجاد نخواهد شد ؟

۵ـ آیا  در کشوری که وحدت ملی تحت سوال قرار گرفته است ، دولت های فدرال با خودمختارییکه بدست خواهند آورد از تصمیمات دولت مرکزی فدرالی در جهت مسایل ملی سرپیچی نخواهند نمود و در صورت یک چنین سرپیچی دولت مرکزی فدرالی به کدام اقدامی متوصل خواهد گردید ؟

بیائید جهت نزدیکی هر چه بیشتر اقوام و ملیت های سرزمین خویش و جهت رشد و تقویه وحدت ملی به کار و مبارزه برخیزیم تا شاهد یک افغانستان مستقل آزاد و آباد در منطقه و در بین خانواده ملل باشیم . پیشنهاد اندیشه های تباه کن که بر بنای عصبیت های قومی زبانی و نژادی و یا مذهبی استوار باشد مورد قبول مردم آزاده و میهن دوست افغان نخواهد بود .      ومن الله توفیق

 
 

مؤسس و مسؤول
سایت
محمد مهدی بشیر

سال تأسیس

۴ میزان ۱۳۸۶

  خورشیدی

26  سپتامبر 2007

  میلادی

Tel:0031644388706

spacer

spacer