.
spacer
بیاد داشته باشید که ۲۴ ساعت مستقل بوده ، مربوط هیچ گروه  و سازمان سیاسی در داخل و خارج کشور نمیباشد.

 

 
spacer
spacer
صفحه اول
افغانستان
سیاسی
تبصره بر خبر
معرفی چهره های فرهنگی
کتاب و کتابدوستان
مقالات جالب و پژوهشی
گفتگو ها
بیان حقایق
مسایل جهان و منطقه
طنز،نورانی ،ترجمان، بشیر
نمایشنامه ها
طنز
کارتونهای هژبر شینواری
آثار هنری بشیر بختیاری
باچه آزره تقدیم میکند
داستان
دنیای شعر و شاعران
اشعار حاجی محمد کاظمی
اشعار مرحوم استاد صابر هروی
اشعاراستاد غلام حیدر یگانه
اشعار قیوم بشیر
اشعار حشمت امید
اشعار انجنیر حفیظ اله حازم
اشعار نورالله وثوق
اشعار سجیه الهه احرار
اشعار فریده اکبری
اشعار صالحه وهاب واصل
اشعار محمد اسحاق " ثنا "
اشعار خواجه عبدالله احرار
اشعار نعمت الله پژمان
اشعار ودود فضلی
اشعار زهره صابر «هروی»
اشعار ظفر خان " اهتمام "
اشعار همایون شاه عالمی
اشعار و نوشته های سید محمد اشرف فروغ
جوانان
کودکان و نوجوانان
از دفتر خاطرات
معرفی کتابهای جدید
فرهنگ مردم
لهجه ها و اصطلاحات محلی
با کشور تان آشنا شوید
به مشکلات مردم توجه کنید
نقد بر کتاب ،مقالات، فلم و..
زن و زندگی - زن و مشکلات
جالب و خواندنی
مشاهیر جهان
هنری و فرهنگی
گزارشهای ولایتی
مطالب انتخابی و ارسالی شما

دوستان و نویسنده گان گرامی!

درصورتیکه خواسته باشید نوشته های تان در این سایت نشر شود میتوانید بعد از تیپ کردن آنرا از طریق

Word

به این ایمیل آدرس

mehdibashir@gmail.com

بفرستید

سایت ۲۴ ساعت از شما و در خدمت شماست.

استفاده از مطالب سایت ۲۴ ساعت با ذکر مأخذ آن آزاد است و ممانعتی ندارد

سایت ۲۴ ساعت را به دوستان تان ایمیل کنید تا آنها هم در مورد آن اظهار نظر کنند

قابل توجه نویسنده گان محترم !

مطالبی که برای نشر میفرستید و میخواهید که بنام مستعار نشر شود بهتر است خود را برای سایت ۲۴ ساعت معرفی کنید تا نوشته تان طبق میل تان نشرشود.

 

 
مقالات جالب و پژوهشی
مـولانا نورالدین عبدالرحمن « جـامی » و طـریقت نقشبندیه

نوشته :  برهان الدین « سعیدی ـ  سعید افغانی»

عضو شورای علمی مرکز مطالعات ستراتیژیک افغان

مـــولانا نورالدین عبدالرحمن « جـامی »

و طـریقت نقشبندیه
 
دوشنبه ۴ دلو ۱۳۸۹ - ۲۴ جنوری ۲۰۱۱   

طریقت نقشبندیه منسوب به  شیخ بهاءالدین محمد بن محمد بن محمد مشهور به نقشبند و ملقب به « محمد البخارای » است ، که در سال ( ۷۱۷هجری ) متولد ودر شب دوشنبه سوم ربیع الاول سنه ( ۷۹۱ ) به سن هفتاد  چهار سالگی  وفات  یافت .

طریقت نقشبندیه  از سلسله خواجگان که منسوب به خواجه احمد عطا سیوی که به  حضرت ترکستان نیز شهرت  داشت، سرچشمه گرفته است و سلسله  آن به کشور های ( مصر،  شام ، عراق ، ترکیه، هند ، چین  و افغانستان ) انتشار بیشتر یافت .

طریقت نقشبندیه  برمبنای زندگی  دسته جمعی درخانقاهها  گـذاشته  شده ، از گوشه گیری  و زهـــد  منکرهستند ، ذکر«  خفی به قلب » را معمول  میدارند وامتیاز  ظاهری این سلسله خرقه ای به رنگ زرد و خاکستری  میباشد  و همچنان اهــل  این طریقت  بخاطر وصول  به  قلعه مــراد  ، سه  وصول « دوام  بر ذکر، مراقبت و اطاعت مرشد »  و ضمنآ  برای ذکر « هـفت گام  »  و« دو صورت »  را لازم  و ضروری  میدانند .

ادامه مطلب...
 
قضا و قـدر جبر و اختیار

نوشته : مولانا داکتر محمد سعید « سعید افغانی » 

قضا و قـدر جبر و اختیار

تاریخ نشر : پنجشنبه ۲۰ ـ ۱ ـ ۲۰۱۱  میلادی

علامه دوکتور محمد سعید « سعید افغانی»
علامه دوکتور محمد سعید « سعید افغانی»
قضا  و قدر عبارت از آن عملیه و فیصله تخلیقی  و تکوینی خداوند متعال است که  در ازل  علمآ و تخلیقآ و تکوینآ راجع  به  مخلوق خویش  نموده اند .

موضوع قضا و قدر در تمام ادیان آسمانی مطرح بحث قرار داده شده چنانچه همه ادیان آسمانی انبیا و رسل عقیده قضا و قدر را به پیروان  خویش  تقدیم  نموده  و فلاسفه  ادیان راجع  به آن  بحث می نمایند.

باید بگویم که این موضوع در همه ادوار ادیان از جمله مسایل پیچیده بوده که بحث و دقت در آن نظر به تغیرات پیروان ادیان آسمانی شخصی فکور رابه مشکلات مواجه میسازد .

موضوع قضا و قدر در صدر اسلام :

از آیات قرانی و احادیث نبوی « ص» معلوم میشود که اسلام  پیروان  خود را  به عقیده  قضا و قدر دعودت کرده و گفته  که ایمان به قضا و قدر داشته باشید و از طرف  دیگر  حضرت محمد  صلی الله علیه و سلم بحث زیاد را راجع  به قضا  و قدر منع  قرار داده  و بالمعنی گفته است که بعضی اقوام و ملل به اثر بحث زیاد  در قضا و قدر هلاک و تباه  شده اند .

ادامه مطلب...
 
باستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دور تیمور

باستانشناسی افغانستان 

از کهن ترین روزگار تا دور تیموریان

صدیق رهپو طرزی

شهر گت تینگن، جرمنی

۲۵ جدی ۱۳۸۹هـ خ. ۱۵ جنوری ۲۰۱۱ ع

تاریخ نشر ۱۸ جنوری ۲۰۱۱ 

صدیق رهپو طرزی
صدیق رهپو طرزی
به جای یاد آوری

تا جایی که از نوشته های گونه گونه در رسانه های گروهی داخل و خارج کشور، صرف نظر از نوشتاری، شنیداری تصویری و میدان های مجازی در جال آگاهی جهانی یا انترنت بر می آید، توجه زیادی به هویت تاریخی مان صورت می گیرد.

این امر باری در دهه سی سده بیستم عیسایی نیز در میان روشنفکران کشور ـ البته با کاربرد وضع ما ـ نیز رایج گردیده بود. در آن گاه، تلاش هایی برای توجیه آریایی گرایی، زیر تاثیر جو جهانی که تبش همه جا را فرا گرفته بود، جریان یافت. در این میدان، ما هم کاسه داغ تر از آش گردیدیم.

تبلور این امر را در کار تاریخ نگاری انجمن تاریخ دیده می توانیم. این دولت مستعجل، با شکست هیتلر و گرایشش، از اوج به زیر فرود آمد.

حال، کشور وارد دور جدید دگرگونی شده استو در این راستا، آگاهی به ویژه قومی، ـ هنوز رنگ ملی را نگرفته است ـ گردبادی را به راه انداخته است. این امر را باید به فال نیک گرفت. این هیاهو ها که مدت ها در گلو ها خفه شده بودند، راه بیرون رفت می یابند. در پایان است که بسیاری مساله ها روشن می گردد و بحث ها به مسیر درستش راه باز می نماید.

ادامه مطلب...
 
هایکو و مفاهیم امروزی آن

هایکو              

و مفاهیم امروزی آن

سید ولید صاعد

پاریس ۱۰ جنوری ۲۰۱۱

تاریخ نشر پنجشنبه  ۱۳ جنوری ۲۰۱۱ هالند

    

سید ولید صاعد
سید ولید صاعد
این را همه می دانند که هایکو کوتاه ترین شکل شعری بوده و در آن وزن و قافیه وجود ندارد . هایکو عاری از هرگونه آرایه و  آ رایش کلامی بوده و شاعران جاپان آنرا به ادبیات جهانی معرفی نموده اند  . نخستین هایکو ها (تانکا) دو هزار سال قبل با ۳۱ هجا سروده شده  و بعد ها هایکو ها با ۱۷ هجا ، با فلسفۀ ذن آمیخته شد  گستردگی و عمق  بیشتر یافت   .

 البته در ادبیات جهانی اگر نظر اندازیم ، به دیگر فرم های کوتاه شعری نیز برمیخوریم  به خصوص در زبان فارسی دری ، فرم های کوتاه شعری مانند دو بیتی یا رباعی یا تک بیتی و یا لندی در زبان پشتو  وجود دارد ولی هایکو شاید از کوتاه ترین شکل شعر باشد .

ادامه مطلب...
 
از فقر به الله پناه میبریم

از فقر به الله پناه میبریم

نوشته :    امین الدین  ( سعیدی- سعيد افغانی )

مـــدیــر مطالعـــات سـتراتـــیــــژیـــک افغان

ومسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لار-جرمنی
 
دوشنبه ۱۳ جدی ۱۳۸۹ - سوم جنوری ۲۰۱۱

امــیـن الـدیــن» سعـیـدی - سعید افـغــانی«
امــیـن الـدیــن» سعـیـدی - سعید افـغــانی«
اسلام دینی است معتدل و میانه روی بوده، تعلیمات ورهنمود های زیبا اش ، درهمه عرصه های زندگی انسان وبشریت بسوی ترقی وتعالی سوق ورهنمایی مینماید. از جمله رهنمود ی دین اسلام  در عرصه مالی است ، دین  اسلام پیروران خویش را برای مبارزه علیه فقر وریشه کن  ساختن فقر وجلوگیری از عطالت وبیکاری  منع نموده وکاسب را حبیب الله معرفی داشته است .

پیامبر صلی علیه وسلم در حدیثی  فرموده است :

 (  عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَأَنْ يَغْدُوَ أَحَدُكُمْ فَيَحْطِبَ عَلَى ظَهْرِهِ فَيَتَصَدَّقَ بِهِ وَيَسْتَغْنِيَ بِهِ مِنْ النَّاسِ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَسْأَلَ رَجُلًا أَعْطَاهُ أَوْ مَنَعَهُ ذَلِكَ فَإِنَّ الْيَدَ الْعُلْيَا أَفْضَلُ مِنْ الْيَدِ السُّفْلَى وَابْدَأْ بِمَنْ تَعُولُ)

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که او گفت: رسول الله صلی الله علیه وسلم را شنیدم که میگفت:
ادامه مطلب...
 
ابوریحان البیرونی
Image
  Abu Rayhan Mohammad Ibn Ahmad Biruni

قسمت هفتم 

مآخذ  سانسکریت بیرونی 

۲۶ نوامبر ۲۰۱۰ م 

تعداد سیاحانی که وقتاً فوقتاً با اهداف متنوع به هندوستان آمده و از آنچه در سر زمین مذکور دیده و شنیده اند و هم از گزارش های اقامت خویش در آن دیار به نسل های ما بعد معلوماتی بجا گذاشته اند - بسیار اند. اما در وجود بیرونی روح متجسس یک نفر سیاح دارای مرتبت فوق العاده بلند و دانشمندی باهم ترکیب گردیده بود.

غرض مسافرت البیرونی به هند فقط سیر و تماشا نبوده بلکه نشانه صادقانه ی در راه شناختن مردم آن و مطالعه آثار فرهنگی و علمی آنها بوده است. وی با همین هدفی که در نظر داشت زبان سانسکریت را که حامل شکوهی فرهنگ هندی است مسخر ساخت و در آثار مبسوطی که به زبان مذکور در انواع رشته ها و موضوعات نگاشته شده بود، مطالعات دقیق و مو شگافانه به عمل آورده و بلکه با انجام امر دشوار تری که عبارت از تشخیص انتقادی تصنیف های مذکور و انتقاد معلومات مندرجه ی علمی  آنها از طریق زبان عربی به آسیای باختری بوده است، کمر همت بربست.

ادامه مطلب...
 
اولین پیغمبر تـوحیدی؛ حضرت ابراهیـم (ع)!

اولین پیغمبر تـوحیدی؛ حضرت ابراهیـم (ع)!

تتبع و نگارش:  بـرهان الدین « سعیدی ـ سعید افغانی »

 عضو شورای علمی مرکز مطالعات استراتیژیک افغان

۳۱ ـ  ۱۰ ـ ۲۰۱۰ میلادی

حضرت  ابراهیـم « ع »  فرزند  آزر ، درعهد  پادشاهى  نمرود ،  در شهر « بابل » سرزمین بین النهرین  « میان د جله و فرات »  کشور کنونی  عراق ، در یک خانواده  « بت پرست » چشم  به  دنیا  گشوده است.

سوره الانعام ، ایه ۷۴ قران کریم :

وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً إِنِّي أَرَاكَ  وَقَوْمَكَ فِي  ضَلاَلٍ مُّبِينٍ  ﴿۷۴﴾  ترجمه :  و [ياد كن] هنگامى را كه ابراهيم به پدر خود آزر گفت آيا بتان را خدايان [خود] مى‏گيرى من همانا تو و قوم تو را در گمراهى آشكارى مى‏بينم « ۷۴»

حضرت ابراهيم  « ع  »  دو  پسرداشت، يكى حضرت اسماعيل « ع»  كه سلسله آن به عرب  حجاز و از آنطریق  به آخرین  پیغمبر زمان ؛ حضرت محمد« صلي‏الله‏ عليه‏ وسلّم‏ » میرسد.  و پسر ديگرش حضرت اسحاق « ع »  نام  داشت ، که سلسله وی به ترتیب به « بنی اسرائیل » از طـریق حضرت يعقوب « ع »  به حضرت  موسى « ع » و حضرت عيسى « ع »  میرسد .

ادامه مطلب...
 
ابوریحان البیرونی
Image
  Abu Rayhan Mohammad Ibn Ahmad Biruni

قسمت ششم

بیرونی او دسیمو جغرافیوی نومونه

۲۷ اکتوبر ۲۰۱۰ م

د منځنی آسیا مأخذو نه د ځایونو جغرافیو ي نومونو له پلوه ډیر غنی د ي، د لسمی عیسوی پیړی په لومړی نیمائی کی نار شاهی پخپل کتاب (تاریخ بخارا)کی د بخارا ښار دغه څو نومونه راوړ ي:

نو مو رژکات، مدینة السوفریه ( دمسگرانو ښار)، مدینة التجار، فاهیره. د زرافشان سیند او د هغه سیمی په رود زر او حرامکم سره یادیژی . د قره کول جهیل کله په برگین فرح او کله په سمچان سره بلل کیږی. نار شاهی شافیر کان ته افسانوی تسمیه یعنی شافیر کان، شاپور کم، یا په بل عبارت سره د شاپور کانال نوم ورکوی.

ادامه مطلب...
 
کلمات فارسی در وسط و آخر همزه ندارد

مولانا عبدالکبیر (فرخاری)

 ونکوور، کانادا ۲۶ - اکتوبر ۲۰۱۰

 کلمات فارسی در وسط و آخر همزه ندارد

مولانا عبدالکبیر (فرخاری)
مولانا عبدالکبیر (فرخاری)
آقای (عزیزی)!

امید است احتراماتم را بپذیرید.

    به استقبال از شما شعری را سرودم و شما اجازه دهید هرکس درمورد ابراز نظر کند. خود شعر از نظر ساخت و ریخت فکر کنم کم نظیر است و از پستی و بلندی مبرا.

ازنظر املایی درچند مورد نواقصی دیده میشود که شما آنهارا برجسته ساخته اید.

چون من به سواد انترنت آشنا نیستم و برادری درنگارش اشعار برایم مدد میرساند امید است فطورم را به دیده ی اغماض بنگرید.

ادامه مطلب...
 
بچه بازی یا لوط در اسلام

بچه بازی یا لوط در اسلام

امــیـن الـدیــن» سعـیـدی - سعید افـغــانی«
امــیـن الـدیــن» سعـیـدی - سعید افـغــانی«
تتبع ونګارش :

امین الدین «  سعـیـدی-  سعید افغانی »

مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان

ومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی

بچه بازی ، لواط  یا هم جنس بازی که در کشور ما بنام بچه بازی شهرت دارد ، به عمل شنیع ګفته میشود که مرد با مرد روابط جنسی بر قرار می نماید.

همچنان  بچه بازی به اصطلاحات  ( لواط ، پدوفیلیا- سؤ استفاده جنسی از اطفال  ،‌ بچه بازی ، Pedophilia، گی ، ( Gay ) نیز  معروف است  .وعملیه شنیع دیګری که   قربت جنسی  دختر با دختر  صورت میګیرد ،بنام  سحق (هم‌جنس بازي  زن با زن) ، (  Lesbianism)  معروف میباشد.

دین مقدس اسلام پیروان خویش را به شدت تام واضح واشکار ازین انحرافات اخلاقی وشنیع وغیر انسانی  منع فرموده است.  وعاملین آنرا  به اشد  عقاب  مجازات سنګینی وعده داده است .

بچه بازی از فهم  روانشناسی یکی از  انحراف جنسی تعریف ګردیده است. این عمل را برخلاف  فطرت میشمارد.

ادامه مطلب...
 
<< شروع < قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعد > پایان >>

صفحه 71 - 80 از 152
 

مؤسس و مسؤول
سایت
محمد مهدی بشیر

سال تأسیس

۴ میزان ۱۳۸۶

  خورشیدی

26  سپتامبر 2007

  میلادی

Tel:0031644388706

spacer

spacer