۲۴ ساعت

10 سپتامبر
بدون دیدگاه

گزارش بازگشایی دفتر مشوره دهی

تاریخ نشر سه شنبه ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳ هالند

kabulگزارش بازگشایی دفتر مشوره دهی برای شهروندان در افغانستان

گزارشگر : سیداکرام الدین طاهری

سیداکرام الدین " طاهری"

سیداکرام الدین ” طاهری”

انجمن آسیای میانه و افغانستان و کارزار مبارزات اروپایی حقوق بشر برای افغانستان بخاطر عرضه خدمات برای قشر کم درآمد افغانستان بتاریخ۳۱-۰۵-۲۰۱۳ دفتر زیر نام دفتر مشوره دهی برای شهروندان در کابل و پلخمری ایجاد نمود که هدف اساسی آن مشوره دهی در عرصه چالش های اجتماعی ، بهداشتی و مسلکی بوده و بطور رایگان در خدمت مردم خواهد بود.

این دفاتر که به همت آقای داکتر نورالحق نسیمی رییس انجمن افغانستان و آسیای میانه به کمک مالی نهاد بین المللی انگلستان تمویل میشود، در شهرهای کابل و پلخمری آغاز بکار کرده است و آقای نسیمی همچنان گفت : تصمیم داریم در آینده دفاتر دیگر را در نقاط مختلف افغانستان بازگشایی نماییم. بازگشایی این دفاتر نتنها مورد استقبال شهروندان قرار گرفته بلکه نهاد های حکومتی و نماینده گان پارلمان و نهاد های مستقل نیز ازین کار استقبال کردند.

آقای حفیظ منصور نماینده مجلس افغانستان که در بازگشایی دفتر مشوره دهی اشتراک داشت افزود: ازینکه اکثر شهروندان افغانستان از ناحیه اقتصادی دچار مشکلات هستند و این دفاتر خدمات رایگان حقوقی ارایه میدهند عمل ستودنی دانسته و اعلام همکاری نمودند. 

سخنرانی بعد آقای صدیق توحیدی رییس دیده بان رسانه های آزاد بود که ایشان ازین کار نیک استقبال کرده ایجاد این دفتر را در نهادینه شدن حقوق شهروندی خیلی مهم دانسته وگفت: این دفاتر در شرایط آغاز بکار مینماید که اکثر شهروندان کشور هیچ اگاهی از قوانین ندارند و اینگونه دفاتر با  ارایه خدمات رایگان  سبب میشود تا مردم که توان پرداخت پول را ندارند ، به این مکان مراجعه کرده و از خدمات حقوقی آن استفاده نمایند. 

در یک نظر سنجی که انجمن افغانستان و آسیای میانه وکمپین مبارزات اروپایی حقوق بشر برای افغانستان انجام دادند نشان میدهد که ۹۰ درصد مردم افغانستان مشکل دسترسی به مشوره حقوقی دارند و از قوانین کشور آگاهی ندارند که آغاز بکار  این دفاتر میتواند در کاهش این درصدی کمک زیاد نماید.

رییس انجمن افغانستان و آسیای میانه گفت : ما تلاش میکنیم تا خدمات خوبتر و بهتر برای شهروندان از تمام اقشار افغانستان ارایه بدهیم.

در ضمن این دفاتر در بخش های دیگری هم فعالیت خواهد داشت از جمله  ارایه مشوره در باره مالیات ، مسکن ، بی خانه گی ، کارزایی ، پناهنده گی ، بررسی تبعیض نژادی، مشکلات خانواده گی ، مردم آزاری ، آموزش و پرورش میباشد. رییس انجمن افغانستان و آسیایی میانه از نهاد های دولتی و مستقل که در این عرصه ها فعالیت دارند ، خواهان همکاری جدی گردید تا با کار مشترک در رفع این مشکلات موفق گردیم.

حامد رستمی مسوول دفتر مشوره دهی برای شهروندان در کابل گفت : روزانه این دفتر توانایی ارایه مشوره را برای ۳۰ تا ۴۰ شهروند دارد و در آینده تلاش میشود  تا سطح ظرفیت کاری را بلند برده تا بیشتر شهروندان تحت پوشش خدمات این دفتر قرار گیرد. مسوول دفتر کابل همچنان افزود : ما همچنان در نظر داریم تا کورس های آموزشی را راه اندازی نماییم. 

سخنران دیگر که مسوول دادستانی مبارزه با خشونت علیه زنان در بغلان بود از بازگشایی دفتر مشوره دهی برای شهروندان در پلخمری استقبال گرم کرده و افزود : این دفتر میتواند همکار خوب کاری با ما باشد.

سپس آقای رضایی رییس دانشگاه پلخمری سخنرانی نموده و از کار نیک انجمن افغانستان و آسیای میانه استقبال کرده و همکاری خویش را اعلام داشت. 

گزارشگر : سیداکرام الدین طاهری

 
بدون دیدگاه

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما