۲۴ ساعت

25 جولای
۴دیدگاه

پادشاه مخلوع افغانستان یا «بابای ملت »

تاریخ نشر جمعه ۲۵ جولای  ۲۰۱۴ هالند

محترمه خانم صالحه و هاب و اصل

محترمه خانم صالحه و هاب و اصل

پادشاه مخلوع افغانستان یا «بابای ملت»

به مناسبت هفتمین سالگرد وفات اعلیحضرت محمد ظاهر شاه ( بابای ملت)

صالحه وهاب واصل
۲۵ / ۷ / ۲۰۱۴  

پس از صحبت تیلفونی با جناب محترم عبدالتواب وهاب کالیگراف، دیزاینر و نقاش چیره دست کشور و صحبت ها روی موضوعات مختلف، جر و بحث کوتاهی هم داشتیم روی هفتمین سالگرد وفات شاه اسبق کشور (بابای ملت) و مقالات ذیربط در سایت ها. ایشان در جریان گفت و شنود ما از مصاحبۀ شان که سالها پیش در فریمانت کلیفورنیا با اخبار سانفرانسسکو ترونیکل (san Francisco Thronicle ) داشتند یاد دهانی کردند که برای من خیلی جالب و دلچسپ بود.

خواهش کردم که اگر محتوای این مصاحبه را با خود داشته باشند بفرستند تا بتوانیم با دوستان و هموطنان ما در سراسر جهان به حساب بزرگذاشت از هفتمین سالگرد وفات (بابای ملت) شریک سازیم. چون مصاحبه به زبان انگلیسی صورت گرفته خلاصۀ آنرا به شکل ترجمۀ فارسی در زیر مینویسم (کمی و کاستی آنرا بر من ببخشید)، در صورت علاقه و تعمق در اصل متن مصاحبه میتوانید به عکس زیر که ضمیمۀ این نوشته است در صفحۀ دوم مراجعه فرمائید. نا گفته نماند که برای صرفه جوی جای در این نوشته از دو عکس که یکی مصاحبه بود و یکی هم عنوان اخبار مذکور، من یک عکس ترتیب داده ام که امید است سبب سوءِ تفاهم بعضی ها نگردد.

خلاصۀ ترجمۀ مصاحبه:

زمانیکه هنوز عبدالتواب وهاب یکی از نخستین مهاجرین افغان در فریمانت امریکا، در سال ۱۹۷۳ در صنف هفتم مکتب بود، آخرین پادشاه افغانستان (محمد ظاهر شاه) از قدرت بر طرف شد. عبدالتواب وهاب با نگاه بسیار خوب به این دوره می نگرد. وی میگوید: ” ظاهر شاه یک پادشاه خوب بود. ” آقایی وهاب در شهر فریمانت اخبار آنلاین را به نام « در راه صلح» نشر میکند. وی میگوید: ما در دورۀ سلطنت ظاهر شاه آزادی های بیشماری داشتیم، همه خوشحال بودند و هیچ یکی افغانستان را ترک نمی کرد، او یک زمامدار بسیار خوب بود.

محترم وهاب یکی از جملۀ بسیار افغانهای مهاجریست که درین جا در شهر فریمانت زندگی میکند و به شاه سابق منحیث یک رهنما می نگرد و خواستار است تا  محمد ظاهر شاه یک دولت ثابت را در افغانستان بمیان آرد. که البته این خواهش وی هم بر مبنی و به اساس محبوبیت ظاهرشاه، پادشاه اسبق در بین مردمش است.

این احتیاج مردم به شاه اسبق حاکی از ناراضی بودن مردم از دولت طالبان است. ظاهر شاه فعلاً در بیرون از مرز افغانستان در شهر روم ایتالیا زندگی میکند، در حالیکه در دوره سلطنتش در کشور خود در یک فضای صلح ثابت زندگی کرده بود. محمد ظاهر شاه در سال ۱۹۶۴ یک سلطنت قانونی را ایجاد کرد که وکلای پارلمان توسط اکثریت آراء در فضای آزاد انتخاب شدند و حاصل آن مطبوعات آزاد، و بوجود آمدن احزاب سیاسی بود.

ظاهر شاه زمانیکه در حال سفر به کشور ایتالیا بود، توسط داود خان، پسر کاکایش خلع قدرت گردید که  حاصل آن سقوط مملکت و جنگ و خونریزی بیست ساله بود.

خانم نعیم زن ۴۵ ساله، عضو اتحادیۀ زنان افغان در فریمانت میگوید: به طور خاص بهترین وقت برای یک زن  دورۀ سلطنت ظاهر شاه بود، درین دوره زنان میتوانستند همه حقوق شان را داشته باشند، ما قضات، وزرا و خانم های نمایندۀ ملت در داخل شورا داشتیم و در کابل هیچ نوع سدّی برای پیشرفت زنان وجود نداشت.” خانم نعیم که پدرش شاروال کابل بود گفت: ” در افغانستان در دوران سلطنت ظاهرشاه بسیار آرامش و امنیت قوی بود و دولت هیچ نوع فاشیزم و بنیاد گرایی را نمی پذیرفت. شاه مذهب را در حریم مساجد حفظ کرده بود و با سیاست ذیدخل نساخته بود.”

lمصاحبه

محترم نیک بین همچنان که یکی از مهاجرین دیگر افغان است و در شهر  فریمانت زندگی دارد میگوید: ” مردم ظاهر شاه را دوست دارند و به چشم احترام میبینند مثلا مانند پدری که میتواند پسرانش را گرد هم جمع نموده به وحدت دعوت نماید. بعض از مهاجرین دیگر میگویند که: ظاهر شاه یک درِ امید خوب برای وحدت ملی در افغانستان بوده میتواند. بیکزاد  یکتن دیگر از مهاجرین  ۴۷ ساله که جواهر فروش در شهر فریمانت میگوید: (هیچ کس دیگر نمی تواند افغانستان را به وحدت سوق دهد به جز از ظاهر شاه، شاه اسبق کشور.)

 

۴ پاسخ به “پادشاه مخلوع افغانستان یا «بابای ملت »”

  1. admin گفت:

    صالحه جان صحبت ها و خاطرات جناب محترم عبدالتواب وهاب خیلی جالب بود . تشکر از شما . موفق وسلامت باشید. مهدی بشیر

  2. همایون عالمی گفت:

    تشکر صالحه جان گرامی از معلومات دلچسب شما :
    http://www.youtube.com/watch?v=kIfmNxReCPE

  3. زاشد گلبهاری گفت:

    در طول ۴۰ سال پادشای خود چه کرد به افغانستان تمام مردم افغانستان را بینا نساخت از این زیاد نمی پردازم .

  4. همایون سدوزی گفت:

    اعلیحظرت محمدظاهرشاه شخصیت عادل در دوران زمامت اش وخدمتگار وطن بعد ازبرگشت اش منحیث بابای ملت بودکه طرح و حاکمیت قانون اساسی یکی ازنمونه های خدمات ایشان است که بدون حظور شاه همچو وحدت وهمآهنگی در سه دهه وجود نداشت من ازپدرم که در دوران شاه وظیفه در ریاست تصدی هوتل ها داشتند وزیاد تر درضیافت ها حظور داشتند یا اینکه اگرشاه خیلی از کار های مملکتی خسته میشدند زیاد تر در هوتل اسطابف برای رفع خسته گی مهمان هوتل میبودند تماس نزذیک داشنتدو ازحسنات ایشان برایما همیشه توصیف میکردندکه من در سال ۲۰۰۲که برای اولین بار بعد از بلوغت دوباره به خاکبوسی وطنم نائل شدم ناظر عادل بودن شخصیت دوستداشتن ایشان در بین اقوام بودم که مردم ساعت ها منتظر میماندنند تاشاه عادل شان را بیبینندودستهایش را به پاس خدمات اش ببوسند روح شان شاد وسادان گرامی باد.

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما