۲۴ ساعت

06 مارس
۱ دیدگاه

تجلیل از هشتم مارچ

تاریخ نشر پنجشنبه ششم مارچ  ۲۰۱۴ هالند

تجلیل از هشتم مارچ

روز همبستگی بین المللی زنان جهان

نورمحمد غفوری

۵ مارچ ۲۰۱۴ م. مطابق با ۱۴ حوت ۱۳۹۲ ه. خ.

**********

دیروز پنجم مارچ سال ۲۰۱۴ میلادی، مطابق با ۱۴ حوت سال ۱۳۹۲ هجری شمسی، هشتم مارچ روز همبستگی بین المللی زنان گیتی از طرف حزب ملی ترقی وطن تجلیل شد. محفلیکه به این مناسبت در تالار کنفرانس های دفتر مرکزی حزب با گویندگی محترمه سیمین گله څیړۍ، عضو شورای اجرائیهء حزب ملی وطن تدویر یافته بود، با تلاوت آیات چند از قرآن مجید آغاز یافت.

در شروع محفل محترم داکتر محمد آصف بکتاش – معاون اول حزب ملی ترقی وطن بر مبارزات تاریخی و وضعیت کنونی زنان افغانستان روشنی انداخت. بعد از آن محترمه عادله کوهستانی به نمایندگی از شورای زنان حزب ملی ترقی وطن به مهمانان خوش آمدید گفته و بر ضرورت شدت مبارزات زنان برای حقوق مدنی شان تاکید نمود. وی از زنان خواست تا در وقت رای دادن به کاندیدان ریاست جمهوری توجه بیشتر به خرچ داده و از کاندید حمایت نماید که به حقوق زنان عقیده داشته و برای کار عملی  در این مورد اراده داشته باشد.

به تعقیب آن محترمه انیسه جان شعر عالی را بخوانش گرفت که در آن گلایهء زنان از مردان وطن مطرح گردیده بود. محترمه فرشته کاکر در بارهء‌ تاریخچه روز بین المللی زنان و در باره مبارزات زنان افغان معلومات مفصل را ارایه نمود. از بعضی زنان نام آور غرب ، شرق و کشور عزیز ما یادآوری بعمل آورد و هم درباره نقش زنان در امر تأمین صلح در کشور و تربیهء صلحدوستانهٔ فرزندان کشور صحبت نمود.

به تعقیب آن محترمه مینا فضلی رئیسهٔ انجمن (کورس دانستنی های مفید) به سخنرانی پرداخته، به نمایندگی اعضای انجمن، روز بین المللی زن را به زنان حاضر و همه زنان جهان تبریک و تهنیت گفت. وی یاد آور شد که زنان در همه امور شانه به شانه همرای مردان فعالیت نموده، چنانچه بعد از حضرت محمد ص اولین مسلمان زن بوده است و هم اولین شهید راه مجاهدت دین نیز زن بوده است. به تعقیب آن وژمه جان متعلم صنف هشتم در باره زن و موقف زنان در جامعه مقاله و شعر زیبای را بخوانش گرفت.

در اخیر محفل محترم نورمحمد غفوری عضو شورای اجرائیه حزب ملی ترقی وطن در بیانیهء اختتامیه در بارهٔ مبارزات نظری و عملی حزب ملی ترقی وطن صحبت نمود. وی یاد آورشد که در ماه مارچ سال گذشته حزب ما در اکسیون جمع آوری یک میلیون امضا برای دادنامهء زنان افغان نقش فعال گرفت. برضد عدم توشیح «قانون عدم خشونت علیه زنان» در اکسیون که در داخل و خارج براه انداخته شده بود، فعالیت کرد. در این مورد اعلامیهٔ را به نشر سپرد که در آن مواضع حزب ما تصریح گردیده بود. همین حالا از «کمپاین تفکر، تحریر و عمل» حمایت مینماید و طرح موجودیت روز خاص همبستگی جهانی با زنان افغان حمایت مینماید. ما برای به رسمیت شناختن (هشت جون) به حیث روز همبستگی با زنان افغان مبارزه مینمائیم.
نورمحمد غفوری از محترم کاندید اکادمیسن محمد اعظم سیستانی سپاس بعمل آورد که سی جلد کتاب «وضع حقوقی زنان افغان از عهد امانی تا عهد کرزی» را بطور رایگان در اختیارش قرار داده بود که اکثریت آنها به حاضرین این مجلس هدیه گردید. همچنان از محترم پوهاند نجیب الله امرخیل که در تهیهء امکانات مالی و پولی این مجلس سهم فعال گرفته بود، شکران و امتنان صورت گرفت.

در اخیر مجلس تحایفیکه از جانب رهبری حزب ملی ترقی وطن تهیه گردیده بود، به زنان مجلس توزیع گردید و محفل توسط صرف عصریه به پایان رسید.

 

یک پاسخ به “تجلیل از هشتم مارچ”

  1. admin گفت:

    منهم فرارسیدن هشتم مارچ را به تمام خواهران و مادران گرامی در سراسر جهان و افغانستان از صمیم قلب تبریک عرض نموده امیدوارم که زنان ما در یک قصای صلح ، دوستی و امنیت کامل زندگی کنند و دیگر با مشکلات دست و گریبان نشوند. جناب عفوری عزیز ، کتابخانه ۲۴ ساعت را فراموش نکنید. موفق باشید. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما