۲۴ ساعت

06 دسامبر
۱ دیدگاه

( آرتروز مفصل زانو ) KNEE.OSTEO.ARTTHRITIS 

تاریخ نشر سه شنبه ۱۵ قوس ۱۴۰۱– ششم  دسامبر  ۲۰۲۲ هالند


آرتروز مفصل زانو عبارت از یک نوع مرضیست که با شروع تدریجی و سیر دوامدار مزمن خود باعث یک سلسله تخریبات و ساییدگی در سطح مفصل زانو می شود.

که آهسته آهسته باعث بروز یک اندازه درد و محدودیت حرکات مفصل زانو  می گردد که فاصله استخوانی را در ساحه آرتروز شده به هم نزدیکتر می گرداند و یک اندازه برجستگی های خورد عضمی را بوجود می آورد.
و هرقدریکه غضروف مفصلی زانو از بین رفته باشد به همان اندازه تغییرات شکلی را بیشتر سبب می گردد و در صورتیکه در این حالت تداوی مناسب نگردد؛غضروف مفصلی،بافت های مفصلی که در اطراف مفصل قرار دارد کپسول مفصلی و پرده ایکه مایع سینویال در آن قرار دارد همه متضرر می گردد.
نتیجتاً باعث درد،تورم،سرخی و گرم شدن مفصل زانو می شود،که تدریجاً مریض در همچو حالات یک اندازه محدودیت در حرکت دادن مفصل زانوی خود احساس می کند.
و در صورت عدم تداوی مناسب وضع مفصل زانو خراب شده و حتی در هنگام نشستن مجبور میشود که پای خود را به حالت دراز قرار دهد،تا مانع درد گردد.

علل و اسباب مریضی آرتروز مفصل زانو:
در جمله اسباب و علل این مرض اولاً سن بالای ۴۰ تا ۵۰ سالگی واقعات آنرا تشکیل میدهد.
بعداً روماتیت آرترایت،مرض نقرص،HYPER URICEMIA ،مرض شکر،صدمات سابقه در مفصل زانو،کوه نوردی التهابات مفصلی ایکه مضمن باشد،افزایش وزن که در هر ۵kg افزایش از ۱۰% تا ۲۰% عمر مفصل زانو کم میسازد،ضمناً پوشیدن بوت های کُری بلند را هم میتوانیم یاد آور شویم.
نوت:
کاهش وزن،نشستن به دو زانو،چهار زانو؛که بهتر است در خانه،مجالس،محل کار و محافل از چوکی استفاده گردد ضمناً در هنگام ادای نماز های پنجگانه در صورتیکه احساس درد و مشکلات مفصلی احساس نماید،بهتر است که نماز خود را بالای چوکی نشسته و رکوع و سجود را اجرا نماید.
زیرا حرکات پی در پی در مفصل مأوف و تخریب شده صدمه بیشتر وارد میسازد.
نقطه مهم دیگر اینکه:نشستن های طولانی،ایستاده ماندن های طولانی نیز باعث صدمه زیاد به مفصل زانو می گردد.
هنگامیکه در خارج از منزل میباشید بهتر است از قسمت های هموار سرک استفاده نمائید و بهتر است در همچو حالات از لفت کار گرفته شود.
از پوشیدن بوت های تنگ و کُری بلند خصوصاً طبقه خانم ها جداً اجتناب نمایند.
نقطه مهم دیگر اینکه از خوردن غذاهای محرک که باعث درد مفصلی میگردد جلوگیری نمائید.
در رژیم غذایی یومیه خود از ماهی که آنهم از نوع چرب آن میباشد استفاده گردد.
همچنان از چهار مغز،بادام،پسته،کاجو و از سبزیجات:کرم،گلپی،پروگلی،افاکادو،سیر دانه های سویا و انواع توت،گیلاس،آلوبالو و چای سبز به اندازه کافی در رژیم غذایی خود بگنجانید.
همچنان نوشیدن یک گیلاس شیر کم چرب در وقت خواب شبانه گرفته شود که نتیجه خوب دارد ضمناً یک اندازه زرد چوبه و زنجبیل را که این دو خاصیت ضد التهابی و ضد درد را نیز دارا میباشد،در برنانه غذایی خود داخل نمائید.
همچنان برنامه های سپورتی یومیه و پیاده روی ها خود را در هفته ۲ تا ۳ روز بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه هرگز فراموش ننمائید.
در قسمت تداوی امروز از طب سوزنی(ACOPUNCTURE)و فیزیوتراپی میتوانید استفاده نمائید.
ضمناً از پوماد های ضد درد و ضد التهاب مانند: VOLTAREN EMULGEL و DENCORUB GOL و همچنان از تابلیت های ۱۰۰۰mg و ۱۵۰۰mg ی GLOCUSE AMINE و PANADOL OSTEO  و همچنان روغن ماهی نیز میتوانید استفاده نمائید.
ضمناً یک سلسله بنداژهای مخصوص مفصل زانو که بعضاً مقناطیسی هم میباشند استفاده می شود به شرطیکه بطور دائمی نباشد و صرف زمانیکه از منزل خارج می شوید استفاده گردد در وقت استراحت استفاده نگردد.
در قسمت تداوی زیادتر از کورتیزون ها و دیگر انواع کورتیکو استروئید ها استفاده می شود،البته با مشوره طبیب معالج.
همچنان از تزریق کورتیزون ها در داخل مفصل زانو و یا تزریق ژل ها در مفصل زانو نیز کار گرفته میشود.
در صورتیکه با انجام این احتمامات و تداوی بازهم درد مفصل و محدودیت و حرکات مفصل بهبود حاصل نکرد و مشکلات زیادی را بوجود آورد.
از جراحی مفصل زانو استفاده میگردد که در این صورت مفصل زانو کاملاً تعویض می گردد،که این عملیه را بنام؛TOTAL KNEE REPLACEMENT،یاد می کنند.

به امید صحت و سلامتی هر چه بیشتر شما!

با احترام:
داکتر علیشاه جوانشیر_متخصص امراض داخله سدنی_آسترالیا.

 

یک پاسخ به “( آرتروز مفصل زانو ) KNEE.OSTEO.ARTTHRITIS ”

  1. admin گفت:

    جهانی سپاس از معلومات عالی و مفید جناب محترم داکتر علیشاه جوانشیر. به آرزوی سلامتی و عمر طولانی شان. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما