۲۴ ساعت

20 اکتبر
۱ دیدگاه

مصاحبۀ در بارۀ ترور جنرال رازق اچکزی

تاریخ نشر شنبه   ۲۸ میزان  ۱۳۹۷ – ۲۰ اکتوبر   ۲۰۱۸–  هالند

مصاحبۀ  محترم محمد حیدر اختر

در بارۀ ترور جنرال رازق اچکزی

با محترم نصیرمهرین

***********************************************

با عرض معذرت نسبت ازدیاد مطالب این مصاحبه که دیروز برایم رسیده بود نتوانستم نشر کنم ، اینک آنرا تقدیم عزیزان مینمایم :

امروز از طریق رسانه های جمعی اطلاع یافتیم که  جنرال عبدالرازق اچکزی قوماندن امنیه  ولایت قندهار که یکی از دشمنان سرسخت  وتاثیر گذار طالب و تروریزیم در افغانستان بود درمقام ولایت توسط یکی از بادی گارد های والی قندهار به شهادت رسیده است. جهت  معلومات بیشتر دراین زمینه خواستیم به صورت عاجل مصاحبه مختصری داشته باشیم با محترم محمد نصیر مهرین  نویسنده و پژوهشکر شناخته شده  افغانستان  .

***************************************

  • محمد حیدراختر

محترم نصیر مهرین آرزو دارم با یک پرسش واینکه طالبان جنرال عبدالرازق قوماندان امنیۀ قندهار را کشتند، نظرتان را در بارۀ این موضوع جویا شوم.

  • نصیرمهرین

فکر میکنم حدود ده بار دیگر نیز کوشش های صورت گرفته بود که او را بکشند. سر انجام او را با سازماندهی دقیق ترکشتند. چهرۀ شناخته شده یی را درنظر آوریم  که دلیل تصمیم  کشتن او را میتوانم بگویم هموطنان ما در داخل وخارج به زودی دریافته اند. در این زمینه چند نکته را از حافظۀ جمعی چند سال اخیر در نظر داشته باشیم.

  • او در هنگامی که حکومتگران مانع مبارزه با طالبان میشدند، در برابر طالبان قاطعانه موضع مخالفت آمیز گرفت و در موضعگیری خویش تا جایی پیش رفت که آشکارا از کشتن اسیران طالب و زنده نماندن آنها از طرف نیروهای تحت امرش سخن گفت.
  • سالها پیش که در سرحد چمن (پوستۀ سرحدی میان پاکستان وافغانستان) ایفای وظیفه مینمود، آگاهی داشت که طالبان در چارچوب برنامه های پاکستان، برای دسترسی به قندهار برنامۀ جدی دارند. ازینرو همراه با یارانی که در قندهار داشت، مخالفت او شکل جدی تر میگرفت.
  • نکتۀ دیگر اینکه او زندان دیدۀ دورۀ سیاهتر طالبان و از زندان طالبان گریخته بود. برخی از اعضای خانواده اش را طالبان به قتل رسانیده بودند.

پس وقتی به قندهارآمد و به عنوان قوماندان نیروی امنیتی تعیین شد، در راستای برداشت های خویش از برنامۀ پاکستان- طالبان، فعالتر گردید. خونریزی های تروریستی طالبان در قندهار وحومه، وفا به عهد وظیفه یی وتبارز یافتن به عنوان چهرۀ شاخص فعالیت های ضد تروریستی و تأمین کنندۀ امنیت، ادامۀ موضعگیری او را شکل میداد.

و این موضعگیری در حالی بود که اندک، اندک، افواهات وشایعات مبنی بر همکاری حکومتگران با طالبان به افشأ واقعیت ها وحقایق رسید.

جنرال رازق  که  جنایات روزمرۀ طالبان را می نگریست و از موضعگیری های حکومتگران آگاهی حاصل می نمود، در واقع درمیان دو راه بود:

یک، ادامۀ مبارزه با تروریست ها.

دو، مانند بسا خائنان دیگر، تمکین وتسلیم به سیاست های حکومت مبنی بر عدم مبارزه با طالبان، بلکه تقویۀ آنها و سپردن تدریجی مناطق به آنها.

اما او راه نخست را ادامه داد. شما نیز مانند بسا هموطنان ما که سیاست حکومت کرزی واشرف غنی را تعقیب نموده اید، حتمن به این موضوع اذعان دارید که در جریان شکل گیری جناح های مختلف پس از شروع حکومت حامد کرزی، عامل قومی، قبیله یی مذهبی  و زبانی، مهر ونشان بسیار برجسته دارد. حلقات مدافع طالبان در حکومت وبیرون حکومت که از چنان احساساتی تأثر پذیرفتند، نه تنها از اتخاذ موضع علیه جنایات آشکار ضد مردمی آنها منصرف شدند، بلکه بر بنیاد عواطف و احساست قومی، وبرانگیختن بیشتر آن سعی در جهت جلب ترحم برای طالبان نمودند.

این را نیز می دانیم که بیضۀ چنین مواضع ظالمانه با مساعدتها، همیاری ها و نقشه های نیروهای خارجی بیشتر به سوی جان وتوان یافتن سمت وسو یافت. برای  من هنوز میسر نیست که در بارۀ پیوند های جنرال باسایر شبکه های قدرت و روابط وی با نیروهای خارجی ابراز نظر بیشتر نمایم. اما تاکید من روی این نکته است که وی قربانی موضع ضد طالبان شده است.

جنرال رازق، در حالی که از احساسات قومی نیز مبرا نبود، اما دربرابر جریان نیرومندی موضع قاطع تر گرفت و دست از مخالفت علیه ترویسم برنکشید. این موضع او به ویژه که بیشترین کارمندان امنیتی و نظامی، وحتا قلمزنان و دانشمندان سیاسی پشتون تبار افغانستان، حیات جنایت آمیز طالبان را آشکارا ویا درنهانخانۀ دل، استقبال نمودند، در سراسر کشور کاری منحصر به فرد تلقی شد وبازتاب گسترده یافت.

پروژۀ حکومت اشرف غنی تعمیق و توسعۀ برنامه های پیشین برای جان وتوان دادن بیشتر به طالبان و حذف “غیر خودی” بود، نمیتوانست جنرال رازق را تحمل نماید. از اینرو شاهد تیره گی های غنی با جنرال بودیم. او نیز به مواضع خویش تداوم بخشید. بدون اینکه از توطئه های حکومت، نقشه های طالبان و مرگ خویش نا آگاه باشد.

شما همیاری وهمکاری نهاد های امنیتی و تروریست ها را بنگرید، در بسا مواقع بسیارنقشمندانه به کمک هم می شتابند. اگر یکی از انجام وظیفۀ برداشتن مخالف کوتاه آمد، دیگری وارد عمل میشود. و در صورتی که حکومت یک کشور همراه با آرگاه وبارگاه حامیان جهانی، نیروی انسانکش را که هر روز زن، معلمه ومعلم، افسر مظلوم، خبرنگار و هنرمند و کارمند می کشد، به عنوان تروریست نمی شناسد، بلکه فرمان مرگ مخالفین تروریست ها را صادر میکنند، باید شاهد چنین رویداد هایی هم در قیصار، غزنی و قندهار و هرجای دیگر باشیم.

محمد حیدر اختر :  تشکرمحترم نصیر مهرین از مصاحبه عاجل که با وبسایت رنگین انجام دادید.

 

یک پاسخ به “مصاحبۀ در بارۀ ترور جنرال رازق اچکزی”

  1. admin گفت:

    گفتگویی جالبی بود ، تشکر ازمحترم استاد مهرین عزیز و محترم حیدر اختر ، روح شهدای دیروز قندهار شاد و جنتها نصیب شان. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما