۲۴ ساعت

27 نوامبر
۱ دیدگاه

افغانستان در آیینه تصویر

تاریخ نشر جمعه ششم قوس ۱۳۹۴ – ۲۷ نوامبر ۲۰۱۵ هالند

افغانستان در آیینه تصویر

از : ( ۱۸۳۹  تا ۲۰۱۴ میلادی )

گرد آوری : نصرالدین سلجوقی

تفدیم کننده : محمد مهدی بشیر

محمد مهدی بشیر

محمد مهدی بشیر

چند روز فبل محترم استاد نصرالدین سلجوقی لطف کزدند و کتاب جدید شان  که تحت عنوان  ( افغانستان در آیینه تصویر )  که با قطع و صحافت زیبا در ۴۲۶ صفحه که از طرف انتشارات احراری در شهر هرات اقبال نشر یافته توسط پست   به کتابخانه ۲۴ ساعت ارسال و  اهدا نموده اند و در سر صفحه اول آن چنین نوشته اند :

 ( بسمه تعالی ، بمطالحه برادر گرامی جناب آقای مهدی بشیر هروی و  سایت ۲۴ ساعت تقدیم است  . با احترام  نصرالدین سلچوقی ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵ ) ایشان قبلا هم لطف کرده بودند  و کتاب جالبی تحت عنوان جلوه های هنر که در افغانستان نشر شده بود توسط پست به کتا بخانه ۲۴ ساعت فرستاده و  اهدا نموده که از ایشان جهانی سپاس و موفقیت های بیشتر شانرا آرزو میکنم.

استاد سلجوقی  فرزند مرحوم محمد عمر مطیع سلجوقی  در سال ۱۳۳۱ در پایحصار شهر هرات متولد شده اند که تعلیمات ابتدایی و ثانوی خود را در مکتب موفق و لیسه جامی هرات و تحصیلات عالی خود را در پوهنتون کابل در رشته زبان و ادبیات دری تکمیل نموده اند. 

 آقای سلجوقی کارهای فرهنگی زیادی در افغانستان ، ایران ،آیرلند و انگلستان انجام داده اند .

ایشان علاوه از کناب افغانستان در آیینه تصویر ، نگارش کتاب جلوه های هنر که  در افغانستان با تیراز یک هزار جلد نشر شده است و قبلا یک جلد آنرا  برای بنده هم ارسال نموده بودند ، طبع و نشر کتابی تحت نام از دنبوره تا گیتار که قبلا توسط برادر عزیزم  آقای قیوم جان بشیر در سایت ۲۴ ساعت معرفی شده است ، ترجمعه وطبع  کتاب موسیقی افغانستان و هنرمندان حرفوی شهر هرات ، تهیه و تنظیم منتخب اشعار مرحوم محمد عمر مطیع سلجوقی تجت عنوان ( گنجینه نور) و نشر آن در هزار جلد ، نشر کتابی تحت عنوان از دنبوره تا گیتار به زبان انگلیسی شرح حال و احوال هنرمندان بیرون مرزی  و چگونگی فعالیت ها یشان و چاپ آن درایرلند .

استاد سلجوقی به دریافت جایزه صلح اسلامی در یک کنفرانس بین المللی اسلامی تایل کردیده است و هم به صفت ترجمان زبان انگلیسی  و فارسی با موسسات دولتی و غیر دولتی کار میکنند.

کتاب افغانستان در آیینه تصویرکه با تیراژ یک هزار جلد نشر شده دارای هشت بخش ویا فصل میباشد که قرار ذیل است :

فصل اول :  شامل فهرست و عناوین است که ۱۱ مطلب  داردو

فصل دوم  : شامل : فوتو ژورنالستاد و جامعه شناسان خارجی در افغانستان است که  دارای ۱۳ مطلب است .

فصل سوم  : شامل فوتو ژورنالستان افغان میباشد که دارای  ۱۸ مطلب است

فصل چهارم :  شامل راه اندازی نمایشگاه  ها است که دارای ۱۱ مطلب میباشد.

فصل پنجم  : شامل عکا سان  پیشکسوت و کامره های فوری است که دارای ۱۷ مطلب میباشد .

فصل ششم : شامل عکاسان هرات که دارای ۱۱ مطلب است

فصل هفتم  : شامل عکاسان و فیلمبرداران هرات  که دارای ۳۰ مطلب است

فصل هشتم : شامل  تصاویری از آلبوم جان بورک   که دارای  ۲ مطلب است .

محترم پروفیسور عنایت الله شهرانی مقدمه جالبی در آن نوشته است که خواندن آن خالی از مفاد نیست.

همچنان جناب دانشمند محترم آقای نصرالدین سلجوقی مقدمۀ در این کتاب نوشته اند که چند سطری تقدیم خواننده گان عزیز مینمایم:

 (هنر عکاسی که از فنون ظریفه بشمار می رود ، نه تنها در افغانستان بلکه در جهان هم تاریخ طولانی ندارد و صرف در قرون هجده و نوزده شاهان افغان با علاقه به این فن خواستند تا از طریق معاملات فرهنگی و اقتصادی با غرب خود و کشور شان را از انزوا بیرون نمایند.

قابل یاد آوری است که سابقه عکس و عکاسی در افغانستان به جنگ دوم افغان – انگلیس ( ۱۸۸۰ – ۱۸۷۹ ) بر می گردد ، مادامیکه یک عکاس آیرلندی بنام جان کورک ( John Burke ) که با ارتش بریتانیا کار میکرد از طریق هند و پاکستان وارد شد و برای اولین مرتبه اجازه عکسبرداری را از شاه افغان امیر محمد یعقوب خان را کسب نمود و در مرحله اول از خود آن ها و سپس از زندگی مردم عادی و محلات تاریخی کابل عکسبرداری نمود  طوریکه وی عکس ها را بفروش میرسانید .

وی یک البوم را در هند فروخته بود که آن البوم از طرف یکی از افسران نظامی به ملکه انگلستان اهدا شد ه بود و با هدایت ملکه این البوم با عکس های تاریخی افغانستان در موزیم و کتابخانه ملی بریتانیا نگهداری شده است .

افغانستان کشوریست تاریخی که همواره مورد توجه جهانیان به ویژه محفیفین و فو تو ژور نالستان قرار داشته که بعضی ها توانستنه اند به نشر رساله ها و کتب مصور بپردازند.)

جناب استاد سلجوقی در قسمت نشر این کتاب زحمت زیادی کشیده اند و به تعداد ۴۴۰ قطعه فوتو های تاریخی از جاهای دیدنی افغانستان ، شاهان ، و اشخاص مشهور افغانستان و جهان و فوتو ژورنایست های داخلی و خارجی ، با معرفی آنها نشر شده است.

خواندن این کتاب را به تمام دوستان وعلاقمندان کتاب توصیه مینمایم. و موفقیت بیشتر استاد سلجوقی عزیز را در نشر کتاب های بیشتر شان  آرزو میکنم.

با عرض حرمت 

مهدی بشیر

 

یک پاسخ به “افغانستان در آیینه تصویر”

  1. admin گفت:

    یکبار دیگر از جناب استاد نصرالدین سلجوقی بابت ارسال دومین جلد از کتاب هایشان به کتابخانه سایت ۲۴ تشکر میکنم و موفقیت های بیشتر شانرا در کار های فرهنگی آرزو میکنم.
    همچنان بار دیگر از آنعده عزیزانیکه کتاب های خودرا جندین بار از طریق سایت ۲۴ ساعت معرفی و بفروش رساندند و آدرس پستی ما راهم گرفتند که برایم کتاب میفرستند و تا کنون که سالها گذشت و از دل نشدند که کتاب وعده کرده گی خود را بفرستند و میتوانستند که بنویسند که پول پست آنرا بفرست که کتاب را برایت بفرستم . همچنان بازهم از چاپخانه که در فرانسه است و اعلان ومعرفی چاپ حانه خود را در سایت ۲۴ ساعت کرد و وعده نمود که در مقابل آن برای ۲۴ ساعت از کتاب های که نشر کرده میفرستم و آدرس مارا هم گرفت ، ولی آنهم به فراموشی سپرده شد. به اطلاع آنعده عزیزانیکه قصد معرفی کتاب های خو د و دیگران را در سایت ۲۴ ساعت دارند میرسانم که تا یک جلد از کتاب شان قبلا برایم نرسد از معرفی کتابشان از هر کس که باشد معذرت میخواهم . جناب سلجوقی عزیز بازهم تشکر از شما . موفق باشید . مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما