۲۴ ساعت

10 آوریل
۱ دیدگاه

اعلامیۀ افغانهای مقیم فدراسیون روسیه

تاریخ نشرجمعه  ۲۱ حمل ۱۳۹۴ – دهم   اپریل  ۲۰۱۵ هالند

شهید فرخنده

شهید فرخنده

اعلامیۀ افغانهای مقیم فدراسیون روسیه مبنی بر تقبیح جنایتی که منجر به شهادت فرخنده شد 

شهر مسکو- ۲۰۱۵  

بسم الله الرحمن الرحیم

جنایتی که در آستانه سال نو هجری خورشیدی درشهر کابل، پایتخت افغانستان به وقوع پیوست، نهایت تکان دهنده بود که قلب هر افغان را چه در داخل و خارج از کشور جریحه دار ساخته و یکبار دیگر افغانها را برآن واداشت تا صدای عدالت خواهی و تطبیق قانون در کشور را در هر گوشه و کناردنیا، بلند نمایند.

خانم فرخنده ، در حالیکه او خودش منحیث حافظ قرآن، این کلام الهی را در سینه داشت، به اتهام سوزاندن قرآن شریف ، از طرف گروهی از اوباشان و ولگردان و سؤاستفاده  کننده گانی  به  نام دین و باور های مقدس مردم افغانتسان، بطور مظلومانه و بیرحمانه به شهادت رسید.

ما افغانهای مقیم فدراسیون روسیه در حالیکه این عمل جنایتکارانه و وحشیانه را تقبیح و محکوم مینمائیم، از حکومت وحدت ملی میخواهیم که عاملین این جنایت را بصورت مکمل دستگیر و به پنجه قانون بسپارد که به وسیلۀ ارگانهای عدلی و قضائی کشور ،به جزای عمل شنیع شان برسند، تا باشد که تطبیق حکم محکمه بر آنان، در آینده به سائر زورمندان و باالخصوص به افراد  قانون شکن و قانون گریز، پند و عبرت گردد.

ما افغانهای مقیم فدراسیون روسیه در حالی که خود را در اندوه و ماتم ملی، شریک میدانیم، از خداوند عز اسمه، به خانواده فرخندۀ  صبر جمیل و به آن شهید اجر جزیل مسئلت میداریم ، به جهت گرامیداشت وشادی روح شهید فرخنده، پیشنهادات ذیل را به حکومت وحدت ملی ارائه نموده و احترامانه تقاضا می نمائیم تا در تطبیق آن اقدامات عملی نمایند:

۱- همه جنایتکاران دخیل درقضیۀ شکنجه و قتل فرخنده و همچنان آنعده کسانی که این جنایت را مورد تائید قرار داده اند،  به محکمه کشانیده شده و عدالت بر انها تطبیق گردد.

۲- دولت، تدابیری اتخاذ نماید تا قانون منع خرافات را وضع و بدین وسیله تعویذ نویسی، جادو، دم و انواع تداوی های خرافاتی را ممنوع اعلام داشته و بامتخلفین آن برخورد قانونی صورت گیرد. به رسانه ها وظیفه سپرده شود تا در تبلیغ علیه خرافات، اجتماعی که مایه برهم زنی نظم جامعه می گردند، برنامه های ویژه ای را به نشر رسانند.

۳- روز ۲۸حوت مطابق به ۱۹ ماه مارچ، روز شهادت فرخنده، به روز  رستاخیز زنان افغانستان و همبستگی با آنان نامگذاری و شناخته شود.

۴- جاده  اندرابی  به نام فرخنده شهید مسمی و رسمیت آن اعلام گردد.

۵- در هر ولایت یک محل (جاده، پوهنتون، مکتب، مدرسه، شفاخانه وغیره) به نام فرخندۀ شهید مسمی گردد.

۶- مبارزه بر ضد خشونت علیه  زن، به اقدام  جدی  مبدل و بر علاوۀ فعال ساختن قوانین در این عرصه، کار گستردۀ روشنگری از طریق مجامع و سازمان های اجتماعی نیز در افغانستان نهادینه گردد.

۷- از ملل متحد تقاضا گردد تا ۱۹ مارچ  را روز پشتیبانی از زنان افغان مسمی نماید.

۸- مضمونی در مکاتب  مبنی برآموزش قانون اساسی و سایر  قوانین افغانستان شامل نصاب تعلیمی گردد، تا نسل نوجوان و جوان کشور  الی ختم دورۀ آموزش  از آموختن قانون بیگانه نماند.  

 

یک پاسخ به “اعلامیۀ افغانهای مقیم فدراسیون روسیه”

  1. admin گفت:

    درود به اشتراکننده گان این محفل ، لعنت به قاتلین فرخننده. روحش شاد و جنتها نصیبش. ما منتظر محاکمه علنی قاتلین و حامیان و جانی ها هستیم . موفق باشید. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما