۲۴ ساعت

19 سپتامبر
۲دیدگاه

نوشته‌ی کوتاه در مورد پوهنوال داکتر سید …

تاریخ نشر شنبه  ۲۹ سنبله  ۱۳۹۹ – ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰ هالند

شنیده ام که برخی از دوستان فرهنگی اعم از شاعر و نویسنده گان سابقه دار و جوان به مناسبت شصت و سومین سالگرد عالم و دانشمند بزرگ، زبان شناس زبان فارسی دری و ازبیکی، تیوری پرداز، منتقد ادبی، شاعر ذوالسانین پوهنوال داکتر استاد محمد عالم لبیب را تجلیل مینما یند.

خواستم من نیز چون با این دانشمند نستوه از نیم قرن به اینسو آشنایی دارم و همیشه از مظهر علمی و ادبی شان چه زمانیکه در کشور عزیز بودم و یا اینکه امروز در خارج بسر می برم استفاده برده و منحیث شاگرد از ایشان آموخته ام.
بناْ ضمن مبارکباد از سالگرد تولد استاد، متذکر میشوم که مقام فضل و تبهر پوهنوال  استاد محمد عالم لبیب در شعر به زبانهای فارسی دری و ازبیکی آشکار است.
استاد در سرودن اشعار چه به زبان ازبیکی و چه به زبان فارسی دری دسترس کامل دارد. و سروده های ایشان همه دارای محتوای عمیق و پُر از معانی بکر و زیباست.
اشعار استاد در زبان دری شیوه سبک هندی را داشته و به سبک حضرت ابوالمعانی بیدل شعر می سراید. و در اشعار ازبیکی به امیر علی شیر نوایی، سلطان حسین بایقرا، بابر، فضولی،‌ سکاکی وغیره نظر دارد. پوهنوال داکتر استاد لبیب به سرودن اشعار نیمایی نیز دست یازیده و به نیکویی از سرودن آن به در آمده است. 
پوهنوال  استاد لبیب در استخراج ماده تاریخ به حساب ابجد در سروده های خود چون استادان متقدم این فن استاد است. و در سرودن اشعار در بحر طویل که سرودن آن خیلی ها مشکل است یک سر و تنه از دیگران بالاست.
باید علاوه کرد شهرت و نام پوهنوال استاد لبیب همچنانی که در داخل کشور در میان شاعران و نویسنده گان و قلم بدستان نام آشناست، همچنان شهرت و نام او در کشور های خارج از مرز چون ازبیکستان، تاجکستان و ترکیه نیز شناخته شده است.
استاد لبیب انسان قانع، بی مدعا و در پایمردی و وفا و سخاوت چنان چون کوه هندوکش و البرز استوار است.
استاد لبیب شاگردان زیادی در عرصه تعلیم و تربیه و شعر و شاعری پروریده که امروز بسیاری از آنان صاحب نام و نشان اند.
من یکبار دیگر سالگره استاد دانشمند پوهنوال لبیب را به ایشان تبریک گفته و سعادت، سلامتی و بهروزی شانرا از بارگاه رب العزت استدعا دارم.
با احترام فایقه
محمد اسحاق ثنا
ونکوور – کانادا 
 

۲ پاسخ به “نوشته‌ی کوتاه در مورد پوهنوال داکتر سید …”

  1. admin گفت:

    بنده شصت و سومین سالگرد تولد پوهنوال داکتر استاد محمد عالم لبیب عالم و دانشمند بزرگ، زبان شناسی  فارسی دری و ازبیکی را تبریک عرض نموده سلامتی شانرا آرزو میکنم .
    تشکر از محترم استاد محمد اسحاق ثنا. مهدی بشیر

  2. من هم به نوبه خویش سالگرد استاد لبیب را تبریک و تهنیت می گویم . آرزومندم صحت شان خوب باشد . و عمر طولانی داشته باشند و برای استاد ثنا تهنیت می فرستم که از این روز یاداوری نمودند دست شان درد نکند

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما