۲۴ ساعت

07 مارس
۱ دیدگاه

تحقق در روز جهانی زن

تاریخ نشر جمعه هفتم مارچ  ۲۰۱۴ هالند

به مناسبت روز جهانی زن

محترمه خانم ثریا احمد زی

محترمه خانم ثریا احمد زی

تحقق در روز جهانی زن

ثریا احمدزی

۷ مارچ ۲۰۱۴

بمناسبت هشتم مارچ روز همبستگی بین المللى زنان من ثریا احمدزی یکی از جمله گوینده گان سابق رادیو تلویزیون ملی افغانستان بهترین تبریکات خود را به تمام زنان رنجدیده افغان در هر جا که هستند میگویم

و این گزارش حاصل زحمت نزدیک به چهارده ماه است که آنرا جمع آوری نموده ام و بطور بسیار فشرده و کوتاه بیرون نویس نمودم برای شما تقدم میکنم.

ــ در تحقیق،  پژوهش و مطالعات وسیع مرکز تحقیقات امریکا در سطح جهان تا پایان سال ۲۰۱۳ م از تلفات جنگ، بد رفتاری و خشونت چنین گزارش شده است:

 ــ  بیش از هفتاد درصد زنان در سراسر جهان حداقل یک بار در طول عمر خود قربانی خشونت شده اند. خشونت علیه زنان منحصر به کشور های فقیر یا در حال توسعه یا جوامع مسلمانان نیست بلکه تا سطح جهان فراگیر است که در این گزارش می خوانید. 

از افغانستان آغاز می کنم : کهنه ترین آداب رسوم و سنت های آمیخته با ارتجاع اسلامی صد ها هزار زن افغان را در چهار چوب خانواده و جامعه به اسارت و بردگی کشانیده است که منشأ آن خشونت است.

ــ  کمسیون مستقل حقوق بشر از افزایش خشونت علیه زنان ، میگوید که در۹ سال گذشته،  بیش از چهل و نه هزار مورد خشونت علیه زنان و دختران ثبت شده است. خشونت ها شامل مشاجره لفظی، فزیکی روانی و بی حرمتی بوده،  بیشترین خشونت از سوى شوهران انجام شده است.

از جانب دیگر کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در حدود ۶۴۰۰ موارد خشونت علیه زنان را تنها در یکسال گذشته میلادی تأیید نموده است، از این جمع تنها از نوامبر سال پار تا کنون بیشتر از هزار و صد و چهل مورد بی حرمتی در افغانستان گزارش داده شده که شماری از قربانیان آن اطفال است.

ــ  گزارش تازه سازمان ملل متحد نشان میدهد که از اکتوبر سال گذشته تا کنون تنها در شهر هرات  ۴۵۰ مورد خشونت با زنان ثبت شده است، و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۴۰۰ مورد فروش زنان و دختران در برابر پول، مواد مخدر و زمین، خرید و فروش شده حتی یک دختر ۲۴ ساله هراتی تا سه بار، دست به دست فروخته شده است ، و نیز در موارد بسیار دختران جوان در بدل مواشی معامله میگردند مثلاْ : در اواخر سال ۲۰۱۳ م  دختر سیزده ساله برای مرد شصت ساله از شهر هرات در بدل چهل و هشت رس مواشی معاوضه شد.

ــ  به ادامه این گزارش آمده که زنان افغانستان در برخی از ولایات کشور به فروش میرسند. فروش زنان در افغانستان یک واقعیتی است که در لایه های پنهان مرد سالاری مسکوت مانده یا ( سکته زده شده) و کسی شهامت پرده برداشتن از این واقعیت عینی را تا اکنون نداشته است. زنان به مانند اشیاء و ملکیت انفرادی مردان در بازار مورد تبادله و خرید و فروش قرار میگیرند.
سخن تلخ تر و بسا غیرقابل تحمل این است که در مناطق مرزی ولایت ننگرهار با پاکستان مارکیت های فروش زنان وجود داشته که زنان توسط خویشاوندان و شوهران شان به مردانی دیگر در قبال پول ناچیزی به فروش میرسند.  در برخی معاملات هم اینگونه است که زنی حتی پائین تر از نرخ یک رس گوسفند و یا قاطر به فروش میرسد. برخی از گزارش میرساند که روزانه بصورت میانگین دو زن به فروش میرسند. سن و سال در فروش زنان فرق دارد.  

در سلسله همین پژوهش ها از آغاز سال روان میلادی ۲۰۱۴  شروع شده در افغانستان از میان رفتن انسانها در این کشور بدلایل گوناگون از ۱۷۶ تن به ۱۹۶ تن اعم از خورد و بزرگ رسیده که رقم بالایی نسبت به سال پار است، و در هر ساعت چهار نفر زن جان شانرا از دست میدهند که دو برابر از سال گذشته است. 

مختصر در مورد وضعیت زنان در بعضی از کشور ها

ــ در اروپا از هر پنج زن یک تن قربانی خشونت است، نوجوانان و خورد سالان نیز از بابت عارض استند.

ــ در اسپانیا دستمزد کارکنان زن ۲۸ در صد پائینتر از مردان است حتی با داشتن تحصیلات عالی که تبعیض و نوع خشونت شمرده می شود.

ــ در امریکا سی و پنج تا چهل در صد زنان مورد آزار جسمی شوهران خود قرار می گیرند.

ــ  در کانادا چهل در صد از مقتولین زن ، توسط شوهران شان کشته شده یا میشوند.

ــ  در بلژیک روزانه هشت مورد از خشونت و بی حرمتی به زنان به پولیس این کشور گزارش داده می شود.

ــ در ایتالیا ۵۰ در صد نسبت به مدت زمان یا سال گذشته افزایش خشونت و بد رفتاری را نشان می دهد.

ــ  کشور اوکراین که در وضعیت نابسامان نیز قرار دارد از خشونت و بی حرمتی بر علیه زنان از هر دو طرف مخالفین و دولت به شدت جریان دارد حتی از جانب پولیس این کشور.

ــ در کشور های ونزوئلا  و کنگو بی رحمی و خشونت علیه زنان بالاتر از هر کشوریست و هر روز الی ۶۰ شکایت به پولیس میرسد، مانند افغانستان به بریدن لب ها گوشها و بینی مبادرت می ورزند.

در خاور میانه آسیا و کشور های عربی:

ــ در کشور هندوستان هر آن دو ساعت آبرو ریزی سه زن توسط مردان اتفاق میافتد . چنانچه دو ماه قبل دختر بیست و دو ساله هندی و  زن شصت ساله دانمارکی نیز قربانی این پدیده شوم گردید.

ــ  در سوریه از آغاز خشونت و جنگهای داخلی که تاکنون بیش از یکصد و ده هزار گرفته و بیش از سه میلیون آواره، متأسفانه هر روز از فروش الی صد تن از دوشیزگان جوان به شیخ های عرب ادامه دارد و در این میان هم دولت و هم سلاح بدو شان در شدید ترین بد رفتاری ها با زنان گنهکار هستند.

ــ  در کشور عراق پس از سرنگونی رژیم صدام  که تا کنون نزدیک به نیم میلیون کشته بر جا گذاشته  فروش زنان در این کشور نیز رایج و معمول است و ازدواج های اجباری با نوجوانان دختر شکل بسیار وسیع را گرفته است.

ــ  در کشور تونس خروج از خانه بدون حجاب کامل و بدون شوهر، ممکن نیست، و هر روز چهل تا پنجاه مورد خشونت و بی حرمتی به ادارات ذیربط میرسد.

ــ در کشور های مصر، و بحرین وضعیت شکننده ای در برابر زنان جریان دارد، تبادله و فروش دختران و زنان ادامه دارد که گفته میشود حتی مأموران پولیس نیز در این قضایا دخیل استند. 

پایان

 

یک پاسخ به “تحقق در روز جهانی زن”

  1. admin گفت:

    خواهر گرامی خانم ثریا احمدزی ضمن عرض سلام به سایت ۲۴ ساعت خوش آمدید . زیبا و عالیست . روز جهانی زن را بشما و دوستان تان تبریک عرض میکنم. موفق وسلامت باشید . مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما