۲۴ ساعت

10 دسامبر
بدون دیدگاه

گزارش کوتاه از کنفرانس بین المللی پاریس

تاریخ نشر سه شنبه ۱۰ دسامبر ۲۰۱۳ هالند

گزارش  کوتاه از کنفرانس بین المللی  پاریس

سیداکرام “طاهری”

سیداکرام الدین " طاهری"

سیداکرام الدین ” طاهری”

کنفرانس رهبری اروپا “اروپا – آسیا : همکاری برای یک فرهنگِ توسعه صلح و حقوق بشر” که بتاریخ سوم و چهارم دسمبرسال جاری برگزار شده بود در آن بیشتر از۱۰ کشور جهان اشتراک داشتند. این کنفرانس که به پشتیبانی نهاد های معتبر جهانی و نماینده ملل متحد در امور زنان بانو کرولین هندشین و سفارت کشور تاجکستان در بروکسل ، یونسکو ، و هالند برگزار گردیده بود ، روی موضوع های زیاد از جمله مسایل صلح و برقراری و نزدیکی و همگرایی فرهنگی بین آسیا و اروپا بحث های اکادمیک و کارشناسانه صورت گرفت.   

البته باید یاد آور شد که  سفارت تاجکستان از جمله میزبانان کلیدی این کنفرانس بود . سخنرانان در موارد مختلف گفتگو ها و تبادل نظر های داشتند و هرکدام  تاکید بر همکاری های بیشتری در همه عرصه بین آسیا و اروپا داشتند و بویژه در مورد فرهنگی و شناساندن فرهنگ های  متفاوت  به یکدیگر از راه های مختلف و تلاش برای همگرایی و کار های مشترک برای زدودن چالش ها و برداشتن گام های برای تقویت همکاری های داشتند.

 paries1سخنرانان از کشورهای مختلف از جمله فرانسه ، هالند ، جرمنی ، لاتویا ، استونیا ، روسیه ، کوریایی جنوبی ، اوکرین ، انگلستان ، سویدن ، تاجکستان ، جاپان ، لبنان دعوت شده  بودند. شخصیت های مذکور این همایش  بیشتر روی موضوعات درون کشور های  خویش و مقایسه آن با دیگر کشورها بویژه اروپا نکات ضعف و مثبت را برجسته میساختند.

 بانوی نخست کشور لاتویا که یکی از سخنرانان بود در سخنرانی خود از مشکلات در کشورش یادآور شد و راه های برای مبارزه با این چالش ها را هم بیان داشت . سخنران دیگر که رییس جمهور گذشته اوکراین بود ، ضمن اشاره به مشکلات حقوق بشر در اوکراین ، در مورد  راهپیمایی های  مردمی  در آنکشور و سرکوب آنها توسط نیروهای امنیتی معلومات داد. وی قرار بود در کنفرانس اشتراک فزیکی  داشته باشد  ولی بخاطر راهپیمایی های مردمی در اوکراین نتوانست اشتراک نماید و از راه یوتیوب به سخنرانی پرداخت.

 سخنران دیگر خواهر رییس جمهور لبنان بود ایشان در مورد مشکلات زنان و نقض حقوق بشر در کشور لبنان صحبت نمودند و پس از آن پیام از طرف پتروس پتروس غالی سرمنشی سابق ملل متحد توسط نماینده اش به خوانش گرفته شد که در پیام آقای غالی  همواره  به چالش های که جهان دامنگیر آن هست  پرداخت  و راه حل های مناسب را پیشنهاد کرد.

آقای شریف زاده سخنگوی رییس جمهور تاجکستان یکی دیگر از سخنرانان بود که ایشان هم در مورد صلح و حقوق بشر صحبت کرده و اشاره های به دست آورد های تاجکستان پس از جنگ نمودند و از کارنامه های امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان یادآور شدند.

 در بخش از سخنرانیهای خود فرمودند که امام علی رحمان نقش به سزای در عرصه صلح و بازسازی در تاجکستان بازی کردند که همه تاجیکان سپاسگزار آن همه میباشند. ایشان اشاره های چگونه گی پایان جنگ در تاجکستان داشتند و در بین سخنرانی های خود از تلاش های پروفیسر استاد برهان الدین ربانی رییس جمهور گذشته افغانستان  در آوردن صلح در تاجکستان نیز یادکردند و از آن ستایش نمودند و یادآور شدند که استاد ربانی را در تاجکستان پدر معنوی میگویند.

 پس از وی سفیر تاجکستان در بروکسل ، هالند و  یونسکو که از جمله میزبانان هم بود در مورد صلح و ثبات در تاجکستان پس از جنگ صحبت کرد و وعده سپرد که درجهت تحقق همکاری های همه جانبه آسیایی- اروپایی تلاش خواهد کرد و وعده کردند که در آینده زمینه چنین کنفرانس ها و نشست ها را در تاجکستان میسر میسازند.

 آقای صالح اف در بخش از سخنان خود در مورد فرهنگ تاجکان یادآوری کرد و جنگ و خشونت را دور از فرهنگ آشتی جویانه تاجکان دانست. ایشان هم نمونه آقای شریف زاده از کارنامه های امام علی رحمان در بخش های مختلف در تاجکستان یادآور شد و وی را بانی صلح تاجکستان خواند. در ضمن کتاب که در مورد امام علی رحمان نوشته شده بود به اشتراک کننده گان روشنی انداخت و افزود : این کتاب تا حال به روسی ، انگلیسی برگردان شده و کوشش میکنیم تا به زبان های دیگر از جمله فرانسوی و هسپانیوی هم برگردان شود.

 پس از سخنرانان کلیدی کنفرانس سخنرانیهای زیاد  دیگر هم صورت گرفت و همه تاکید بر گسترش همکاری های فرهنگی بین تمام ملت های جهان داشتند و یادآور میشدند : همکاری های نزدیک فرهنگی باعث نزدیکی فرهنگ های جهان میشود این خود میتواند زمینه های برقرار صلح و ثبات در کشورهای مختلف را تقویت بخشد.

در روز دوم کنفرانس نتیجه گیری که به دست آمد این بود که همه دعوت شدگان و سخنرانان بدون در نظر داشت تفاوت ها میان کشور ها و فرهنگ های جهان و بدون بدبینی و تبعیض زبانی ، دینی و نژادی ، یگانه راه حل گسترش روابط همه جانبه در همه موارد و به ویژه فرهنگی و اقتصادی بین کشور ها را خیلی مفید دانسته و روی آن تاکید کردند.

 
بدون دیدگاه

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما