۲۴ ساعت

19 فوریه
۱ دیدگاه

هرات یکی از ۳۴ خانه این وطن است

تاریخ نشر پنجشنبه ۳۰ دلو ۱۳۹۳ –  ۱۹  فبروری ۲۰۱۵ هالند

هرات

هرات یکی از سی وچهار خانه این وطن است که با ساختن هر خانه ، این وطن ، وطن میشود

عبدالکریم  تائب شریفی  / هامبورگ – آلمان

محترم عبدالکریم تائب شریفی

محترم عبدالکریم تائب شریفی

  هدف نامه مجمع مشورتی هراتیان مقیم آلمانَ

ما هراتیان مهاجر مقیم شهر هامبورگ  وسراسر شهرهای آلمان ، عزم خویش را جزم نمودیم که دیگر در قبال جامعه ی چند هزار نفری هراتی های این شهر و همین طور در ارتباط به ساختار سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی زادگاه خویش هرات بی تفاوت نباشیم . این بی تفاوتی را  تنها به صلاح و مصلحت اولیای کشور ندانسته ، بلکه آنرا به عَنوان یک گناه نابخشودنی می دانیم که نسل های بعدی ، بهای آنرا ، همراه با فرستادن نفرین ، بما خواهند پرداخت.

لذا بر باشنده گان هرولایت افغانستان لازم می نماید که نخست توجه را از ولایت و زادگاه خویش شروع کنند و بدانند که امنیت و رفاه و پیشرفت بدون همبستگی و همدلی و همصدایی شهروندان و خدمات صادقانه ی مسؤولین اش نمی تواند محقق گردد.
این یک امر مسلم است که ثبات و امنیت ولایات ، منجر به تحکیم و استحکام پایه های نظام کشور می گردد و عکس آن می تواند تضعیف و فروپاشی نظام را به همراه داشته باشد.
ما شهروندان هرات که میراث دار سلسله ی عارفان ، مفسران ، شاعران ، هنرمندان و قیام گران ستم ستیز این خطه ی تمدنی و مدنیت پرور می باشیم ً، نمی توانیم نظاره گر وضع نا هنجار ولایت خویش باشیم که سایه ی شوم نا امنی و چالش های سیاسی هدایت شده ، فضای زنده گی باشنده گان اش را تیره وتارسازد.    .
بر ماست که اعتماد به نفس از دست رفته ی خویش  را دوباره بدست آریم و نگذاریم که روحیه ی آرام شهروندانه و مدنیت پرورانه  ما به بازی گرفته شود.

بدینوسیله لازم دیده می شود که در گام نخست در سطح هامبورگ ، سقفی و یا چتری بنام هرات از تمام هراتیان عزیز مقیم این شهر ساخته شود که هیچ باد و توفانی نتواند آنرا بلرزاند و ستون های این سقف  بزرگ را تمام هراتیان ، از هر تبار و مذهبی که اند ، فقط با نگاه شهروندی بالای شانه های خویش استوار نگهدارند.
چون هرات در گستره ی تاریخ نقطه ی وصل تمام لایه های تباری و مذهبی و پیشقراول تمدن و مدنیت درین خطه بوده است ، بر ما است که این  رسالت را  بیشتر از گذشته دراین مرحله ی حساس از تاریخ کشور بدوش کشیم.  .
ما با احساس مسؤولیت در برابر زادگاه خویش و در رابطه به جایگاه فعلی خویش که در حقیقت وطن دوم ما نامیده می شود ، مسؤولیت های مهم وبس بزرگ اخلاقی را بدوش داریم که در هردو حوزه، مسؤولیت و ایفای نقش ما محدود به میدان عمل و حیطه وظایف اخلاقی ما خواهد بود .
در این راستا کسی ملزم و یا مجبور به اطاعت امری یا انجام کاری نمی باشد ولی با احساس خیلی ازکمبودهای مهم دینی ، اخلاقی ، فرهنگی و اجتماعی در بین جامعه مهاجر افغانستان در این دیار و وجود چالش های فراوان سیاسی و اقتصادی در داخل ، بصورت ناگزیر ، همه استعداد ها و توان ها را بدون استثنا جهت رفع این کمبود ها و نیازها با داشتن روحیه ی فداکارانه و رضا کارانه به میدان عمل می طلبد .

بطور فشرده ، شامل این اهداف و بر نامه ها می تواند باشد :

۱- بر ماست که در ارتباط با رخداد های داخل ، از خواسته های بحق و عدالت پسندانه مردم و از اقدامات نیک جامعه ی مدنی ، فعالان فرهنگی سیاسی و اجتماعی و شورا های مردمی که در حقیقت ممثل اراده مردم اند و در جهت امنیت و ارتقای سطح فکری و سیاسی و اقتصادی جامعه گام بر میدارند ، حمایت و پشتیبانی خود را همواره اعلام نماییم .

۲- جای شکی وجود ندارد که مهاجرین تمام ولایات کشور مقیم آلمان بطور عام و هراتیان بطور خاص از پراکنده گی و دوری خویش رنج می برند که با ساختن این سقف ، طنین آهنگ مشارکت در رفتار، کردار و پندار مان به صدا در خواهد آمد . وهمه به مسؤولیت های اخلاقی خویش باورمند خواهیم گردید.
٣- بعنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر لازم مینماید که ابتدا در سطح هامبورگ و بعدن در کل آلمان زمینه های نشست و گفتگو را بین جوانان خویش بخاطر شناخت بیشترشان از همدیگر، همه ساله آماده سازیم ، این نوع نشست ها و تبادل نظرات توسط خودشان و به زبان خود شان مدیریت و برنامه ریزی گرددد و ما به عنوان هدایت کننده و حمایت کننده ، نقش خود را در قبال شان ایفا نماییم .

۴- ما ضرورت را براین می دانیم که در زیر این سقف اطفال ، جوانان و پیران خویش را بصورت جداگانه در یک مشارکت جمعی در حوزه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی و هنری مطابق خواستگاه سنی شان داشته باشیم تا بتوانند در محدوده ظرفیت ها ی سنی خویش با ابتکار بیشتر در جهت حفظ هویت ، دیانت ، زبان و فرهنگ خود دست  بازی داشته باشند .

ایجاد مراکز بیشتربخاطر آموزش زبان مادری و آموزه های دینی برای اطفال ونوجوانان و نشریک ماهیانه به دو زبان فارسی دری و آلمانی که معرف هویت وجایگاه حوزه تمدنی ما باشد وتحولات وانکشافات داخل کشور و پیرامون محل زندگی ما را هم بازتاب دهد ، میتواند به هدف فوق  کمک نماید    

۵- بخاطر برداشتن فاصله ها ونزدیک کردن دید گاها ی دانش جویان و دانش پژوهان و متخصصین خویش در آلمان و هرات ، باید زمینه مسافرت های کوتاه مدت دسته جمعی را به داخل هرات سروسامان دهیم تا این نسل دوم ازین طریق بتوانند با شناخت و معرفت بیشتراز همدیگر ، به تبادل تجربیات و اندوخته های خویش هم به  پردازند که با تدارک یک پل ارتباطی مستمر، می توان این فاصله و دوگانگی را در دو حوزه مختلف زنده گی شان کمتر ساخت.  .

۶- ما باید در معرفی صنایع دستی و هنر نقاشی و محصولات زراعتی و باغ داری زادگاه خویش ، با راه اندازی نمایشگاه های کوچک و بزرگ درآلمان ، از هیچ گونه کوششی دریغ ننمائیم

۷- گسترش روابط هرات – هامبورگ در عرصه مناسبات اقتصادی وتجارتی و برقراری ارتباط بین نهاد های مدنی و تبادل تجربیات شهرداریها و تلاش در جهت خواهر خوانده ساختن این دو شهر از جمله اهداف دیگر این مجمع مشورتی می باشد .

مجمع مشورتی هراتیان مقیم  هامبورگ – آلمان

 

یک پاسخ به “هرات یکی از ۳۴ خانه این وطن است”

  1. admin گفت:

    درود به مجمع مشورتی هراتیان مقیم هامبورگ – آلمان . بنده از صمیم قلب این اقدام نیک تانرا تبریک میگویم و امیدوارم تا تمام هموطنان عزیز ما از سراسر کشور چنین اقدامی بنمایند تا باشد که همه بدون تعصبات زبانی ، منطقوی ، نژادی و قومی باهم در صلح و صفا زندگی کنند. موفق باشید. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما