۲۴ ساعت

30 آگوست
بدون دیدگاه

عوض محمد درگی هم به حق رسید!

تاریخ نشر  پنجشنبه نهم سنبله ۱۳۹۱ –  ۳۰ آگست۲۰۱۲ هالند

عوض محمد درگی هم به حق رسید!

کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فانٍ ، وَیَبْقَى وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَالإکْرَامِ ( سوره الرحمن آیه:۲۷ )

هرکه درروی زمین است فانی و رونده است به جز ذات حق پروردگاه صاحب جلال و اکرام است

مرحوم عوض محمد درگی

مرحوم عوض محمد درگی

با تآسف وتأثر عمیق و  فروان اطلاع حاصل نمودیم که برادر ودوست  عزیزم مرحوم و مغفور عوض محمد درگی نسبت مریضی طولانیکه عاید حالش گردیده بود  بتاریخ (  ششم  ما ه یولی۲۰۱۲) به عمر۷۰ سالگی  داعیــﮥ اجل را لبیک گفت وبحق پیوست. انالله و انا الیه راجعون

خبر مرگ مرحوم درگی غم و اندوه فراوان  را برهمه دوستان و بر من وهمه روانم تاثیر عمیق  گذاشت ، وهمین حالا هم مطمین نمی باشم که دُرکی دوست صمیمی و مخلص، شخص با وفا و صمیمیت بخصوصش، شخص باکرکتر و خصوصیات بس عالی انسانی مانند دوست و همنشین خیر، برادر صالح  و صاف دل و صاف طینت، پدر مهربان برای  ۵ اولاد صالح اش،  شوهر نیک،  با وفا وبا مهر به همسرش و از همه مهمتر انسان صالح و متقی، صادق و نیکو کار  وفات یافته باشد و دیگر دربین ما  وجود نداشته باشد. 

 خاطر های نیک، با وفا و صداقت و یکرویه گی و بشاشت خاص بخودش همیشه دراذهان وافکار ما ماندگار خواهد بود و هست. درعالم تصور وعدم حضور باوی صحبت دارم و مجلس نیک وې را همیشه درذهنم زنده نگه داشته و زنده نگه میدارم.

برای من دوست صمیمی با وفا  بود و دشوار است که به آسانی غیابت اش را تحمل کنم. درین راستا خاطرات اش فراموش ناشدنی است و فراموش ناشدنی خواهد ماند.

 به شنیدن خبر مرگ مرحوم عوض محمد دُرگی   قلم  را گرفتم وچند سطری رادرمورد شخصیت والا ، صادق و بې آلایش وې نوشتم و به این ترتیب از خداودند متعالی، غفور و رحیم، صاحب العرش و العظمه  برایش جنت فردوس استدعا دارم وبرای بازماندگانش صبر جمیل تمنا دارم . روحش شاد باد و ازهمه دوستان و مسلمانان که این سطور را میخوانند آرزو و خواهش میکنم که  برایش دعا نموده و ازبارگاه ایزد متعال برایش مغفرت و جنت فردوس طلب نمایند. خواننده محترم   !
در فهم ومنطق   قرآن عظیم الشان ، انسان موجودی است که  خداوند متعال او را گرامی داشته و کرامت عظیمی را نصیب اش گردانیده است .
در اصطلاح  شرع « کریم  »  به انسان  خطاب میشود که  از نزاهت و فضیلت خاصی برخوردار باشد .
قرآن عظیم الشان  در سوره‌ی اسراء مــﯦـ­فرماید:
« و به راستى ما فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم و آنان را در بر وبحر  (  بر مرکبها )  برنشاندیم واز چیزهاى پاکیزه به ایشان روزى دادیم و آنها را بربسیارى ازمخلوقات  خود برترى آشکار دادیم» ( سوره اسرا آیه۷۰).

در آیه‌ی شریفه همه انسانها ، همه ای اولاد ادم  داخل این  دایره‌ی  شرافت میشوند، این بدین معنی ومفهوم است که   کرامت الهی نصیب همه‌ی انسانها بوده وهمین امتیاز کرامت است که انسان بر همه مخلوقات فضلیت دارد ، وبنابر همین فضیلت  است که لقب اشرف مخلوقات را کمایی وخلیفه الله روی زمین ومسجود ملایکه گردیده است .
علما ومفسرین کرامت  را بدونوع تقسیم مینمایند:

 ۱- یکی کرامت ذاتی ۲- و دیگری کرامت اکتسابی.

«تفاوت کرامت ذاتی وکرامت  اکتسابی در این است که کرامت ذاتی عمومیّت داشته، شامل همه‌ی انسان­ها می­شود، امّا کرامت اکتسابی اختصاص به تعداد  خاصی از انسان­ها دارد؛ یعنی کسانی که به کمالات اختیاری دست پیدا می­کنند.»

کرامت ذاتی

هدف  از کرامت ذاتی آن است که خداوند انسان را طوری خلق کرده است که در مقایسه با برخی دیگری از مخلوقات ،  دارای استعدادها و کمالات بالقوّه ایست که در صورت استفاده از آن ، انسان قادر خواهد شد که  به بالاترین مدارج کمال نائل گردد.
این نوع کرامت شامل حالا همه انسان­ها بوده وبطورطبعی هر انسانی درذات خویش واجد چنین کرامتی میباشد . طوریکه  آیه‌  هفتاد سوره‌ی اسراء نیز  بر همین مفهوم تاکید مینماید .«ولقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر و رزقناهم من الطبیات و  فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا».
با دقت در فهم این آیه  مشّخص می­شود که دو تعبیر برای نشان دادن برتری انسان بر سایر مخلوقات  به کار رفته یکی  لفظ «کرّمنا» و دیگری تعیبر «فضّلنا». در این اختلاف تعبیر، نکته‌ی لطیفی نهفته است که دقّت در آن می­تواند مشخّص کنننده‌ی ماهیّت این کرامت ذاتی باشد.
مفسرین میگویند معنای لغوی این دو اصطلاح، تفضیل را در جایی صادق مـیـ­داند که دو موجود در اصل صفتی با یکدیگر مشترک بوده ولی در کمیّت و کیفیّت آن با یکدیگر اختلاف داشته باشند.
درآیه متبرکه  با دقت خاصی طوری فورمولبندی شده که انسانها را خداوند متعال کرامت بخشیده ( انسان را اکرم داده است  ) .
در  این بخش آیه فقط یک خصیصه ویک صفت  مورد بحث قرار گرفته است که : صفت واعطای الهی مختص برای انسان است وسایر مخلوقات از آن بی بهره میباشند. این خصیصه وامتیاز عقل وتفکر است  که بوسیلــﮥ‌ آن انسان میتواند  که درروشن کُتب و رسالت انباء علیه السلام ، راه حق را از باطل  جدا ساخته و در پرتو آن به سعادت واقعی که سبب صلاح و فلاح دارین میشود ف دست یابد .

کرامت اکتسابی:

هدف  از کرامت اکتسابی ،  کرامتی است که : انسان در پرتو  ایمان و عمل آنرا بدست آورد.  این نوع کرامت، نتیجه تب وتلاش ، ایثار وفداکاری انسان میباشد که همه تلاش وجدوجهد خویش صرف وصرف بخاطر رضای پروردگار  وتقرب به ذات الهی انجام میدهد .
با صراحت  تام  باید گفت که  با کسب این کرامت است  که موضوع فضیلت انسان بر انسان دیگری مطرح میگردد .
ناگفته نباید گذاشت که همه‌ی انسانها استعداد رسیدن وحاصل  نمودن این کرامت را دارا ، میباشند . کسب این کرامت در روشنی عقل و منطق و درروشنی هدایات و رهنمایی ها ادیان آسمانی و درهدایت پیامبراسلام محمد صلی الله علیه و سلم مانند آخرین پیامبر ، دقیقا اختیاری بوده واز طریق پا گذاشتن در راه درست  و مخالفت با هوای نفس میتوان آنرا  بدست اورد.
وقتیکه  انسان بر هوای نفس خویش بخاطر رضای پروردگار غلبه حاصل نماید ، در این وقت است که شامل  انسان های متقی شده ، وتقوا فضیلت است که خداوند آنانیرا که  از جمله بهترین انسانها ست،  معرفی داشته است . « انّ اکرمکم عند الله أتقاکم» تقوای از جمله کرامتی که حقا هر مؤمن مسلمان با تقوا  باید، به آن ببالـد .

کسب کرامت اکتسابی اختیاری بوده ، باید برای  کسب این کرامت اکتسابی استعداد لازمی  باید درخود ایجاد نمایم  وبرای تکامل یافتن آن  باید تپ وتلاش نمایم .
ولی اگر انسان به هوا ی نفس رفتار کند ودر راه معصیت  وشیطان قدم بردارد، ظرفیت واستعداد خداداد خویش را تباه نموده  نه تنها برتری نسبت به سایر مخلوقات نخواهد داشت ، بلکه در منزلت پاینتر از حیوان هم قرار خواهد گرفت. به این ترتیب انسان همانطوریکه دربرتریت و اشرف المخلوقات بودن سیر بلندی و صعودی میپیماید و درجه های بلند و شامخ انسانیت رسیده میتواند. این سیر میتواند نزولی باشد و به قهقراء و بدترین حیوانات کرهء زمین وی را مبدل سازد.
تنها از طریق ایمان، عمل صالح، تقوای الهی است که انسان میتواند بر سایر مخلوقات بر تر ی نصیب نماید ، و به مقام والای خلافت و جانشینی خداوند بر روی زمین نائل گردید.

خواهران وبرادران محترم !

من افتخار ادای رسالت داشته،  شهادت میدهم و چنانچه شما نیز آگاهید میگویم که مرحوم، مغفور عوض محمد درگی از جمله همین اشخاص بود که نه تنها فضیلت وکرامت ذاتی داشت بلکه  در طول دوران زندگی خویش چه درجه و مقام معلمی ویاهم کار در بخش های اجتماعی  توانست با اخلاق وتقوی  حسنه یکه داشت، به کسب درجات عالی کرامت ودرجه های بلند ازمقام شامخ تقوا و درجات عالی انسانی  نایل گردیده بود و ادای رسالت کرده است.
مرحوم عوض درگی انسان ، کریم ، صادق ، در دوستی وفادار، با متانت و صاحب تقوا بود و دربرخورد خصوصیات عالی انسانی مخصوص به خودش را داشت. کذب وریا  ء را یاد نداشت واصلآ درشخصیت او کذب وریا ء نمی گنجید.
شخص پُرعطوفت،  خندان ، متواضع  وانسان  حلیم بود. او  دوست صمیمی در غم وشادی بود.
مرحوم درکی صاحب انسان حلیم  وقلب صفا  داشت که در شخصیت اش ، نشانه ای  از کدورت ودشمنی دیده نمیشد.

دید عالمانه، عینی همراه با تواضع، دید روشن از اوضاع کشور ومردم  خویش داشت. مشوره های وی همیشه واقعبینانه در مورد ایجاد صلح، صفا و تفاهم نیک در کشور علاقه مندی خاص داشت. دوست داشت تا برای مردم خویش مصدر خیر شود.

دریغا که چنین شخص دارای مشخصات بس عالی و انسانی، خدمتگار، متواضع و با تقوا دیگر دربین ما نیست.انا الله وانا الیه راجعون

مرحوم درکی صاحب چهار  پسر بنام  ( روشا ن درکی ، شیر شا ه درکی  ، نوید درکی  ،وافریدی درکی ویک دختری بنام بی بی  نادیه جان ) که هرکدام شان انسانهای با فهم، معرفت و تقوای بوده، مانند اولاد صالح وطن میباشند.

ازین طریق از خداوند  لایزال برایشان و تمام فامیل ودوستان شان  طول عمر وصبر جمیل استدعا دارم و ازخدواند متعالی التجاء میکنم که خداوند متعالی این غم را آخرین غم شان  بگرداند. برکت مرحومی را به فامیل گذاشته و از گزند زمان درآمان باشند .

آمین آمین آمین  یارب العالمین
امین الدین سعیدی  – سعید افغانی

ماه اگست ۲۰۱۲

 
بدون دیدگاه

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما