۲۴ ساعت

29 ژانویه
۱ دیدگاه

کبد LIVER

تاریخ  نشر  جمعه دهم  دلو   ۱۳۹۹ –  ۲۹ جنوری ۲۰۲۱ هالند

کبد یکی از جمله مهمترین عضو بزرگ داخلی وجود انسان میباشد که در قسمت زیر قبرغها و حجاب عاجز قرار دارد.

مردم عوام آن را جگر هم می‌گویند و یکی از نشانه‌های قدرت و عظمت خداوند توانا میباشد که در حدود ۵۰۰ وظیفه نهایت مهم و با ارزش حیاتی را دائما بدون وقفه عهده دار میباشد.

از جمله وظایف مهم می‌توان تصفیه خون، تولید صفرا و تولید یک نوع قند بنام گلیکوژن را یاد آور شویم.

کبد یک عضو سم زدای بوده و مانند یک فابریکه بزرگ شیمایی وظایف متعددی را اجرا مینماید مانند: مواد سمی و مضره ایکه توسط خوردن غذاها گرفته می‌شود آن را تصفیه نموده‌ و مواد مضره آن را از بدن دفع می‌نماید.

وظیفه دیگر آن تولید یک نوع مایع به نام  صفرا میباشد، که آنرا افراز می‌نماید که در یک کیسه مخصوص بنام کیسه صفرا ذخیره میگردد که برای تجزیه و خورد کردن‌ چربی‌ها به اسیدهای چرب و هظم نمودن غذا ها از آن کار گرفته می‌شود.

وظیفه دیگر آن اینست که مواد قندی و نشایستوی را به گلیکوژن آهن را قسم فیریتیبتین و ویتامین B12را در خود ذخیره می‌کند.

یکی از وظایف مهم دیگر کبد، دفع نمودن بلیروبین خون میباشد. در صورت که اگر این ماده از خون دفع نگردد مریض یکنوع احساس خارش‌ در سراسر وجود مینماید و امکان دارد که به مرض زردی یا ( یرقان) مبتلا گردد.

از جمله وظایف مهم دیگر کبد این است که یک لیتر خون را در ظرف مدت یک دقیقه فلتر مینماید. ضمنا کبد باعث لخته شدن خون در واقعات ترافیکی و سایر جروحات میگردد. کبد یک سلسله انزایم های مخصوص و پروتئین های را از خود ترشح مکند که مهمترین آنها عبارتند از SGPTوSGOT والکالین فسفتاز میباشد. ضمنا کبد تنظیم کننده یک سلسله اسید آمینه های مهم در سیستم دوران خون میباشد و دائما آمونیاک را به یوره تبدیل و از طریق کلیه ها توسط ادرار به خارج اطراح می‌کند.

نوت: یک کبد سالم قادر است که ٪۱۰۰ مواد مضره باکتریایی و ویروسی را قبل از آنکه داخل دوران خون گردد از بین ببرد، و همچنین دارای قدرت بازسازی و ترمیم فوق‌العاده را دارا میباشد حتی در صورتی که ٪۷۰ ویا بیشتر از آن سلول‌هایش از بین رفته باشد باز هم به قدرت خداوند توانا قادر میباشد که وظایف مربوط خویش را ادامه دهد و خود را دوباره ترمیم نماید. لیکن کبد با افزایش سن در بین ۶۰ تا ۶۵ سال و بالا تر از آن یک اندازه وظایف آن بطی تر میگردد خصوصآ اگر شخص دایم الخمر و الکلی باشد، ویا از مواد مخدره استفاده نموده باشد واقعات امراض کبدی بیشتر نزد آنها به ملاحظه می‌رسد.

ضمنا افرادی که در معاینه خون سویه کلسترول و تری گلیسراید بلند داشته باشند و یا مصاب مرض شکر هستند و ضمنا اضافه وزن و هیچ نوع فعالیت های فیزیکی و سپورتی ندارند و رژیم مناسب غذایی را مدنظر نمی‌گیرند واقعات امراض کبدی نزد آنها بیشتر به ملاحظه می‌رسد این در صورت است که در معاینات خون اکثرأ تست های کبدی از حالت نورمال بلند مباشد ضمنا در XRAYاکثرا در حدود ٪۷۵ کبد چرب آشکارا میباشد. در صورت که تداوی اساسی خود را ننماید تدریجا باعث بروز یک سلسله امراض وخیم کبدی مانند سیروز که در حقیقت یک آسیب و صدمه‌ دائمی را در کبد به وجود آورد که که سلول‌های کبدی مصاب یک التهاب شدید میگرند پرانشیم کبد یک ضایعه غیر قابل بر گشت را بخود میگرد که آزار نهایت خراب دارد، ضمنا سرطان های کبدی و هپاتیت های نوع C وB را میتوان یاد آور شویم.

با احترام داکتر علیشاه جوانشیر

متخصص امراض داخله – سیدنی آسترالیا

 

یک پاسخ به “کبد LIVER”

  1. admin گفت:

    جناب محترم داکتر علیشاه جوانشیر ، تشکر از معلومات عالی تان.
    مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما