۲۴ ساعت

22 نوامبر
۱ دیدگاه

داکتر فرحان هم رفت!

تاریخ نشر یکشنبه اول قوس ۱۳۹۴ – ۲۲  نوامبر ۲۰۱۵ هالند

فرحان

داکتر فرحان هم رفت!

قیوم بشیر « هروی »

ملبورن – آسترالیا

بیست و دوم نوامبر ۲۰۱۵

با تآسف و تآثر عمیق اطلاع یافتیم که دکتور محمد نعیم فرحان از شخصیت های بارز و یکتن از چهره های آشنای  دنیای هنر در افغانستان  شب گذشته  در شهر سیدنی  کشور آسترالیا درگذشت.

داکتر محمد نعیم فرحان در اول حمل سال ۱۳۱۷خورشیدی در محله دروازه هرات ، شهر قندهار دیده به جهان گشود. و پس از آنکه با خانواده اش به شهر کابل منتقل گردید ، آوان کودکی اش را در محله چنداول شهر کابل سپری نمود.

 داکتر فرحان  تحصیلات  بکلوریا  خویش را ذر سال ۱۳۳۸ از  لیسه عالی حبیبه و  لیسانس اش را در رشته تاریخ و جغرافیه در سال ۱۳۴۲ از دانشکده ادبیات دانشگاه کابل دریافت نمود. سپس برای ادامه تحصیل به اروپای شرقی رفت و در یکی از بهترین دانشگاه های اروپا یعنی دانشگاه چارلز پراگ بمدت ده سال تحصیل نمود و با کسب مقام دکتورا از آن فارغ گردیدو جهت خدمت به کشورش بازگشت .

 مرحوم فرحان  از آوان جوانی به هنر آوازخوانی و تمثیل در تیاتر؛ ابتدا بنام نعیم شعله و بعدآ نعیم فرحان سابقه داشت  و بعد از تحصیلات اکادمیک بعنوان کارگردان ، مترجم و کارشناس برازنده عرصه تیاتر از شهرت فراوان برخوردار شد. او نمایشنامه های زیادی نوشت و ترجمه کرد و به همراهی نخبگان تیاتر افغانستان چون خانم حبیبه عسکر ، استاد عبدالقیوم بیسد، رفیق صادق، قاسم رشتیا، حمید جلیا و مسرور نجیمی بروی صحنه رفت.

 قابل تذکر است که مرحوم دکتور فرحان نسبت علاقه ایکه به هنر تیاتر داشت  در سن ۱۴ سالگی برای نخستین بار وارد دنیای هنر شد و یکی از پیشکسوتان و آغازگران هنر تیاتر در افغانستان بشمار میرفت .

مرحوم فرحان در نخستین حضورش بر روی صحنه در نمایشنامه معروف « مردی که زن شد » ایفای نقش نمود.

موصوف با کسب لقب کارمند شایسته فرهنگ ، مدالها ، نشانها و تقدیر نامه های فراوانی را بخاطر ابتکارات هنری بدست آورد و در دهه شصت ابتدا بحیث استاد و بعدآ به صفت رئیس دانشکده هنرها در دانشگاه کابل کرسی اکادمیک داشت و جوانان هنرمند فراوانی را درین راستا تربیه نمود.

ار کارهای عمده داکتر فرحان میتوان از ترجمه ، دایرکت و به صحنه گزاری نمایشنامه زنان عصبی نام برد که از زبان چکی ترجمه نموده بود. این نمایشنامه که در کابل ننداری نمایش داده میشد زمانی ثبت تلویزیون گردیده و چند سال قبل نیز در کشور آلمان به زیور چاپ آراسته شد.

  من نخستین بار در سال ۲۰۰۳ با مرحوم داکتر فرحان از نزدیک معرفت حاصل نمودم ، ایشان شخصیت خوشروی ، خوش برخورد ، آگاه و با درکی بود که افتخار دوستی با ایشان را حاصل نمودم. آخرین  باریکه  ایشان  را دیدم حدود چهار سال  قبل  بود که  در سفری به شهرسیدنی جهت عیادت به منزل ایشان رفته بودم ،  مرحوم  داکتر فرحان  یکی از همکاران قلمی  مجله  گلبرگ  نیز بودند  که  بنده بحیث  مدیر مسئول آن  ایفای  وظیفه می نمودم.

امروز با تأسف اطلاع یافتم که دوست دیگری را نیز از دست دادم  ، آری ! داکتر محمد نعیم فرحان ، نویسنده ، آواز خوان و هنرمند چیره دست کشور پس از یک دوره بیماری طولانی که عاید حال ایشان بود ، شب گذشته در شهر سیدنی و در سن ۷۶ سالگی دار فانی را وداع نموده و جان به جان آفرین تسلیم نمود ، ضمن عرض تسلیت به خانوادهء محترم فرحان  و سایر فامیل  های وابسته  و همچنین جامعه فرهنگی – هنری کشور روح ایشان  را  شاد می طلبم ، بدون  شک وفات  ایشان ضایعه جبران ناپذیری است در دنیای هنرو فرهنگ کشور ما.

روحش شاد ، یادش گرامی و خاطره اش جاودانه باد.

 

یک پاسخ به “داکتر فرحان هم رفت!”

  1. admin گفت:

    قیوم جان تشکر از مقاله همدردی ات . روح زنده یاد داکتر فرحان شاد و جنتها نصیبش. مراتب تسلیت و همدردی خود را نسبت وفات شاد روان داکتر فرحان به خانواده اش و جامعه هنری تقدیم میکنم. موفق وسلامت باشید. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما