۲۴ ساعت

24 مارس
۱ دیدگاه

تجلیل از نوروز باستانی در مسکو

تاریخ نشر سه شنبه چهارم حمل ۱۳۹۴ – ۲۴ مارچ ۲۰۱۵ هالند

گزارش

تجلیل از نوروز باستانی در مسکو 

گزارش از : داکتر راضیه هوتکی

روز ۲۲ مارچ ۲۰۱۵ در یکی از رستورانهای زیبا در جنوب –غرب پایتخت فدراسیون روسیه – مسکو، افغانهای مقیم این شهر حلول سال نوی ۱۳۹۴ و میله باستانی ” نوروز ” را طی محفلی با شکوهی جشن گرفتند.

این محفل با شکوه  نوروزی از طرف اتحادیۀ سراسری افغانهای مقیم فدراسیون روسیه برپا گردیده بود.

در شروع گردانندۀ موفق و خوش صدا آقای سیف الله لاروی از محترم محمد داوود تحسین تقاضا بعمل آورد تا محفل را با تلاوت آیاتی چند از کلام الله شریف آغاز فرمایند.

سپس گردانندۀ پروگرام از محترم عزیزالله انیس خواهش بعمل آورد تا  صحبت نوروزی خویش را با مهمانان حاضر در محفل شریک سازند.

رئیس اتحادیۀ سراسری افغانهای مقیم فدراسیون روسیه، محترم عزیز الله انیس قبل از همه به حاضرین خوش آمدید گفته حلول سال نو و جشن باستانی نوروز را به حاضرین در مجلس و تمام افغانها در داخل و خارج از کشور از طرف خود و به نمایندگی از شورای رهبری اتحادیه مبارک باد گفته، آرزوی سعادت، سلامتی به ایشان  و صلح پایدار در کشور آبایی ما افغانستان نمود. 

محترم انیس درمورد تاریخچۀ وعنعنات میلۀ باستانی نوروز درافغانستان مختصراً صخبت  نموده، آنرا یکی از محبوب ترین جشن ها در میان افغانها خواند. همچنان رئیس اتحادیه اغاز سال جدید تعلیمی در کشوررا به همه هموطنان تبریک و شادباش گفتند. 

متعاقباً محترم دکتورعلی کریمی اتشه فرهنگی سفارت ج.ا.افغانستان در مسکوو برخی از مهمانان ازکشور روسیه  جشن نوروز و حلول سال ۱۳۹۴ هجری شمسی را به افغانها مبارک و تهنیت گفتند.  

بخش دوم محفل نوروزی افغانهای مسکو مرکب از کنسرت، قرائت اشعار و نثر بود که توسط هنرمندان با استعداد افغان و یک تبعۀ تاجکستان به نام ” پُردل ” اجرا گردید.

سروده های ناب و پُر از نشاطی که توسط جلیل جان شرر، وحید جان صالح زاده، سرور جان ساعی، طلیعه جان ساعی  و تبلۀ دلنشین شفیق جان سخی زاده اجراء گردید رنگینی و دلپذیری محفل را زیباتر ساخت.

بخش هنری محفل نوروزی توسط محصل با استعداد افغان اسد جان نوری گردانندگی گردید .قابل تذکار است که در بخش اول ودوم محفل گردانندگان برنامه اشعار و نثور دلچسپ را به زبانهای پشتو و دری تقدیم مهمانان حاضر در محفل نمودند .

محفل نوروزی  که در آن جمعی کثیری ازبزرگان وشخصیت های سرشناس افغان از شهر واطراف مسکو سهم گرفتند با صرف غذای لذیذ و خوش طعمی افغانی و پیشکش تحایف و سوغاتها به هنرمندان و نوجوانان که از طرف هئیت رهبری اتحادیۀ سراسری افغانهای مقیم فدراسیون روسیه در نظر گرفته شده بود، در اوج خُشنودی و رضایتمندی مهمانان حوالی ساعت ده شب به پایان رسید.

 

یک پاسخ به “تجلیل از نوروز باستانی در مسکو”

  1. admin گفت:

    تشکر از خانم داکتر راضیه هوتکی ، گزارش عالیست. سال نو ۱۳۹۴ خورشیدی و نوروز باستانی را بشما و تمام اشتراک کننده ګان این محفل و تما م افغانان عزیز تبریک عرض میکنم و سال خوشی برایتان آرزو میکنم . مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما