۲۴ ساعت

05 نوامبر
۱ دیدگاه

صلح با تقویه نظام سیاسی-اقتصادی

تاریخ نشر چهار شنبه  پنجم  نوامبر ۲۰۱۴ هالند

محترم ویس احمد (حکمت)

محترم ویس احمد (حکمت)

صلح با تقویه نظام سیاسی-اقتصادی افغانستان

نویسنده: ویس احمد حکمت

   افغانستان در قلب آسیا جهت تأمین منافع آسیا و فراتر از آن (ابر قدرت های جهانی) اهمیت استراتیژیک دارد؛ به همین منظور کشور های منطقه و کشور های قدرتمند جهان تلاش دارند تا از این سرزمین منحیث تخته خیز در جهت مقابل استفاده اعظمی نمایند که در نتیجه زورمندی های گذشته، صدمه های متواتر بر پیکر این کشور وارد و میلیون ها افغان کشته، زخمی و معلول شدند؛ در عقب این توسعه طلبی ها، کشور های منفعت طلب سود اعظمی را از این جنگ ها بر اساس منافع ملی شان بردند.

   طی ۱۳ سال گذشته تلاش های صلح دولت افغانستان غرض پایان خون ریزی افغان ها به جای نرسید و جرگه ها و شورا های صلح خواهی جز زیان مالی از خزانۀ دولت و تقویۀ مخالفین دیگر دستاوردی نداشت.

   این جنگ ها که توسط دستگاه های استخباراتی منطقه و بالاتر از آن پیش برده می شود، به همکاری کشور های قلب آسیا و کشور های ذی نفع محار شده می تواند، لذا کنفرانس هفته قبل کشور های قبل آسیا از اهمیت خاص برخوردار است.

   دولت افغانستان منحیث پل وصل ۱۴ کشور قلب آسیا با رهبری سیاسی متوازن  و محتاطانه و با کمک های دوستانۀ کشور های دوست، پالیسی مشخص را در راه ختم بحران ناشی از جنگ منطقوی که آتش اش در داخل کشور ما افروخته شده تحقق بخشد.

   گام های عملی صلح در سطح کشور ما با تقویۀ قوای مسلح، رهبری آگاه شورای امنیت ملی، تداوم روند وحدت ملی، تداوم و استحکام تعهد سیاسی رهبران ملی، توافق سیاسی در تداوم و اصلاحات در نظام اداری کشور و توافق روی مذاکره با مخالفین  ممکن است؛ زیرا صلح در افغانستان می تواند صلح در منطقه و صلح جهانی و تقویۀ نظام های سیاسی و اقتصادی کشور ما باشد.

   به همین سبب رهبری افغانستان باید تغییرات محتاطانه و بنیادی را توسط افراد با خرد و متعهد به وجود آورد تا شاهراه صلح و پیشرفت را از وجود زورمندان، مخالفین، نمایندگان استخباراتی و مافیا پاک نموده و با ابتکارات عملی و بدون تبعیض برای سرزمین مقدس افغانستان (کشور واحد، آزاد و آباد مان) وظایف بزرگ و سترگ خویش را به سر رسانند که در نتیجه افغانستانآهسته، آهسته به طرف خودکفائی بودجوی به خصوص بودجه نظامی از منابع و عواید ملی خویش (معادن، تولیدات داخلی و ترانزیت) راه خود را بگشاید و این کشور از میدان نبرد های خونین استخبارات بیرونی به سرزمین مرفه برای هر افغان مبدل شود. 

  نویسنده: ویس احمد حکمت(مدیرمسوول مجله رفاه نوجوانان

 

یک پاسخ به “صلح با تقویه نظام سیاسی-اقتصادی”

  1. admin گفت:

    حکمت عزیزنوشته ات خیلی عالیست . متاسفانه همین اکنون آقای احمدزی یک تعداد از چهار کلاه ها و دزد ها و قاتل های که دست شان به خون هزاران هموطن بیگناه ما آلوده است که با کرزی کار میکردند به دور خود جمع کرده و من بار ها گفتم و باز هم میگویم که هردو به اصطلاح از سر یک کرباس اند. باز هم امیدوارم به پیشنهاد هایت توجه کند. موفق و سلامت باشید. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما