۲۴ ساعت

04 سپتامبر
۱ دیدگاه

افزایش روز افزون گدا ها در کشور

تاریخ نشر چهار شنبه چهارم سپتامبر ۲۰۱۳ هالند

ویس احمد (حکمت)

ویس احمد (حکمت)

تبصره :

افزایش روز افزون گدا ها در کشور نگران کننده است!

نویسنده: ویس احمد حکمت

(فعال جامعه مدنی در هرات)

***

بیش از هفت سال قبل روند جمع آوری گدا ها در کشور مطابق فرمان رئیس جمهور و طرزالعمل کمیسیون منع گدایی که ۱۵ وزارت و ارگان دولتی مربوطه عضویت آنرا دارند، آغاز گردید، روندی که در نخستین روز ها خوشی ها اقشار مختلف را به همراه داشت؛ اما با گذشت سال ها هنوز هم جمع آوری گدا ها پروسه ناکام بوده است.

imagesتا اکنون نیز ما در جاده ها شاهد وجود گدا های داخلی و حتی پاکستانی هستیم که افزایش روزافزون را به همراه دارد و این مسئله آهسته، آهسته به بحران لاینحل و بزرگ اجتماعی تبدیل خواهند شد. اداره سره میاشت با همکاری سایر ارگان های مسوول در کشور که مسوولیت تفکیک، تشخیص، طبقه بندی و نگهداری گدا ها را به عهده دارند، ملیون ها افغانی را به مصرف رسانیدند، اما تا این لحظه نیز در هر جاده، عقب هر دکان حد اقل ۵ گدا در سنین مختلف چشم به جیب رهگذران به چشم می خورند که موجودیت آنها نه تنها سبب ترویج فرهنگ گدایی در جامعه می گردد، بلکه جامعه را دچار نا به سامانی می سازد.

هر چند ارقام دقیق از تعداد گداها در کشور ارائه نگردیده است، اما گفته می شود بیش از ۴۰۰۰ گدا فقط در شهر هرات وجود دارد. با آنکه ۲۵۰۰ گدا توسط سره میاشت در کشور جمع آوری شده و به مرستون و سایر مراکز انتقال داده شده اند، اما به مجرد رها شدن، دوباره دست به گدایی زده اند؛ زیرا در طرزالعمل جمع آوری گدا ها و یا کدام قانون دیگر رسمی درین مورد ماده ی وجود ندارد و به همین دلیل گدا های پاکستانی به افغانستان می آیند و برعلاوه گدایی دست به اعمال خلاف نیز در بعضی از موارد می زنند که علت داخل شدن آنها به کشور و خلق بحران در جامعه افغانی از سوی بیگانه گان هویدا می باشد.

فقر اقتصادی از یک سو، بیکاری و عدم اشتغال زایی از سوی دیگر سبب شده تا مردم در وضعیت بدی به سر ببرند. روند اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی در کشور نشان می دهد که روز به روز به تعداد گدا ها در سطح شهر افزوده می شود. متاسفانه همین اکنون بیش از ۳۶ فیصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار داشته، ولی تا جای که دیده می شود هیچ تلاش بنیادی برای بهبود وضعیت زندگی مردم صورت نگرفته است. اگر برنامه منظم برای جمع آوری گدا ها وجود می داشت؛ اشتغال زایی صورت می گرفت و مبالغی که به این هدف کمک می گردد، به سلسله فساد اداری، حیف و میل نمی گردید؛ پروسه جمع آوری گدا ها اکنون به موفقیت می انجامید، اما تا حالا کسی نمی داند که چرا ادارات مربوط در این راستا تلاش به خرج نمی دهند؟در حالیکه تصمیم کمیسیون جمع آوری گدا ها بر آن بود، زمانی که این پروسه در کابل به موفقیت برسد، بعداً در سایر ولایات نیز اجرا خواهند شد.

Naamloosهرگاه در این پروسه پلان منظم و استراتیژی خاص ترتیب نگردد، نمی توان به این مشکل نقطه پایان بخشید. از سوی دیگر هرگاه مشکلات اقتصادی مردم بی بضاعت و فقیر و گدا ها تثبیت نشود، تنها ساختن قانون موثر و مفید نخواهد بود و این خود یک مشکل اساسی و بزرگ در کشور است که همه چیز روی کاغذ باقی می ماند.

تقاضای جامعه مدنی اینست تا سعی گردد که جلو ورود گدا های خارجی گرفته شده و باند های مافیایی که از زنان و اطفال سوء استفاده می کنند و سبب گسترش گدایی می شوند، دستگیر و به این مشکل خانمان سوز خاتمه دهند، ورنه این فرهنگ به شدت گسترش یافته و شاهد کتله بزرگ گدا ها در جامعه خواهیم بود و این به مثابه بازی با سرنوشت جامعه افغانی پنداشته می شود.

نویسنده: ویس احمد حکمت (فعال جامعه مدنی در هرات)

 

یک پاسخ به “افزایش روز افزون گدا ها در کشور”

  1. admin گفت:

    حکمت عزیز ، بازهم تشکر . موضوع مهمی را به بحث گرفتی امیدوارم در مورد این مشکل دولت افغانستان هرچه زود تر توجه کند . موفق باشید. مهدی بشیر

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما