۲۴ ساعت

19 سپتامبر
۱ دیدگاه

کاسه‌ یی زیر نیم‌ کاسه

تاریخ نشر دو شنبه  ۲۹  سنبله  ۱۳۹۵ –  ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶ – هالند

کاسه‌ یی زیر نیم‌ کاسه

تحلیل سیاسی‎

باور بامیک

در سالیان جنگ میان موافقان و‌مخالفان حکومت مجاهدین در کابل حدودن شصت هزار تن پیر و‌ جوان و‌ زن و‌ کودک‌ کابلی کشته‌ شده‌ اند که بیشتر این کشته شده‌گان از اثر موشک پرانی های کور حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمت‌یار بوده است.

حال که حکومت وحدت ملی از جمله رییس‌جمهور غنی و اطرافیانش به گونه‌ی یک‌جانبه و غیر شفاف با حزب اسلامی به رهبری حکمت‌یار توافق‌نامه‌ی آشتی امضا می‌کنند و حکمت‌یار و دار و دسته‌اش شریک این حکومت می‌گردد و جناح دیگر حکومت به رهبری رییس اجراییه عبدالله عبدالله و سایر فرماندهان و‌مجاهدین به لحاظ منافع سیاسی یا مالی شان در این مورد سکوت اختیار کرده‌اند، پاسخ‌گوی این همه کشتار و جنایت جنگی در کابل کی خواهد بود؟

    رییس جمهور غنی و هم‌ فکرانش شاید به خاطر توازن قوا در برابر همتایان و‌موتلفان اکثر جهادیی، که در جهار چوب نظام ‌و بیرون‌نظام هستند و به دلیل فکر مشترک فاشیستی حکمت‌یار و مشاورانش در ارگ دست به این موافقه و‌معامله‌ی سیاسی زده باشد. اما سکوت‌ دیگر جریان‌ها و‌نحله‌ها در این مورد حکم مرگ تدریجی را خواهد‌داشت.

     من شر این تفاهم‌ نامه را نسبت خیر آن بیشتر می‌بینم. آنچه در این تفاهم ‌نامه وجود ندارد صداقت جانبین است‌. رییس جمهور غنی با وجودی که فکر مهار کردن‌ مجاهدین و‌مجاهد زدایی را در سر‌ دارد، رادیکال‌ ترین رهبر و‌جریان حزبی مجاهدین را با تمام پیش‌شرط‌ های دشوار و پرهزینه اش می پذیرد و در جانب دیگر حکمت‌یاری، که مخالف سرسخت حضوری خارجی‌ها در کشور، تغییر قانون اساسی و رقیب سرسخت جمعیت اسلامی است، انعطاف نشان‌داده آماده‌ی مصالحه و‌ مشارکت سیاسی در دولتی می شود که تا کنون به اتهام دست نشانده‌ی خارجی ها بودن با آن دولت می جنگید.

     تجربه های سیاسی و نظامی  در کشور، به ویژه تجربیات جنگ چندین ساله میان مجاهدین در کابل و ولایات نشان داده است که هرگاه آقای حکمت در تنگنا و انزوای سیاسی_نظامی قرار گرفته است دنبال مصالحه و‌تشکیل ایتلاف ها برآمده است و یا در قدرت مرکزی سهیم شده است و زمانی هم‌ که موقعیت و ‌فرصت را مناسب دیده دوباره سر مخالفت را با شرکای قدرت خود گرفته است. در

معامله و ‌مصالحه‌ی اخیر نیز بیشترین سود ‌را حکمت‌یا و یاران او و‌ رییس جمهور و‌ هم‌ فکران‌و‌ مشاورانش خواهد برد نه مردم‌ کشور.. امیدواریم‌ که این بار نیز از زیر کاسه، نیم‌ کاسه بیرون نشود و این گمانه‌ زنی‌ها و‌ تحلیل ‌ها غلط از آب درآید.
 

باور بامیک

 

یک پاسخ به “کاسه‌ یی زیر نیم‌ کاسه”

  1. admin گفت:

    درود به برادر محترم استاد عنایت الله باور بامیک ، تشکر از مقاله عالی تان . باید علاوه نمایم که غنی ، عبدالله ، گلبیدین ، برادران کرزی وغنی و دارودسته عبدالله و باقی تفنگسالار ها و مجاهد نما ها و دالخور ها و و هابی ها از هم فرقی ندارند و یکی در پشت دیگری است و انشالله با آمدن گلبیدین و برادران کرزی و غنی به کابل یکی سر دیگری را خواهد خورد . این ها هیچوقت با هم جور نمی آیند . بزودی چند تا از این جنایتکاران و فاسدان روانه جهنم خواهند شد و مردم ما آرام و آسوده میشوند. غنی با آوردن گلبیدین ازبین بردن تفنگسالار ها است و اولین کسی که روانه دورخ خواهد شد همین کلمرغ خواهد بود وبعدآ دیگران. موفق وسلامت باشید. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما