۲۴ ساعت

01 اکتبر
۱ دیدگاه

چرا حکمتیار را بر میگردانند ؟

تاریخ نشر شنبه  دهم   میزان   ۱۳۹۵ –  اول  اکتوبر  ۲۰۱۶ – هالند

چرا حکمتیار را بر میگردانند ؟

نوشته‌ ی تحلیلی

استاد عنایت الله با ور‌ بامیک

حکمتیار به کابل نخواهد آمد، مگر اینکه دولت « دوسره‌ ی یک‌سره » همه شرایط و‌خواست‌های نا مشروع و غیر عادلانه‌‌ ی او را بپذ یرد و اجرا کند. درحقیقت شاید حکمتیار با لزوم ‌دید قدرت‌های منطقوی، به ویژه ا یالات متحده، انگلستان و عربستان برای چشم‌ داشت‌ های کلان سه سال آینده به کابل آورده خواهد شد و شریک قدرت خواهد گردید.

در آغاز تشکیل جبهات و نهضت‌ های مقاومت جهادی نیز آمریکا بیشترین کمک‌ هایش را به حزب اسلامی حکمتیار تخصیص‌داده‌ بود و این بار نیز این یک عقب‌ گرد استراتیژیک امریکا به سوی حکمتیار است.
       
     اما چرا حکمتیار؟ پاسخ روشن است، چون تجربه‌ ها نشان‌ داده اند که حکمتیار اهل مصالحه و مسامحه و تساهل نیست او بیشتر از هر رهبر جهادی دیگر خود‌خواه، افراطی و قدرت‌ طلب است. او تفکرات مذهبی تندروانه دارد؛ در برابر تشیع و شیعه‌ گری موضع انکاری و سرسختی دارد. چه گزینه‌ یی می تواند بهتر از حکمتیار برای غربی‌ها در برابر ایران و کشور‌های دیگر ضد منافع غرب در منطقه باشد ؟ او جایگزین، مهره و ابزاری خوبی برای بازی نو آمریکا در منطقه و تند روانی، که تاریخ شان منقضی شده است، می‌ باشد. چه معلوم که حکمتیار رییس‌ جمهور انتخابی آینده‌ ی کشور از سوی آمریکا و غرب باشد؟ 
        
     از سوی دیگر رقیب سرسخت و زیرک او، مسعود هم حالا در میدان نبرد و سیاست نیست تا جلو خود‌ خواهی‌ های اورا گرفته توطیه‌ هایش را خنثا کند. حزب جمعیت اسلامی هم که در عدم‌ محوریت رهبری و مخالفت‌ ها و خود‌ خواهی‌ های درون حزبی به سر می برد. در آن‌ سوی معادله نیز مصالحه در محور منافع قومی، سلطه‌ جویی و اندیشه‌ ی فاشیستی صورت می‌ گیرد نه  برمبنای منافع ملی. حال باید پذیرفت که غنی، کرزی و ‌حکمتیار، جمع طالبان و ستون پنجمی‌ ها تکتازان میدان سیاست خواهند‌ بود و چند سر و گردن جمعیتی‌ ها پسران سقا و دیگر در برابر ترفندهای سیاست.
        همچنان فراموش نکنیم که سران قومی و حزبی هزاره، ازبک و ‌تاجیک در برابر ‌مربع  اتمر، کرزی، غنی و‌ حکمتیار از لحاظ  سیاسی هنوز در صنوف ابتدایی مکتب اند و خیلی خام. و‌این مربع از پخته‌ گی لازم سیاسی، محوریت قومی و حمایت قدرت‌های منطقوی برخوردارند. ضمنن اکثریت سران اقوام ‌مثلث « تاجیک، هزاره و ازبک» در دام های فساد، اختلاس و ثروت خود گیر‌مانده اند و به محض به مخاطره افتیدن سرمایه‌ ها، کاخ‌ ها، پروژه‌ ها و زمین‌های شان در برابر دفاع از ارزش‌ها و منافع حتا قومی لب فرو خواهند بست و سراپا تسلیم و خضوع و خشوع و آنچه که از مقدرات بر سر شان می آید، خواهند شد.

با ور‌بامیک

 

یک پاسخ به “چرا حکمتیار را بر میگردانند ؟”

  1. admin گفت:

    دوست و برادر گرامی آقای باور بامیک ضمن عرض سلام باید بگویم که هدف از برگشتاندن گلبیدین به کشور ، تفرقه انداختن ، تعصبات قومی ، مذهبی ، زبانی و منطقوی را دامن زدن و گرفتن قدرت و دالر و خوردن سر رقیبان که ما در آینده شاهد نابودی همۀ شان خواهیم بود . موفق وسلامت باشید. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما