۲۴ ساعت

29 نوامبر
۱ دیدگاه

اوستیوپوروزیس (Osteoporosis )

تاریخ نشر سه شنبه هشتم  قوس ۱۴۰۱–  ۲۹ نوامبر  ۲۰۲۲ هالند

اوستیوپروزیس مرضیست که در آن خاصیت تراکم، و توان استخوانی نزد مریض کم می گردد.

ودر نتیجه استخوان های وجود با کوچکترین ضربه می شکند.

نواحی از بدن که زیادتر در معرض شکستن قرارمیگیرند،عبارت اند از: مهره های ستون فقرات، کمر، لگن خاصره، ران ها، مهره های گردن، قبرغه ها ومچ دست ها می باشند.

این مرض به صورت تدریجی نزد مریض مصاب پیشرفت نموده و کدام علامت و اعراض سریری مشخص از خود نشان نمی دهد:تا زمانیکه تصادفاً نزد مریض کدام شکستگی استخوانی تولید شده باشد.

نوت: استخوان ها به صورت نورمال یک بافت زنده و دارای رگ های خونی و سلول های زنده میباشند که از باعث همین خاصیت خود میتوانند خود را دوباره ترمیم نمایند. بافت های همه استخوان ها در دوران خورد سالی از یک خاصیت مهم ارتجاعی برخوردار میباشند و از همین باعث است که تحمل فشارهای زیاد را دارا میباشند.

این خاصیت مهم استخوانی از شروع تولد تا سن ۲۰ سالگی به عین قدرت و توانایی اولیه خود باقی می مانند.

نکته مهم اینکه در سنین خورد سالی و شروع جوانی ساخته شدن استخوان ها نسبت به جذب آن ها بیشتر می باشد، اما بعد از سن ۲۰ سالگی موضوع برعکس شده به عوض اینکه استخوان ها ساخته شود بیشتر توسط وجود جذب می گردند.

اما عملیه ساخته شدن استخوانی کاملاً متوقف نگردیده صرف یک اندازه از قدرت و توانایی عملیه ساخته شدن محدود می گردد که در این مورد موضوع هورمون های داخلی بدن در قسمت جذب و تولید مدوام استخوان نزد مریض رول مهم را بازی می کند.

هورمون های که در ارتباط این موضوع ذیدخل میباشند عبارت اند از: هورمون های enoretsotseT و هورمون  enoretsegorP میباشند.

مرض اوستیوپروزیس امروز یکی از شایع ترین موضوع اجتماعات بشری را در سراسر جهان پهناور تشکیل داده است.

که زیادتر طبقه اناث و کمتر طبقه ذکور را تحت شعاع خود قرار داده است،که رول و روند آن در نزد طبقه اناث بعد از سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی شروع میشود.

سبب و عوامیلی که باعث بوجود آوردن این مرض می گردد، قرار ذیل میباشند: کم کاری غده جنسی، روماتیت آرترایت، پرکاری غده تیرواید،هیپارین،ادویه های ادرار آور مانند: لازیکس،فورزماید،دندان های التهابی، باربیتورایت ها، کهولت سن بالای ۶۰، موضوع ژنیتیک، الکول،سیگرت، کمبود کلسیم و ویتامینD، ولادت های پی در پی ، سرطان پروستات و سینه و بلآخره توقف هورمان های enoretsegorP را میتوانیم یادآورشویم.

تشخیص این مرض زیادتر از روی معاینات لابراتواری خون خصوصاً کمبود کلسیم و ویتامینD و مشاهده عکس رادیوگرافی، ساده بدست می آید.

یادداشت: با روش های بسیار ساده میتوانید خود را از خطر پوکی استخوان در امان داشته باشید.

بهترین منبع کلسیم، ویتامینD و مواد پروتینی که از آن روزمره استفاده شوند، عبارت اند از: شیر، ماست، پنیر که همه از نوع کم چرب باشند، ضمناً هفته ۲ تا ۳ عدد تخم مرغ، خوردن غذاهای دریایی خصوصاً ماهی،استفاده زیاد از حبوبات و سبزیجات تازه که برگ های کلان و رنگ سبز دارند، ++شلغم،زردک،جواری،لبلبو،جعفری، و از میوجات:کینو،انگور،انار،آلوبالو-گیلاس،سترابوری،زردآلو،انجیر از نوع تازه و خشک آن،کشمش،خرما،توت و انواع آن نیز استفاده شود.

ضمناً در سریال های که از طرف صبح گرفته میشوندف همه آنها دارای مقدار کافی کلسیم،مگنیزیم،پتاشیم،آهن و همه انواع ویتامین های مفید میباشند،در برنامه خود بگنجانید.

البته رول شعاع آفتاب در قسمت جذب ویتامین۳D را هرگز فراموش ننمائید.

کهن سالانیکه زیادتر مصاب این مرض می گردند، کیتوانند از کپسول های IU 0001، ویتامینD نیز استفاده نماید.

درصورتیکه معاینات لابراتواری مقدار ویتامینD بسیار کم باشد، برای وقایه از شکسته شدن حتی خودبخود استخوان ها حتی زرقیات ویتامینD هم توصیه می شود، در بطن مریض.

در قسمت تداویی مرض: بعد از تشخیص هرقدریکه زود هنگام و عاجل اقدام گردد به همان اندازه از پیش رفت و انزار بعدی مرض جلوگیری می شود.

با احترام:
داکتر علیشاه جوانشیر،متخصص امراض داخله_سدنی_آسترالیا

 

یک پاسخ به “اوستیوپوروزیس (Osteoporosis )”

  1. admin گفت:

    درود به جناب محترم داکتر علیشاه جوانشیر و تشکر از معلومات عالی ، مفید و ازنده تان . مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما