۲۴ ساعت

13 نوامبر
۱ دیدگاه

صداقت همسایه ها؛ کوتاه سازی مسیر ترقی

تاریخ نشر پنجشنبه  ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴ هالند

محترمویس احمد (حکمت)

محترم ویس احمد (حکمت)

صداقت همسایه ها؛ کوتاه سازی مسیر ترقی افغانستان

نویسنده: ویس احمد حکمت

   افغانستان کشوری است محاط به خشکه و دارای شش همسایه در اطراف خویش که هر یک از این همسایه ها دارای منافع مشترک در افغانستان اند و هر یک می خواهد تا از این کشور که تن بیمار دارد، حد اکثر استفاده اقتصادی و سیاسی نمایند.

   در جمله این کشور ها، پاکستان از دهه سوم(۱۳۳۰ش) بدین سو غرض سودجویی از توافقات خط دیورند، حد اکثر استفاده از آب های جاری و سایر منابع طبیعی و استفاده سودمند ترانزیتی از شاهراه ها و خطوط اتصالاتی کشور ما، از سیاست های نظامی و مداخله گرانه استفاده اعظمی نموده و سعی کرده تا شعله های آتش همیشه در این خط سوزنده تر از گذشته باشد و فقر سایه اصلی خویش را همیشه در این سرزمین پهن نماید.

   جنگ های گذشته در افغانستان فرصت خوبی برای پاکستان بوده و توانسته خود را از نگاه سیاسی و اقتصادی تقویت و برای ابر قدرت های جهان همچو امریکا و چین خود را محافظ خوب منافع شان تبارز دهد.

   در حال حاضر موجودیت پناه گاه های مخالفین و حمایت دولت مردان پاکستان از سیاست های غرب، خود دوگانگی سیاست پاکستان را نشان می دهد.این کشور علاوه بر افغانستان با دو همسایه دیگرش(ایران-هند) از طریق موجودیت پناهگاه های مخالفین شان نیز در جنگ می باشد.

   جنگ های موجوده افغانستان هر روز شکل و رنگ تازه به خود می گیرد تا دهشت و وحشت در جامعه حاکم باشد. قتل های زنجیروی مدال آوران ورزشکار افغانستان، اختطاف جمعی اعضای خانواده ها در شهر کابل، قتل قاضی و حارنوالان صادق و ترور معاون والی قندهار، از جمله برنامه های طرح ریزی و سازماندهی شده در آن سوی سرحدات کشور می باشد که جوانان غیر نظامی و متعهد در راه خدمت به وطن و ملت را هدف قرار می دهند.

   اما جوانان کشور که نسل سازنده کشور می باشند، با روحیه وطن دوستانه و انسان دوستانه، افغانستان را با پوست و رگ و استخوان شان می سازند و در راه یک افغانستان واحد، غیر قابل تجزیه، آزاد و آباد تلاش می کنند و در حل مشکلات خویش با صبر و حوصله مندی از راه منطق و عقلانیت تلاش های خسته گی ناپذیر می نمایند.

   در این حال ما جوانان از دولت وحدت ملی توقع دارند تا جهت نیل به صلح و ختم جنگ و بحران، روش های معقول در بهبود سیاست های داخلی و خارجی اش روی دست گیرد و با همسایه گان خط شفاف را برای تامین صلح ترسیم نماید و در یک پالیسی واضح و قابل تطبیق در جلب دیدگاه کشور های همسایه، چونگی استفاده از آب های جاری کشور و تدویر کنفرانس های منطقوی با تضمینات بین المللی برای ختم جنگ بکوشند تا جنگ پایان یافته و از منابع طبیعی به خصوص معادن، تقویه راه های ترانزیت و انکشاف تجارت متقابل استفاده اعظمی صورت گیرد.

   سفر قریب الوقوع محترم رئیس جمهوری کشور به پاکستان می تواند در نیل به آرمان های فوق، ملت را امیدوار سازد و حکومت پاکستان بخاطر منافع ملی و جلوگیری از تجزیه آن کشور همگام با جامعه جهانی در روند صلح و ترقی افغانستان صادقانه گام بردارد. ایالات متحده امریکا که در رأس ناتو قرار دارد، نیز باید در عملی نمودن تعهدات خود که در قرارداد امنیتی با افغانستان ذکر شده، منجمله تأمین صلح و حفظ سرحدات افغانستان تلاش نماید.

   خواست جوانان افغانستان، ایجاد روحیه وحدت ملی، ترقی افغانستان، تأمین صلح منطقوی و بین المللی و انکشاف نسل امروز و فردای این خطه با غرور و سربلند است؛ امیدواریم حکومت وحدت ملی برای رسیدن به این خواست جوانان با توکل به خداوند متعال به دستاورد های بزرگ دست یابد.                

نویسنده: ویس احمد حکمت(مسوول گروه فرهنگیان جوان زون غرب افغانستان-هرات)

حگمت عزیز ، نوشته ات زیباست و منهم میگویم آمین. اما من فرقی بین سیاست خارجی دولت گذشته و فعلی نمیبینم. همین کسانیکه حالا میبنید قبلا هم در خدمت همسایه ها بودند. دولت گذشته هم یک تعداد وحشی ها را برادر گفته از زندان ها آزاد کرد و دولت جدید هم آنها را بیگناه گفته آزاد کرد.. موفق وسلامت باشید.

 

یک پاسخ به “صداقت همسایه ها؛ کوتاه سازی مسیر ترقی”

  1. admin گفت:

    حگمت عزیز ، نوشته ات زیباست و منهم میگویم آمین. اما من فرقی بین سیاست خارجی دولت گذشته و فعلی نمیبینم. همین کسانیکه حالا میبنید قبلا هم در خدمت همسایه ها بودند. دولت گذشته هم یک تعداد وحشی ها را برادر گفته از زندان ها آزاد کرد و دولت جدید هم آنها را بیگناه گفته آزاد کرد.. موفق وسلامت باشید.

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما