۲۴ ساعت

06 می
۱ دیدگاه

نیم نگاهی به گفتگوی رایس ویلسون …

تاریخ  نشر پنجشنبه ۱۶ ثور  ۱۴۰۰ – ۶ می ۲۰۲۱ هالند

چند روز پیش تلویزیون طلوع نیوز گفتگوی با سرپرست سفارت  امریکا در افغانستان داشت که آقای لطف الله نجفی زاده پرسش های سختی را از آقای رایس ویلسون پرسیدند که پاسخ های ناروشن آقای سفیر توجه من را بخود جلب کرد و خواستم نکته نظر های مهم آنرا برجسته ساخته و به موشگافی بگیرم.

آقای رایس ویلسون :  امریکا افتخار دارد که ماموریت نظامی خود در افغانستان را پس از ۲۰ سال مسوولانه پایان میدهد. ایشان فرمودند که امریکا پول هنگفت را در افغانستان هزینه کرده و در نتیجه آن زنده گی مردم بهتر گردیده و کشور رو به پیشرفت و توسعه روان است.

من نمیدانم چگونه آقای ویلسون چنین افتخار میکند که هم اکنون بالای ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط ناداری زنده گی مینمایند و کشت مواد مخدر و صادرات آن به بالاترین سطح رسیده است و جنگ و بدبختی دامنگیر همه افغانستان شده است و هر روز صد ها فرد ملکی و نظامی کشته میشوند و دهشت افگنان هر روز دارند قدرتمندتر میشوند.  آقای سفیر مقایسه بیرون شدن نیروهای امریکایی به مانند بیرون شدن قشون سرخ  را نادرست خواند و پاسخ فکاهه مانند داد و یادآور شد. ما خود تصمیم گرفتیم که از افغانستان بیرون شوییم مگر قشون سرخ در جنگ افغانستان شکست خورد و مجبور به ترک افغانستان شد. آقای سفیر مگر شما فکر میکند، همه نادان اند و درک از وضعیت نظامی شما در برابر یک گروه کوچک دهشت افگن در افغانستان ندارند ؟ آقای ویلسون برای افغانستانی ها و مردم جهان آفتاب وار آشکار است که شما در جنگ با دهشت افگنان در افغانستان شکست خوردید و برای پوشاندن آن، فرار را از افغانستان بر قرار ترجیج دادید و راه گریز جستجو دارید.

آقای رایس ویلسون درمورد پرسش  چگونه گی کمک های  وعده شده سالانه ۴٫۱میلیارد دالری به نیروهای نظامی کشور  که از طرف خبرنگار پرسیده شده بود را پاسخ نداد و تصمیم گیری در این مورد را به واشنگتن محول ساخت. در ضمن پرسش های در مورد قرارداد امنیتی کابل واشنگتن پسا بیرون شدن، روابط طالبان با القاعده مطرح شد که ایشان همچنان پاسخ های ناروشن دادند و هر بار که در برابر پرسش ها کم می آورد، میگفت: این در حیطه صلاحیت کاری من نیست و تصمیم در باره آن در واشنگتن ( سیاسی  و پنتاگون( نظامی ) گرفته میشود. در کل درست فهمیده نشد که امریکا پسا بیرون کردن نیروهای نظامی خود با افغانستان چگونه رابطه را در نظر دارد و برقرار مینماید؟!! چون ترس آن میرود که آنها پس از بیرون ساختن نیروهای نظامی شان، نماینده گی های سیاسی شانرا هم بسته نمایند. این را بخاطر یادآور شدم که خبرنگار طلوع نیوز پرسش را از سفیر ویلسون پرسید و گفت : گپهای شنیده میشود که سفارت انگلیس در نظر دارد تا سفارت خود در کابل را ببندد ، آیا شما در اینمورد چیزی میدانید؟ سفیر امریکا تلویحن گفت که ما رایزنی های با کشور های متحد خود داریم ولی نخواست روشنی بیشتر باندازد. اگر غربیها چنین اشتباه را انجام دهند، افغانستان وضعیت پسا پیروزی مجاهدین را در پی خواهد داشت. چون آن زمان کشورهای غربی یکی پس دیگر دروازه سفارت خانه های شان بستند و کشور و مردم  افغانستانرا تنها گذاشتند که ما گرفتار جنگ های خانماسوز شدیم.

در پایان باید بدانیم که امریکا و ناتو بخاطر برقراری صلح در افغانستان نیامده بودند،بلکه آنها برای پیشبرد اهداف راهبردی همانا برهم زدن اوضاع در کشورهای آسیایی مرکزی و چین و روسیه و ایران به افغانستان لشکرکشی کردند. بدبختانه  در۲۰ سال نتنها به کدام زیر ساخت های بنیادین دست پیدا نکردیم، بلکه  اوضاع اقتصادی سیاسی کشور ما  روز به روز بدتر شد. پس تنها راه حل که میتوان اوضاع کشور را از ناهنجاری اقتصادی ،سیاسی ،نظامی پسا بیرون شدن نیروهای امریکایی و ناتو رهایی بخشید:

یک: نگاه به ظرفیت های درون کشور در بخش های گونه گون بویژه اقتصادی و نظامی

دوم : کار و تلاش مشترک و صادقانه سیاسیون

سوم : همبستگی و همدیگر پذیری

سید اکرام الدین  طاهری

آگاه روابط بین الملل

 

یک پاسخ به “نیم نگاهی به گفتگوی رایس ویلسون …”

  1. admin گفت:

    دوست محترم جناب آقای طاهری ، جهان سپاس از اینکه واقعیت های را با خواننده گان سایت ۲۴ ساعت و فیسبوک های آن شریک ساختید. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما