۲۴ ساعت

27 نوامبر
۱ دیدگاه

جبران فرار سرمایه و فرار مغزها

تاریخ نشر پنجشنبه  ششم  قوس ۱۳۹۳ – ۲۷ نوامبر ۲۰۱۴ هالند

محترمویس احمد (حکمت)

محترم ویس احمد (حکمت)

جبران فرار سرمایه و فرار مغزها از کشور محال است!

نویسنده: ویس احمد حکمت

(مدیرمسوول مجله رفاه نوجوانان)

   اوضاع بحرانی کشور هر روز ابعاد و شکل تازه تری به خود می گیرد که سبب سراسیمه گی مردم ناشی از خلای قدرت گردیده؛ آرمان ایجاد کابینۀ پاسخگو و آگاه، خزانۀ معتبر و استقرار ثبات امنیتی در افکار و صحبت های عام مردم در مهمانی ها، فاتحه ها و نشست های عمومی و خصوصی گنجانیده شده است.

     تحرکات همسایه های مغرض جانب دیگر بحران اقتصادی و سیاسی در جامعه ما را تشکیل می دهد. با آنکه روز ها از امضای موافقت نامه های امنیتی می گذرد، اما تا کنون در تجهیز نیروهای مسلح و حفظ سرحدات کشور ما تا هنوز تأثیر نگذاشته و با وجود تصویب این موافقت نامه ها از سوی شورای ملی، هنوز هم مردم به دیده شک و تردید به آن می نگرند.

   روند کُند سرمایه گذاری و فرار سرمایه از کشور، افزایش سطح بیکاری و نیمه کاره بودن و احتمال تخریب پروژه های ساختمانی(که ناکام ترین آن، پروژه سرک هرات-میمنه است) مردم را برای فردای بهتر مأیوس ساخته است.

   بی اعتمادی نسل جوان به خصوص دانش آموخته ها در خصوص آیندۀ شان هر روز اوج می گیرد و هر روز خانواده ها به صورت فردی و جمعی از کشور خارج می شوند که فرار به ایران و پاکستان حالا یک امر عادی است. ارقام معتبر نشان دهنده حضور پراکنده هزاران افغان آواره و سرگردان در ۷۰ کشور جهان است که مانند پرنده بال شکسته و کلبۀ طوفان زده زیست دارند.

     بر اساس ارقام، در سال ۲۰۱۳ در ۴۴ کشور جهان بیش از ۳۷ هزار جوان افغان درخواست پناهندگی دادند و در ۶ ماه اول ۲۰۱۴، بیش از ۱۹هزار درخواست پناهندگی به ثبت رسیده؛ این ارقام می رساند که هزاران جوان متفکر و دارای تحصیلات عالی در کشور های غربی در بدترین وضع اقتصادی در تلاش برای یافتن لقمه نان پس مانده هستند و حتی در جنگلات اروپا به شکل فجیع روز را شب  می نمایند.

     حکومتداری اختلافی، جنگ همسایه ها با افغانستان، اجاره چوکی ها توسط فساد پیشه گان قدرت و پول، به جا گذاشتن کارنامۀ شرم آور فساد اداری، ناکامی در کاهش کشت مواد مخدر، غصب املاک، خشونت ها و ده ها عامل شرم آور از سوی برخی افراد در ادارات عدلی، قضایی، وزارت خانه ها و مراجع تقنینی از جمله عواملی هستند که به مرگ تدریجی، یأس، اعتیاد به مواد مخدر، رهزنی، رجوع به جرم و جنایت و فرار مغز و سرمایه انجامیده است و دیگر نمی توان مسوولین این همه بدبختی را خادمان ملت شمرد، به آنها رأی داد و یا حد اقل اعتماد به حکومتداری خوب داشت که این همه در تضعیف دولت داری نقش منفی دارد.

   در جامعۀ که رفاهیت وجود ندارد، سلامت انسان در گِرو قانون نیست، مافیای جهانی در آن لانه نموده، فاسدین به حیث باداران زور و زَر می تازند و ضعیفان و چهره های صادق قربانی اعمال خائنین می گردند، دیگر اعتمادی نیست و امید برای سرمایه گذاری و تعیین کادر های متفکر احساس نمی شود. ای وای بر آن روزی که با وصف شرایط بحرانی و در اوج بی باوری، همه هست و بود ملی از دست رود که جبران آن مشکل است و محال!

نویسنده: ویس احمد حکمت(مدیرمسوول مجله رفاه نوجوانان)

 

یک پاسخ به “جبران فرار سرمایه و فرار مغزها”

  1. admin گفت:

    درود به حکمت عزیز ، تشکر از مقاله زیبایت. در کشوری که قدرتمندان شان یادزد و یا رفیق دزد باشد از آنها چی انتظاری دارید. دوماه از انتخابات تقلبی وساختگی گذشته هنوز از کابینه خبری نیست. عنی مانند کرزی برادر های وحشی خود را از زندان آزاد کرد و هرروز شاهد حملات انتحاری این و حشی ها هستیم. از امنیت خبری نیست و مرد م مجبور میشوند که فرار کنند و سرمایه های خود را از کشور خارج کنند. حضوضا جوانان ما که تحصیلات عالی را به پایان رساندند. بازهم از خداوند بزرگ میخواهیم که این دزد ها و جنایتکار ها را از کشور ما نیست و نابود کند . مردم ما در یک فضای کامل از صلح و صفا بدون تعصبات زبانی ، قومی ، مذهبی و منطقوی باهم زندگی خوشی را سپری کنند. موفق وسلامت باشید. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما