۲۴ ساعت

03 سپتامبر
۱ دیدگاه

نظام جدید، تمدن جدید، نسل جدید

تاریخ نشر چهار شنبه  سوم  سپتامبر ٢٠١۴ هالند

unnamed.jpg1

نظام جدید، تمدن جدید، نسل جدید

نویسنده:‌ ویس احمد حکمت

(فعال جوانان هرات)

محترمویس احمد (حکمت)

محترم ویس احمد (حکمت)

   بالندگی هر جامعه در ارتباط مستقیم با اهل خبره و سطح دانش آن است؛ افغانستان زمانی افتخار تمدن کهن خویش را به رُخ جهانیان می کشاند که نمایانگر داشته های مفاخر دین و فرهنگ این سرزمین همواره جاویدان بود.

   هرگاه از مولانای بلخ، ابوعلی سینای بلخی، امام فخر رازی، ناصر خسرو، ابن علی موفق، انصاری هروی، رحمان بابا، خوشحال ختک، استاد بهزاد، فرخی سیستانی و هزاران اهل ادب و هنر این سرزمین یادآوری نمائیم، بدون شک در خواهیم یافت که از مشرق تا مغرب و از شمال تا جنوب در هر گوشه، یاد یک دانشمند و اهل علم و هنر به خط زرین درج مفاخر کشور گردیده، زیرا آنها تمدنی آفریدند و راه راست و آینده درخشان را به نسل های بعدی آموختاندند.

   آنجاست که سینه ی گشوده شد و سینه های را گشود تا تمدن و پیشرفت از یک نسل به نسل دیگر انتقال یابد و هر روز از دیروز بهتر باشد تا آسودگی و رفاهیت از نسل های دیروز نصیب فرزندانی با دید وسیع و برنامه ریزی شده برای دورنمای روشن، گردد.

  در راس این مخروط،نظام ها قرار داشتند و این نظام است که نظم و پویایی را شکل می دهد. نظام تخریب گر، تیشه به ریشه ی خود می زند و نظام مدبر، نهال های پر ریشه و پر میوه را به ارمغان می گذارد.

   حکومت های که بیشترین عمر را داشتند، نمونه های صداقت و وفاداری برای پیشرفت و تمدن جامعه خویش بودند. این حکومت ها در قلب مردم جا داشتند و افتخار آفریدند؛ دانشمندان دیروز محصول حکومت های اند که استعداد های نوجوانان و جوانان خویش را تابناک ساختند، ورنِه هرگز این استعداد ها تبارز نمی کرد و قافله به سرمقصود نمی رسید.

   بارز ترین این نظام ها از شاهرخ میرزا، سلطان حسین بایقرا، محمود غزنوی، غیاث الدین غوری و احمد شاه بابا ابدالی گرفته تا ظهور مطبوعات در زمان امیرشیر علی خان و امیر امان الله خان و تا حدی آزادی و رشد خلاقیت های دهه ۸۰ عصر نوین می توانند به شمار آیند.

   در حال حاضر رشد شخصیت ها، دانشمندان  و اهل خبره به نظام جدید تعلق دارد که چگونه در راه ترقی و به کار بردن خلاقیت جوانان مستعد این سرزمین تدابیر اتخاذ می نمایند و از ابتکارات و نوآوری های شان در ترقی و تمدن افغانستان فردا حد اکثر استفاده ی مؤثر صورت خواهد گرفت؛ در غیر آن استعداد ها خفته می شوند و کشور شاهراه گمراهی و ماجراجوئی که حز بدبختی نتیجه ی ندارد، را طی خواهد نمود.                         

 نویسنده:‌ویس احمد حکمت(فعال جوانان هرات)

 

یک پاسخ به “نظام جدید، تمدن جدید، نسل جدید”

  1. admin گفت:

    حکمت عزیز ، مطلب زیبا و عالیست. امیدوارم زمامدارانی که عنقریب وارد ارگ ریاست جمهوری میشوند مانند حکومت های که عمر طولانی داشتند وبفکر مردم و خدمت به آنها بودند باشند نه بفکر منفعت شخصی خود .وکشوری را که خودشان ویران کردند دوباره آباد کنند . فکری بحال جوانان عزیز ما هم بکنند.و مردم را مانند گذشته متحد و یکپارچه سازند تا مردم به آنها اعتماد نمایند. فعلا صبر میکنیم و میبینم که اینها چی خواهند کرد . موفق باشید. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما