۲۴ ساعت

21 سپتامبر
۲دیدگاه

صاحبدل قلم فرسا

تاریخ نشر چهار شنبه ۳۰ سنبله ۱۴۰۱– ۲۱ سپتامبر  ۲۰۲۲ هالند


کیست شهرانى؟ قلم فرساى ما

همدل و هم فکر و هم سوداى ما

جُلد جُلد هر کتابش میدهد

عطر از فرهنگ بى همتا ى ما

نا خداى قائق ما در علوم

گه غواص پخته در دریاى ما

گه تراشید صورت غمدیده را

تا بکاهد غصه از دلهاى ما

گه مدرس بُود بر نسل جوان

تا نگردد بى هنر فر داى ما
(ظفر)

صاحب دِل قلم فرسا که طول عمرش را صرف پژ وهش و نگارش نموده و غناى معنوى را بر مادیات نا پایدار دنیابر تر شمرده و با قلم و کاغذ در سراى صفا و صمیمیت بر پلاس قناعت در احیاى زبان و فرهنگ مردمش پیوسته کوشیده است و با نوشتن ده ها اثر بکر رسالت فرهنگى اش را به اتمام رسانده است.
پرو فیسور داکتر عنایت الله شهرانی نویسنده چیره دست کشور در هشتم قوس سال ۱۳۲۱ خورشیدی در قریه شهران ولسوالی خاش ولایت بدخشان افغانستان دیده به جهان گشوده ، وی فرزند دانشمند گرامی و آموزگارشاد روان الحاج عباد الله شهرانی میباشد که اولین مربی پرو فیسور عنایت الله شهرانی بشمار میرود.
دوکتور شهرانی تحصیلات آغزین را  در بدخشان در مکتب معروف ( خاش) ؛ دوره ثانوی را در مکتب ابن سینای کابل و لیسه را در دار المعلمین کابل بپایان رسانیده و در سال ۱۹۶۲میلادی شامل دانشکده تعلیم و تربیه دانشگاه کابل گردیده و بعد از فراغت مدتی را در دارالمعلمین کابل بحیث استا د ایفای وظیفه نموده است.و همزمان با آن کورس ما فوق لیسانس را بسر پرستی وزارت معارف وقت فرا گرفته است و پس از فراغت ازین پرو گرام که همه مضا مین آن از روانشناسی بحث میکرد دو سال دیگر را عملا با محصلین در خصوص حل مشکلات روانی مو فقانه بکار گماشته شد .
در سال ۱۹۷۱میلادی ازدواج نمود و محصول آنم ۴ فرزند است که یک دختر و سه پسر میباشد دو کتورشهرانی در همین سال با برازنده گی که داشت در فا کولته تعلیم و تر بیه بحیث اسستانت پذیرفته شد و در سال۱۹۷۶ میلادی بعد از بدست اوردن بورس ( فولبرایت) باز هم از طریق رقابت از میان استادان انتخاب و دردانشگاه اروزینای امریکا غرض تحصیل دوره ماستری عازم ایالات متحده امریکا میشود و در سال ۱۹۷۸ موفقانه دوره ماستری را بپایان میرساند.
در دوران هجرت در سال ۱۹۸۱-۱۹۸۲در دانشگاه پشاور منحیث استاد در بخش مطا لعات اسیای مر کزی به وظیفه گماشته میشود و در نیمه سال ۱۹۸۲ میلادی با فا میل اش به ایالت ارو زونیای امریکا هجرت مینماید ودر سال ۱۹۸۳ شامل دانشگاه ارو زونا می گردد و بعد از سه سال مو فقانه دوکتورای خویشرا در رشته تعلیم وتر بیه اخذ مینماید.
در سال ۱۹۹۰با اعضای فا میل دو باره به پاکستان بر میگردد و علاوه با همکاری با سازمانهای مجاهدین عضو رابطه عالم اسلامی میگردد و و ظیفه مستشاریت تعلیمی را بدوش میگیرد و همزمان با ان بحیث استاد دردانشگاه بی المللی اسلامی اسلام اباد به تدریس مصروف میشود و در سال ۱۹۹۲ بحیث پرو فیسور و رئیس بخش مطا لعات اسیا ی مر کزی در دانشگاه مذکور پذیرفته میشود .
در سال ۱۹۹۵ دوکتور شهرانی با فامیلش دو باره به ایا لات متحده امریکا بر میگردد و تا کنون درین کشور به تا لیفاتش ادامه میدهد .
دوکتور شهرانی بتاریخ ۲۶ نوامبر سال ۲۰۰۰ میلادی بحیث رئیس عمومی اتحادیه سراسری هنر مندان افغانستان با اکثریت قاطع انتخاب میگردد
اثار دوکتور عنایت شهرانی قرار ذیل است
– هنر در افغانستان
– اصول تدریس هنر
– امثال و حکم فارسی
– لغات مستعمل در لهجه دری بدخشان
– امثال و حکم پشتو
– فلک های کهسار
– گور اوغلی داستانهای حماسی تر کستان
– دو بیتی های تا جکی تعلیم و تر بیه هنر در افغانستان
– ارزیابی امتحانات هنر در مکاتب امریکا
– تاریخچه مختصر هنر در افغانستان
– بزم تاجک ره اورد سفر تاجکستان
– و صد ها مطالب دیگر

عمرش دراز باد و عافیتش مستدام باد

نذیر ظفر

 

۲ پاسخ به “صاحبدل قلم فرسا”

  1. admin گفت:

    محترم ظفر عزیز تشکر از نوشته شما ،سلامتی و موفقیت های بیشتر جناب پروفیسور شهرانی را خواهانم. مهدی بشیر

  2. نذير ظفر گفت:

    از سرور معزز جناب مهدى جان بشیر هروى و زحمات فرهنگى شان اظهار سپاس میکنم که پیوسته در احیاى زبان و فرهنگ عمرى خسته گى نا پذیر فعالیت دارند و عمر شان دراز باد

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما