۲۴ ساعت

19 مارس
۲دیدگاه

نوروز با ستـا ن

به پیشواز سال نو  و نوروز باستانی ۱۳۹۳

تاریخ نشر چهارشنبه ۱۹ مارچ ۲۰۱۴ هالند

Lente4

نوروز با ستـا ن

عزیزه عنایت 

محترمه عزیزه عنایت

محترمه عزیزه عنایت

سحر د مید خورشید آزری سر زخاور بر افراشت, صبا با تهنیت  مژده داد. مژده ی بهاران, مژده ی روز گاران نو.با بوی عطر بهارخفته گانراازخواب گران زمستانی  بیدار میکند و ترانه هستی را  در گوشها میسراید .نوید عشق و زندگی میدهد.

   بلبل به شا د یانه  ترانه ی بهار میسراید, غچیگکان سفر کرده  باز بسوی آشیان بـــه پرواز میا یند ,باران نغمه ی بهاران را زمزمه میکند و در گوشها طنین می اندا زد.

 پارچه های ابربهاری در, می افشا نند وزمین خدا را سرسبزو پرازگل میکنند.

 دامنه های کوهساران طبیعت زیبا را، زیباتر جلوه میدهد. پروانه های قشنگ و رنگین در گوش گلها رمزعشق و محبت را میخوانند .همـه جا سبز و خرم  گلهای شاداب و خندان جلوه نمایی میکنند .قطرات باران در زیر نور اشعه ی خــــورشید د رلابلای شاخه های د رختان ما نند دانه های  الماس  میدرخشند و تماشا گــــررا محوخویش  و قدرت خلاق آن میسازند . چه خوب است که دراین فصل طراوت و تازگی کینه هارااز دل دور کرده و به استقبال بهاربا صمیمت و محبت زندگی را در فضای  صلح وامنیت آغاز کنیم و بر جنگ وآتش افروزی نفرین بفرستیم .

با آمــدن بهار زیبا و فــرح بخش نوروز هم در شرف حلو ل است  که با جشن نوروزی  و استقبال از مــــراسم عنعنـوی دلها را شاد گردانیم . و این روز پرمیمنت که قدامت تاریخی و کهنی در دیارمــان دارد همچون نیاکان خویش بخاطر پذیرایی آن برا یم  و به خیر مقدم از این روز به دلجو یی نیاز مندان بشتابیم . یتمان را نوازش دهیم  و به بیماران و افتاده گان  مدد رسانیم .

    نوروز را که در سا یر ولایات افغانستان عزیز تجلیل میکنند هموطنان عزیز مـــان با تفاوت های کم و بیش از این روزبا ستانی استقبال نموده جشن میگیرند و سروربرپـا میدارند .

        در شهـــرمــزارشریف در جـــوار آرام گاه  حضرت شـــاه اولیا کـــــه روضــه شریف گفته میشود،دراین روز خجسته و مبارک جهنده(جنده) باشورو هلهلۀ تماشاچیا ن برافراشته میشود که تعداد زیادی ازمردم کشورازهرگوشه وکناردراین مراسم اشتراک مینمایند ومردم مهمان نواز مزار شریف از مهمانان با پذیرایی وگرمی استقبال میکننــد و همچنان این روز را میله گل سرخ نیز مینامند چه در این موقع  دشت و دمن حتا رو ی بامهای خانه ها ی کاه گلی لاله های سرخ میروید. در دیگر ولایات کشورمردم نیزبرا ی لــذ ت بردن از هوای گوارای بهار به دامنه های کوه های سرسبز و دیدن گلهای بهار ی به بیرون از منزل میروند، جـوانان بــرای تفریح و ســرگرمی درهوای آز اد آتش مــی افروزند  و در بعضی از ولایات  جوانان به استقبال از نوروزبه اسپ سواری ,کشتـــی گیری, توپ بازی و غیره سرگرمی ها میپردازند.

       اما بیشتر از سه دهه جنگ در وطن عزیز مان روستـــا ها و بعضی ازشهــرها را ویران کرده  است که تعدادازمردم خانه بدوش آواره و با فقر و تنگدستی دست وگریبانند مخصوصاً که درسالهای اخیر کشتار هموطنان  بیگناه مان توسط دشمنان صورت می میگیرد ومردم وطن در سوگ عزیزان شان همه را فرموش کرده اند حتا بهار. که در چنین حالت میباید به آنان کمک کنیم وبخاطر تسلیت و دلداری آنان بشتابیم ودرشادی های خویش آنانرانیزشریک سازیم.

       نوروزخود پیام آور وحدت, یکپارچه گی , صفا و محبت است که این روز خجسته را به تمام هموطنان عزیزم تبریک  گفته سال ۱۳۹۳ شمسی را سال نیک , مملواز صفا و صمیمت  خواهانم. با مید صلح و آسایش ملت  افغان.

 

۲ پاسخ به “نوروز با ستـا ن”

  1. admin گفت:

    خواهر گرامی خانم عزیزه عنایت نوشته زیبا و عالیست. پیش از پیش فرارسیدن بهار نو و نوروز باستانی را بشما و خانواده محترم از صمیم قلب تبریک و تهنیت عرض نموده امیدوارم سال نورا بخوشی سپری کنید و سال چدید برای تمام مردم افغانستان یک سال صلح و امنیت باشد و همه در یک فضای بر از صمیمیت زندگی آرام و پر فیضی را سپری کنند. شما زنده وسلامت باشید. مهدی بشیر

  2. عزیزه عنایت گفت:

    برادر محترم آقای مهدی بشیر فرهنگی فعال که همیشه از مهربانی شما مستفید شده ایم من هم باالنوبۀ خود بهار و نوروز خجسته را برای شما و همۀ خوا ننده گان سایت ۲۴ ساعت تبریک گفته سال با صلح و صفا برای همۀ بشر و مخصوصاً هموطنان عزیز مان از خدای متعال خواهانم .

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما