۲۴ ساعت

22 می
۱ دیدگاه

پوشیدن لباس سفید مستحب است

تاریخ نشر پنجشنبه ۲۲ می ۲۰۱۴ هالند

محترم الحاج امــیــن الـدیــن « سعـیـدی - سعید افـغــانی »

محترم الحاج امــیــن الـدیــن « سعـیـدی – سعید افـغــانی »

پوشیدن  لباس  سفید  مستحب است
(إن الله جمیل یحب الجمال، پروردګار ما  زیبا است و زیبائی رادوست  دارد )

تتبع ونگـارش :

الحاج امــیـن الـدیــن»سعـیـدی – سعید افـغــانی«

مــدیـــر مطـالعات سـتراتــــیـژیک افـغـانومسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جرمنی

پروردگار با عظمت ما در در آیه  ( ۲۶ سوره اعراف ) میفرماید : «  یابنی ادم قد انزلنا علیکم لباسا یواری سواتکم وریشا و لباس التقوی ذلک من ایات ال… لعلهم یذکرون  » ( ای فرزندان عالم برای شما لباسی فرستادیم که شما را می پوشاند و لباس زینت و لباس تقوی ، این بهتر است این ایات خداست شاید ایشان اندرز گیرند . )


( لباس )در اصل مصدر است و در این این آیه  به معنای چیزی است که برای پوشانیدن بدن صلاحیت داشته باشدو کلمه  (ریش ) که در آیه متذکره آمده است به معنای هر پوششی است که مایه زینت و جمال  برای انسان باشد .
 پروردگار با عظمت لباس را افریده  در جنب اینکه لباس  مایه زینت انسان میگردد ، ولی بسیاری از عیوب ظاهری ،خارجی وبیرونی  انسان را  هم می پوشاند.

ولی تقوی لباسی است که  عیوب باطنی و داخلی انسان را  مستور می سازد، چون تقوی باعث پوشاندن رذائل و گناهان می شود .بنآ از پروردگار با عظمت خویش مطلبیم که الهی ! مارا با لباس  تقوای ولباس پرهیز کاری ملبس بسازد .
خواننده محترم !
قبل از همه باید گفت که دین مقدس اسلام برای پوشیدن لباس چهار اصل
 را تعیین نموده است ، این بدین معنی است هر لباس که این چهار اصل را داشته باشد ، ان لباس جایز وغیر ممنوع است . این چهار اصل  عبارت است از :
 در پو شیدن لباس باید حد شرعی مراعت کردد .
 لباس باید فتنه انگیز ومحرک شهوت نباشد .
  لباس  باید  تشبیه با کفار نباشد .
 لباس مسلمان ، نباید لباس شهرت باشد . دین مقدس اسلام  هرگونه لباس که موجب  انگشت نما شدن انسان در جامعه گردد بصورت مطلق ممنوع اعلام نموده است .
پوشیدن لباس نه تنها  مبین  از شخصیت انسان است، بلکه پوشیدن در شکل‏گیرى و تحول شخصیت انسان نقش بزرگ وهمی  را بازی میکند . در این میان رنگ لباس ، پاکی ونظافت لباس ومراعات کردن مود وفصل سالی لباس ، نشانه نوع شخصیت انسان است .
در این نوشته میخواهم صرف در مورد لباس سفید ومقام آن در دین مقدس اسلام مختصرآ تبصره نمایم .
قبل از همه باید گفت که :
لباس سفید خصوصیت های متعددی دارد از جمله خصوصیت بر جسته لباس  سفید  همین است
  که چرک و آلودگى در لباس  سفید بسیار بو ضاحت  معلوم میشود ، واز جانب دیگر پوشیدن لباس سفید ، انسان را  مقید به سنت نبوى نموده  نظافت، به شستن و وپاک  کردنآن روى مىیآورد. به علاوه انبساط خاطر و باز شدن روحیه نیز از فواید  پوشیدنلباس روشن و سفید است.
از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: از لباسهای سفیدتان بپوشید زیرا از بهترین لباسهایتان است و در آنها مردهایتان را کفن کنید. (احمد،ابوداود و ترمذی روایت نموده اند)
تبصره
از فحوای این حدیث ثابت می گردد که لباس سفید پوشیدن مستحب است و خود رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نیز(گاهی) لباس سفید می پوشیدند در بخاری شریف در حدیثی از ابوذررضی الله عنه روایت آمده که ایشان فرمودند من به نزد رسول الله صلی الله علیه و اله وسلم آمدم و در حالی که لباس سفید به تن داشتند.
پیامبر صلی الله علیه وسلم  دو فرشته  رادیدند که درجنگ احد شرکت نمودند ودرحالی که لباس سفید به تن داشتند.
سعد بن ابی وقاص رضی الله عنه می گوید: من رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم را در روز جنگ احد در حالی دیدم که به همراه و در دفاع ازایشان دو فرد که لباس سفید بر تن داشتند سخت می جنگیدند که نه قبل و نه هم بعد ازاین واقعه این چنین جنگجویانی را ندیدم (بخاری و مسلم )
ودر روایت مسلم اضافه ترآمده: که سعد فرموده آن دو نفر جبرئیل و میکائیل بوده اند.
امام نووی در شرح
وتفسیر  این حدیث فرموده است : از این احادیث میتوان  فضیلت لباس سفید را بخوبی درک نمود. 

ختم   

 

یک پاسخ به “پوشیدن لباس سفید مستحب است”

  1. admin گفت:

    چناب استاد سعیدی عزیز ، مقاله جالبی را تقدیم خواننده گان عزیز کردید. موفق باشید. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما